Apputveckling komma igång

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av md7dani, 19 okt 2013.

1. md7dani

md7dani Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej första inlägget!

Jag försökte för ett tag sedan att komma igång med apputveckling i Titanium Studio. Efter ca 10 installationsförsök o_O så tröttnade jag. Märkte att det fanns buggar i utvecklingsmiljön + att ingen kunde hjälpa mig. Som att hitta en nål i en höstack. Jag lyckades att installera och verifiera koden i webbrowsern men aldrig i Android Emulatorn. Fick massa konstiga felmeddelanden.

Finns det nån utvecklingsmiljö där du inte behöver nobelpriset för installation, att koda och verifiera koden i en Android Emulator?

Tack!

Last edited: 19 okt 2013
  2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Testa Android Studio: http://developer.android.com/sdk/installing/studio.html
    Den kräver att du kan Java, men för det krävs långt i från ett nobelpris.

Jag hade dock ändå kört med Eclipse för där kan du göra allt och det är en väldigt flexibel utvecklingsmiljö och de facto standard för en stor del av alla utvecklare i världen. Eclipse kan nog vara lite meckigt om man har otur, men det finns mängder med hjälp att få här och genom Google.

3. LGLinus

LGLinus Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Själv använder jag Eclipse. Jag har en Youtube kanal som visa hur man installerar det, samt ett per lektioner på hur du kan skapa egna applikationer. I senare video går jag även in på att skapa spel.

Om du är intresserad finns min kanal här http://www.youtube.com/user/Ch0s3n26?feature=mhee

4. md7dani

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag testade med Android Studio men får ett felmeddelande vid startup. Skapade en ny tråd för det. Vet inte om det är otur eller vad men får mycket felmeddelanden som är totalt obegripliga.

Tror jag fick igång Eclipse på första försöket, ska kolla med den.

5. md7dani

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för tipset.

Har pillat lite nu. Jag har lyckats få upp emulatorn, hade lite problem med minnesallokeringen men minskade mängden så funkade det. Emulatorn visar inget, helt svart med några knappar i hö frame. Trodde den skulle visa Hello world! eller 2 knappar som jag lade till, men icke.

Har tittat på din serie, imponerande saker du visar tackar för detta. Ser dock inte så mycket, upplösningen gör att jag inte ser något, för suddigt. Ska testa att köra den på min arbetsdator 26'' skärm.

Sen så märkte jag att mitt gränssnitt inte ser likadant ut. Jag verkar inte ha programmet Eclipse installerat så letade upp den på datorn och körde eclipse.exe. Det jag arbetar i heter Java ADT. Det kanske är samma som Eclipse?

6. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Börja med att verkligen följa den första tutorialen till punkt och pricka: http://developer.android.com/training/basics/firstapp/index.html
    Efter att du gått igenom den så har du installerat allt du behöver, kört emulator och fått igång din första app.

Om du vill se filmerna från LGLinus bättre så ställ upp kvaliten på filmerna. Kugghjulet och välj 1080p.

När du startar Eclipse så står det en stor blaffa med texten Eclipse. Annars kan du kolla under Help->About Eclipse.
    Eclipse finns packat i mängder av varianter för att passa olika typer av utvecklare och det går att flytta runt på det mesta och lägga in mängder med tillägg.

7. md7dani

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Svar på min fråga om ADT är samma som Eclipse:

you should be aware that ADT is written on top of the Eclipse platform but is not a product/project that is supported by eclipse.org

Jag har följt ett antal guider till punkt och pricka utan att få Emulatorn att funka. Det här verkar vara ett vanligt problem. Jag gjorde vissa inställningar som inte hade någon påverkan. Tar mycket tid att felsöka, som att leta efter en nål i sandlådan.

En teori är att sökvägen till SDK måste vara utan blanksteg. Kan vara detta som spökar.

Jag tänkte göra en ominstallation av Eclipse. Hittade denna:

The Eclipse installation process has four main steps:

Install the Java 5.0 software. : Download the file jdk-1_5_0_04-windows-i586-p.exe.
    Install the Eclipse 3.1 software (It does not includes Java 5.0). :
    Download the file eclipse-SDK-3.1-win32.zip.
    Launch Eclipse. :
    Install a set of plugins
    http://www.cs.umd.edu/~pugh/eclipse

Nån plugin som saknas ovan eller är det en bra plan att följa?
    Kommer vara noga med att utelämna blanksteg.

Tycker det är rörigt med alla paket och plugins:
    Java, Java SDK, Android SDK, JDK etc
    Vad krävs för att köra Eclipse med Emulator och Android enhet?

8. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du ska köra Java 7 och Eclipse 4.3. Installera bara de plugins du behöver. Inga andra.
    Den enda plugin du behöver för att utveckla mot Android är ADT (Android Development Tools).

Installera Java Development Kit 7 (JDK 7), installera Eclipse 4.3, installera Android Software Development Kit (Android SDK) och ADT (Android Development Tools).

9. md7dani

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack alla för lysande tips!

Jag har fått igång något som ser korrekt ut. Vad det berodde på har jag inget svar på men ska lista några saker:

* Jag körde Eclipse från Android SDK installationen vilket är Java ADT versionen, INTE Eclipse. Det ser dock snarlikt ut.
    1. Jag installerade om Eclipse på min arbetsdator istället enligt denna utomordentliga installationsguide: http://android.konreu.com/developer-how-to/install-android-sdk-eclipse-and-emulator-avds/

Det tog "lång" tid (1 min) innan det kom upp nåt i Emulatorn, jag har ändå 8GB minne och 3GHz CPU.

Kan ha varit så att min bärbara där jag testade först var för långsam för att kunna rendera något.

Nu börjar det roliga :cool:

Last edited: 23 okt 2013
  10. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Gött!

Emulatorn tar alltid tokigt lång tid att starta, så det är inget att oroa sig för. Stäng inte av den mellan körningarna utan låt den vara igång hela tiden.

11. GuiceU

GuiceU Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tjena! Såg att ni tycker att Android-emalatorn är seg. Öööööhhhh aa! Men tänkte bara tipsa om att testa GenyMotion, en emulator, som är braaa jävla snabb! Fungerar tusn gånger bättre än Google's standrad emulator! :)

Vi hörs!
    /Måns

12. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Hade tänkt börja med att lära mig skapa appar, har tidigare programmerat i java om än väldigt grundläggande (läs i plugget). Ska ge din kanal en titt i helgen, finns det några andra kanaler eller tips för någon som är ny?

13. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt: