Aqara hub, gateway någon skillnad?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Albin N7, 30 aug 2020.

1. Albin N7

Albin N7 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Är det någon skillnad på dessa eller är det bara olika benämningar? Spelar det någon roll vart hub, gateway och sensorer köps (Kina vs sverige)? Tänker på servrar osv. Skulle ju kännas säkrast om man kan använda sig av svensk server.

Någon med inblick och kunskap får med glädje dela med sig :)

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 889
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Numera är det nog så att du vill hålla dig till EU/Global-varianterna, då de blivit mer och mer kinkiga med CN-prylarna, för att slippa ev. huvudvärk.

Men nu är ju tillgången också rätt god i Europa på Mi Home-prylar, så det är inte riktigt samma problem som det var förr, med att de inte ens fanns att hitta lokalt.

VIlka prylar som finns för EU framgår här: Smart Home Devices & Systems - Smart Home Automation | Aqara

De har bara lanserat Aqara Hub här, medan "Mija Hub" endast säljs i CN-version, så den hade jag nog skippat.

Albin N7 och Xboy gillar detta.
  3. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Går man på Xiaomi:s gateway så får man räkna med att data kommer lagras i Alibaba cloud services och således på Kinesisk mark så långt jag vet. Jag personligen skulle inte ansluta dessa till samma nätverk som din övriga utrustning utan ett begränsat IoT gästnätverk är att rekommendera att du sätter upp.

Personligen så har jag övergett Aqara gateway för generisk Sonoff Zigbee bridge med Tasmota firmware, tillsammans med Node Red och Home Assistant så slipper jag beroende av andras prylar/servrar för att det ska fungera, samt att jag slipper ha en spion-enhet på insidan. [emoji13]

Albin N7 gillar detta.