[Appönskemål] Recept Applikation

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Ontrose, 16 dec 2009.

1. Ontrose

Ontrose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Hejsan undrar om någon har lust att titta på att ta fram en app till någon av våra matsidor.
    Matklubben.se, Recept.nu, Tasteline.se osv.

Själv använder jag matklubben då deras kokboksfunktion samt inköpslista har varit smidig, dock så nu efter hero inköp så vore det trevligt att komma åt sidan via mobilen den är knappt surfbar via webbläsaren så om någon har intresse av att knåpa ihop en applikation där man kan komma åt att göra receptsökningar titta i sin kokbok inköpslista osv.

Nu är det ju så då att jag inte har en aning om vad detta jag föreslår innebär i arbete (om det nu går) så ni som håller på med kodning kan kanske göra en uppskattning av vad det innebär.
    Tror (tycker) att de på sidan skulle vara intresserade oxå så man hoppas att de kan bistå med det som behövs.

mvh Ontrose

2. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ett antal liknade appar finns tror jag till iphone, som utvecklats "på riktigt". Borde inte vara omöjligt att få till även på android. recept.nu har ju en "stor" reklamtidning ute såg jag idag, blev lite förvånad. Så de lär iaf ha lite pengar. :)

3. Ontrose

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jo tasteline har en egen iphone app, och va tiden lider och android tar över marknaden mer och mer så kommer det nog att ploppa upp förr eller senare :)

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fin tråd Ontrose.

Jag hade gärna sett en applikation från Arla, deras kokbok gillar jag. För utvecklaren handlar det nog till stor del om vilken tjänst som har den mest öppna databasen/bäst API, någon som kikat på detta?

Vilken tjänst som helst, så länge databasen är någorlunda stor, hade passat mig bra och den som är först ut kommer säkerligen att snabbt bli populär. En funktion jag gärna hade sett är möjligheten att bocka av ingredienserna i recepten en efter en, dvs även använda dem som en inköpslista.

Några specifika funktioner ni andra gärna sett? Dvs förutom de mest uppenbara, som att söka recept, sortera dem efter kategorier (Fest, Lunch, Middag, Kalorisnålt) och ingredienser (Fågel, Kött, Fisk) etc.

5. Ontrose

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Har nu mailat Arla, tasteline, Matklubben och frågat hur de ser på att utveckla en applikation alternativt göra information som behövs tillgänglig för att någon utomstående ska kunna göra en.

6. lurson

lurson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har mailat ica, arla och coop tidigare. Bra att många ligger på :)

Ica svarade precis nu och sa att de inte hade något på gång men om någon är sugen att utveckla så ville de gärna hjälpa till.

Någon som är sugen? Jag besitter tyvärr inte Java kunskap men är jäkligt sugen på att lära mig. Kan ju inte vara så stor skillnad jämfört med C# :)

7. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Coolt att ICA är på. Det hade man kanske kunnat ta sig an :)

Vet att Tasteline är intresserade, men de har inte kompetensen själva. Ifall någon vill bygga något åt dem har de säkert inget emot att sätta upp de webservices som applikationen kräver.

@lurson: Steget från C# till Java är inte alls stort, men det kan vara ett tråkigt steg att göra. Alla skillnader du upptäcker kommer att vara försämringar :)

8. lurson

lurson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

@yrara Det är tråkigt. Fick känslan att för en ca 5 år sen så var det C# som tog efter Java för att det var mycket bättre. Håller tummarna för att du orkar ta dig an ICA appen tills jag lärt mig Java ;)

9. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det stämde absolut för 5 år sedan, men sedan dess har det i stort sett inte hänt någonting på Java-fronten, medan C# utvecklas i en fantastisk takt. Lambda har ju till exempel bara funnits med sedan C#3.5, men det känns redan otroligt trött att behöva klara sig utan dem. Java har stöd för generics, men inte fullt ut: Du kan skapa en ArrayList<String>, men gör du ToArray() på den, så får du en Object[].

I övrigt är nog Android den bästa sporren för att någonsin börja med Java :)

10. kayahah

kayahah Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle vara grymt bra eftersom jag inte kan laga mat överhuvudtaget, vore behändigt att ha massor av recept nära till hands när man ska handla, så vet man även vad som ska inhandlas och hur man ska lyckas laga ihop det. Så vore väldigt king ifall någon kunde knåpa ihop ett :)

11. Dadid

Dadid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

menyse.com har en tokfin app för iphone. Man väljer enkelt recept och antal personer. Därefter får man en handlingslista i samarbete med Citygross. Jag mailade menyse.com och framförde önskemålet. De var intresserade men trodde av resursskäl inte att de skulle få fram nåt i år.

Javautvecklare! Hör av er!!

/David

12. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sjutton, deras iPhone app såg som du skriver riktigt kompetent ut!

13. mauno

mauno Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER