Arc startar inte

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av MartinHellsing, 7 maj 2011.

1. MartinHellsing

MartinHellsing Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Köpte en Arc begagnat på blocket och var mycket nöjd under två dagar. Efter detta började vissa appar att hänga sig och tvinga fram en stängning (blocket, twitter och facebook). Tänkte därför installera om telefonen med hjälp av SEUS.

Satte i sladden och startade programmet vilket säger "du har redan senaste programvara i din telefon - om du vill installera om telefonen klicka på installera" - vilket jag gjorde. SEUS laddar hem filerna men lyckas sedan ej att installera dessa på telefonen.

Därefter har min arc aldrig startat igen...

När man försöker starta igång den durrar den bara till en gång och sedan händer inget. Efter ett antal försök började dioden vid laddaren att blinka rött, vilket jag har läst mig till betyder att batteriet är tomt?

Eftersom telefonen var köpt på 3 och hade deras brandade mjukvara gick jag till en butik och frågade om de kunde installera om den åt mig. När jag kom tillbaka för att hämta telefonen senare den dagen hade de haft samma problem som mig och telefonen blinkade då fortfarande rött.

Tog med mig telefonen hem och fortsatte förstås att googla som en jävla idiot på hur man skulle lösa problemet. Den enda framgången jag har haft är att ta ur batteriet ur telefonen, stoppa in laddaren i datorn (funkar ej i väggen) och sedan stoppa i batteriet i telefonen. Då blinkar dioden grönt och det verkar som att den laddar. Efter ungefär 10 timmar på laddning var jag tillbaka på ruta noll igen där telefonen åtminstonde durrar till och försöker starta.

Eftersom jag köpte telefonen begagnat av en person som hade tagit abonnemang på den, finns det inget kvitto utan endast papper om abonnemangsinfo. Detta räcker inte för att 3 skall kunna lämna in den på lagning via garantin säger de i butiken, utan jag måste få tag på säljaren och be han att fixa ut ett kvitto = lönlöst för att han inte svarar i telefon eller på mail.

Har jag en tegelsten i min hand nu eller går detta att lösa på något sätt? Har försökt att köpa ett nytt batteri men ingen butik har det (BA750) på hyllan.

Tacksam för råd

2. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.029

MINA ENHETER

Dra ut batteriet och sett i det igjen,händer det något om du trycker på power och -volymknappen?

3. MartinHellsing

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har provat både att trycka på "volym ned + home" och "vänster + höger" när jag startar. Händer dessvärre ingenting. Verkar som att batteriet är för dåligt för att dra igång telefonen och den verkar ju heller inte ladda sig när sladden är i? Jag menar... 10 timmars laddning och den orkade ju fortfarande ej.

4. Ramboline

Mottagna gillanden:
    1.029

MINA ENHETER

Du skall hålla inne power och volym ned,håll kvar i 20 sec eller om skärmen tänder sig då släpper du power knappen

MartinHellsing gillar detta.
  5. Ramboline

Mottagna gillanden:
    1.029

MINA ENHETER

Om du kommer inn den vägen kan du gjöra så här.

Vol -ner + Power
    Recovery
    Vol-upp + Power
    Wipe data/factory Reset.

6. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Flasha,om den med flashtool
    Läs på xda

7. MartinHellsing

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fungerade dessvärre inte heller. Var ned till en annan 3-butik i stan och de tog faktiskt emot den på garantin. Så nu är det bara vänta 2 veckor och se om de kan lösa problemet.

Tack för tipsen!

8. Ramboline

Mottagna gillanden:
    1.029

MINA ENHETER

Hoppas det ordnar sig för dig

9. MartinHellsing

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tänkte skriva en liten uppföljning på denna tråd då jag idag äntligen har hämtat ut min arc från service.

Från dess att jag lämnade in telefonen på 3 tog det 8 dagar innan telefonen ens hade skickats till närmsta servicecenter. Därefter tog det flera dagar innan den vart registrerad som mottagen och till sist tog det 2 dagar då telefonen vart fixad och skickades tillbaka. Totalt var den borta i 15 dagar.

Serviceteknikern har skrivit att den endast behövde installeras om och att funktionstest var gjord... vilket lät mycket trevligt i mina öron. Denna gång har jag dessutom fått en annan programvara (ej brandad med 3 överallt) vilket också känns bra.

Nu har jag kört telefonen i knappt 5 timmar och måste säga att jag är otroligt missnöjd. Precis som innan hänger sig mer eller mindre alla appar hela tiden. Facebook, Twitter, Tv.nu, Blocket, det inbyggda e-postprogrammet och till och med menyn för inställningar hänger sig konstant och lämnar klassikern "Tvingade fram en stängning".

Har provat att starta om telefonen men egentligen inget mer... jag vågar helt enkelt inte på grund av hur det slutade sist med att jag var tvungen att lämna iväg luren i 2 veckor.

Detta är min första - och som det känns nu även den sista - sonyericsson jag har ägt. I ett sista hopp vänder jag mig nu hit för att få lite tips om hur jag kan gå vidare.

Finns det några inställningar man kan titta på? Något annat tips som kan få telefonen att sluta tvinga appar att stängas?

10. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Vilken satans otur du har haft, väldigt synd. Tyvärr låter det som du har fått ett klassiskt måndags-ex som inte vill funka hur man än gör. Jag skulle säga att du antingen får bita i det sura äpplet igen och vara utan den 2 veckor till medan den är på service, eller så går du in i en Tre-butik och tjurar lite och säger att "trots en annan mjukvara så har jag samma problem som innan service och jag kan VERKLIGEN INTE vara utan mobilen två veckor till, detta är helt oacceptabelt bla bla bla" och hoppas att de ger dig en helt ny

11. MartinHellsing

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är ju förstås en taktik... frågan är om jag vill ha en ny arc alls. Just nu känns det som att jag skulle vilja tillbaka till HTC där jag aldrig har haft några bekymmer med Android.

Nåväl... får kila ned till 3 och resonera med dem imorgon och se vad de säger. Kanske är andra som har haft liknande bekymmer.

12. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Om jag var du skulle jag inte dra alla över en kam, som jag sa har du bara haft en jäkla otur och fått ett skitexemplar. Är du nöjd med telefonen annars, alltså rent estetiskt och hårdvara, tycker jag du ska ge en ny Arc chansen. Kan lova att det finns liknande fall även med HTC-lurar ;)

Sent from my Xperia Arc using Tapatalk

13. Zodde

Zodde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Så som du beskriver din lur skulle jag gissa på att den har någon form av hårdvarufel. Exempelvis så kan det vara fel på det interna minnet vilket gör att den ibland läser fel därifrån. Detta kan mycket väl resultera i crashar så som du beskriver.

Jag skulle gå tillbaka till 3 och hävda att luren är kass och behöver bytas ut. Vill dom då skicka tillbaka den igen för "omladdning" av mjukvaran tycker jag du skall stå på dig. Om det inte hjälpte första gången lär det inte hjälpa andra gången heller.

Min Arc har startat om två gånger sen jag köpte den vid lanseringen. Kameraappen har hängt sig en gång.

Förutom detta har telefonen fungerat klanderfritt.

14. MartinHellsing

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipsen.

Har testat att återställa telefonen ett par gånger nu på morgonen innan jag eventuellt tar mig till 3-butiken.

Första gången återställde jag telefonen med användardata sparat = 10 minuter senare började apparna att hänga sig igen.

Andra rundan återställde jag och tog bort alla användardata och formaterade minneskortet. Denna gång installerade jag heller inga andra appar utan har endast kört på de som följer med i telefonen. Än så länge fungerar faktiskt telefonen utan bekymmer. Känns märkligt om detta skulle lösa problemet dock då telefonen nyss har vart totalt ominstallerad?

Anyways skall jag prova att installera några egna appar nu och se ifall problemen uppstår på nytt. Nu har jag som sagt kört telefonen i ca 6 timmar felfritt så det kanske lutar åt något mjukvaru-fel trots allt?

15. Zodde

Zodde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Kul att det verkar lösa sig.

Kan möjligen ha hjälp att formaterat om minneskortet då? Inte säkert man gjorde detta när man återställde telefonen på verkstaden.

Hoppas du blir nöjd, luren är grymt bra!

16. MartinHellsing

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

So far so good... så vi håller tummarna för att det var minneskortet som gjorde tricket.

17. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Skulle rekommendera dig att installera apparna en i taget och vänta och se om det är så att det är någon av dom som skapar ditt problem och isåfall vilken.

Många gör ju tyvärr felet att dom ominstallerar alla appar dom hade tidigare direkt och är det då någon av apparna som ställer till det så kan man ju aldrig ta reda på vilken det är och istället så skyller man sina problem på telefonen när den inte är den egentliga orsaken.

18. MartinHellsing

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tänkte faktiskt precis samma sak! Har än så länge lyckats installera Twitter och Gowalla utan problem. Kommer fortsätta att ta dessa en åt gången tills jag upptäcker något eventuellt fel.

Drygt... man är ju ivrig att komma igång med allt... men va fan gör man :)

19. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Precis men ännu drygare att inte hitta felet och gå runt och irritera sig på sin telefon.

20. Erskines

Erskines Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tror att det va minneskortet som strulade på min med.
    Från ca 3-4a omstarter per dag till strax över 200 timmar utan omstart.
    Fick även mindre lagg och hängningar efter formateringen.