Apps som autostartar...

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Chubs, 5 aug 2010.

1. Chubs

Chubs Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena,

Finns det något sätt att kontrollera vilka apps som ska gå igång automatiskt? Antalet apps som går igång utan att jag initierat dem, har ökat enormt sen Froyo-uppdateringen och jag hittar inget sätt att göra dem inaktiva helt och hållet.

Exempelvis så går Spotify igång hela tiden, trots att jag stängt av den med flera olika task managers. Jag loggas dock inte in i programmet, men Play-ikonen dyker upp i Notification-baren en knapp minut efter avstängning. Samma sak gäller för Meridian, som autostartar på liknande sätt. Dock så har jag en Spotify Widget på Home-screen, men det hade jag på Eclipse också men där autostartade den inte oavsett.

Någon annan som upplever detta och speciellt nu efter Froyo? Jag använder TaskPanelX främst som hanterare.

Tacksam för svar...

2. Jiggen

Jiggen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har exakt samma problem. Eftar att ha installerat Froyo så startas en massa applikationer upp automatiskt. Använder mig av Advanced Task Killer för att stänga av apps.

Tyvärr har jag inte hittat varför detta händer och har inte nån lösning så om nån vet vad detta beror på och hur man kan lösa detta så vore jag väldigt tacksam :)

3. honoka

honoka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag kan inte svara på varför, men jag kan intyga att det är oviktigt att de startas.
    Sålänge du inte använder en applikation så kan du anse den vara avstängd! Operativsystemet flyttar alla resurser dit där de behövs och ni går därför inte miste om någon som helst prestanda! Och sluta använda task-killers. De gör mer skada än nytta! Promise

4. Chubs

Chubs Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är inte fördelningen av resurser jag vill förändra, alla apps jag använder fungerar utan problem, utan det faktum att vissa apps onekligen använder sig av batteriresurser även fast de idle:ar i bakgrunden. Exempelvis hade jag tidigare ett program som heter CardioTrainer, som envisades med att "påminna" mig att träna fast jag inte ställt in något schema.

Ett annat exempel på användning av TaskPanel, vid uppstart om mobilen tar jag alltid bort drygt 130mb minnesanvändning, då i stort sätt alla jävla apps envisas med att autostarta vid bootning. Varför kan det inte vara som i Windows att man kan välja från en Autostart lista över vilka apps som ska få gå igång eller inte, samt att när man sätter en tjänst på Manuell, så väntar tjänsten att starta tills använder gör det? Det borde finnas någon app som kan hantera detta, kanske genom rootning?

5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det är upp till utvecklaren av program att välja om programmet alltid ska autostarta vid boot eller inte. Man kan alltså väldigt lätt göra så att när användaren ställer in något i programmet som gör att man behöver starta vid boot så aktiverar man den funktionen men annars så startar man inte vid boot. Många gånger så behöver man starta vid boot för att registrera sig för att det ska fungera korrekt. Tex väckarklockan behöver starta vid boot för att registrera de alarm användaren har ställt in. Men när det väl är gjort så gör inte väckarklockprogrammet något alls, och kan avslutas automatiskt av Android om minnet behövs, förrän det är dags att väcka användaren då det startas automatiskt av Android.

Så antingen behöver programmen göra något vid boot för att fungera ordentligt eller så gör de fel. Tycker man inte om funktionaliteten så avinstallerar man det, och är det buggigt och utvecklaren inte fixar det så avinstallerar man det. Väldigt enkelt att lösa med andra ord.

6. Hempo

Hempo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon som löst "problemet" med autostartande appar? Spotify spökar på samma sätt för mig som för er, samma med appen Netcounter.

7. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Men Netcounter måste väl ändå vara igång för att kunna registrera din trafik?

8. Hempo

Hempo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har aldrig varit igång på det här viset tidigare och programmet har registrerat trafiken utan problem.. o_O