Applikationer kräver ''Telefonsamtal''

Diskussion i 'Allmänt' startad av lanatus, 30 juli 2010.

1. lanatus

lanatus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har märkt nu när jag bläddrat igenom mina program på min Desire att de flesta appar kräver ens ''Telefonsamtal'', dvs att läsa telefonstatus och identitet.

Många av dessa appar är simpla spel, som tex Falling Ball, FunnyTest och Keepy Uppy. Min fråga är; Varför behöver dessa appar den funktionen, eller är det skadlig kod?

En annan sak som jag också inte förstår, är varför de behöver ''Din Plats'', grov (nätverksbaserad) plats, eller GPS. Samma oro där?

Blev lite paranoid med tanke på de senaste säkerhetsbristerna :)

2. moody

moody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Jag kan tänka mig att de behöver känna av när det kommer en inkommande samtal så att spelet pausas och du får möjlighet att svara.

3. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Ja eller att spelet pausar automatiskt när du får ett sms eller inkommande samtal :).
    Rätt surt om du kämpat i 2 timmar med att klara just den banan, och när du är halvvägs på sista varvet med stor ledning så ringer din mamma och vill tjöta en halvtimma, och du har förlorat pga att spelet inte pausade ^^

4. Pain

Pain Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oftast för att kunna läsa IMEI eller något annat unikt för telefonen (getDeviceID). I spelen du nämner är det troligtvis för detta ändamål.
    http://developer.android.com/intl/de/reference/android/Manifest.permission.html
    http://developer.android.com/intl/de/reference/android/telephony/TelephonyManager.html#getDeviceId()

GPS/position är oftast för visa passande reklam. Finns det reklam/ads/banners i appen är det troligtvis dessa som kräver denna rättighet.