Apps och frågor om root & programmering.

Diskussion i 'Allmänt' startad av Märdin, 11 jan 2010.

1. Märdin

Märdin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vågar egentligen inte säga det här på ett androidforum men jag ligger fortfarande i valet mellan en Android och en iPhone. 2 frågor:

Behöver man installera apps och göra egna inställningar för allt? Kollat runt lite på forumet och verkar ju som att folk installerar nya apps för sms, klocka, telefonbok och allt möjligt? Visst tycker jag det är kul att fixa med mobilen men inte så mycket. Funderar på en Samsung Spica, är det en färdig telefon från början? Vill installera lite roliga applikationer och så kanske men inte för allt..

Hur många företag släpper sina tjänster som applikationer till android?
    Till iphone finns det ju massvis: hitta.se, prisjakt, eniro, skånetrafiken, tv4play, snart svtplay etc etc.. Och spelen till iPhone är ofta väldigt genomarbetade och inte gratis. Finns det betalspel som är av bra kvalité till android också?

Last edited: 13 jan 2010
  2. Limmet

Limmet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kort o gott så finns ju grundgrejerna redan. Ringa, sms, kallender, klocka, batterimätare osv osv...

Sen att folk håller på o installerar nya apps till även dessa funktioner är nog mer för att det finns en uppsjö av varianter och alla har olika favoriter. Sen är det ju rätt kul o testa sig fram vilka som man finner är bäst...

De tjänster du säger. Prisjakt,eniro,svt play,hitta finns åtminstone till android med. Tv4 play och skånetrafiken är jag osäker på då det inte är nått jag använder.

Däremot vet jag inte hur bra Spica är. Såvitt jag vet är det Galaxys lillebror och Galaxy är ju långt ifrån felfri :(. Dessutom gäller nog samma sak där att Samsung inte kommer att uppgradera spica såsom med Galaxy...

3. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Spica skulle väl få updates har jag för mig.

Och android ska inom några månader få fullt stöd för flash. Något som iPhone antagligen inte kommer att få. ;)

4. nico

nico Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som sagt, de grundläggande sakerna finns där t.ex. telefonbok, miniräknare, SMS-app, visning av video och bilder, musikspelare och webbläsare. Det är ganska få saker som direkt kan sägas saknas från början; filhanterare och tidtagarur är väl kanske två av dem, men det finns ju en uppsjö olika i Market.

De flesta stora apps finns, dock har Android i regel bättre stöd för mobilhemsidor än iPhone vilket gör att vissa apps till iPhone helt enkelt inte behövs till Android. Dessutom finns en uppsjö apps som gör saker som inte är möjliga att skapa till en iPhone. Har ingen bra koll på spel, men som du kanske vet har inte vi i Sverige tillgång till apps man får betala för vilket förmodligen gör att vi inte har tillgång till de mest välutvecklade spelen (åtminstone inte i fullversion). Det ska väl dock fixas så småningom.

Spica är nog utan tvekan den mest prisvärda Androidluren på marknaden, även om den har ett par buggar. Att den är släkt med Galaxy betyder ju dessutom inte heller nödvändigtvis att alla buggar som finns på Galaxy även finns på Spica. Och ja, Spica kommer att får en uppgradering till Android 2.0.

Last edited: 12 jan 2010
  5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 222
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  6. Märdin

Märdin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur lätt är det att göra egna apps? Jag har inte läst någon programmering men kommer i höst att börja läsa ett civilingenjörsprogram där det ingår en hel del programmering. Hade varit roligt om man kunde fixa små program själv. Något man inte kan med en iphone utan att betala? Eller jailbreaka(?) den?.

Också, vad är att roota telefonen? Vad är för/nackdelar?

7. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Att roota telefonen är att låsa upp adminkontot i den.

Och android är ganska lätt att utveckla till om man kan programmera, så när du läst de första kurserna programmering på det där ingenjörsprogrammet bör du kunna göra enklare apps. Om inte annat kan du ju skaffa någon javabok och börja i förväg. ;)

8. nico

nico Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inte jättesvårt att göra egna apps, det finns ganska gott om dokumentation och möjligheter till en finfin utvecklingsmiljö (genom ett SDK; software development kit, -plugin till Eclipse). Du kommer förmodligen inte att läsa Java förrän efter någon termin eller två när du börjar läsa till civilingenjör, så skulle föreslå att du om du är intresserad passar på att lära dig det. Det underlättar betydligt senare, även om nu Java förmodligen inte blir det första språk ni kommer att läsa (på Chalmers gäller mig veterligen Haskell, i Linköping LISP och på KTH Python som första programmeringsspråk, i alla fall på D).

Du kan utveckla apps till iPhone helt gratis (språket heter Objective C, den vanligaste utvecklingsmiljön Xcode), men vet inte om du kan överföra dem till din telefon utan att jailbreaka den. Är även osäker på om det finns iPhone SDK till Windows.

Att roota din mobil innebär att du när du som användare till den får administratörsrättigheter, vilket öppnar upp för t.ex. en del extra applikationer såsom att installera program på minneskortet. Nackdelen är bland annat förlorad garanti.

9. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nej, på KTH är det just Java som är programmeringsspråket man läser mest (obligatorisk stor kurs) på D-linjen och har varit sedan ett antal år tillbaka vad jag vet. För mig gick den i 1:an. Tror det fortfarande är så. Vissa andra linjer som Media och liknande läser Python dock.

Nej, finns inget iPhone SDK till annat än OSX.

10. nico

nico Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Verkar stämma. Fel av mig :). Verkar dock som om jag hade rätt angående Chalmers och LiTH i alla fall.

11. Märdin

Märdin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kommer att läsa Java först och kommer gå på LTH. Standard där på alla linjer vad jag förstått.

Nico, ser att du har en spica. Vad tycker du om den? Är det lätt att skriva sms? Kan man lägga mobilen på sidan för att få större tangentbord? Finns det möjlighet att ha skriva sms som med en "vanlig" telefon? T9, där 2 motsvarar abc etc.