Archos 7 Home Tablet + Telefon-3G...?

Diskussion i 'Allmänt' startad av _jonte, 7 maj 2010.

1. _jonte

_jonte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Denna Archos 7 Home Tablet som släpps i dagarna för 150€ verkar onekligen mycket trevlig. Kan bli en kär vän på tågresor, trista hotellrum och liknande.

Dock har man ju inte wifi tillgängligt överallt. En lösning jag hoppas kan funka är att använda mobilen, en Nokia E71, som 3G-modem. Kan man göra detta och i så fall hur?

Alternativt har jag 3G-USB-sticka. Kan man använda den direkt med tabletten på nåt sätt?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 367
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du skulle kunna ansluta den mot din Nokia E71 om den har stöd för Wi-Fi tethering.

USB-anslutet 3G-modem kommer inte att fungera då det inte följer med några drivrutiner i Android för detta.

3. _jonte

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Låter ju lovande!

Men hur vet man om feletonen har wifi tethering; och hur funkar det?

Någon som kan ge uppskattning på hur det funkar att surfa på dator/tablet genom sin telefon? Går ju skapligt fort att köra Opera Mobile på telefonen, även om det inte direkt blixtrar till. Men hur blir det med "ett steg till", smidigt osv?

4. bernard

Mottagna gillanden:
    47 367
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Med denna applikation får du stöd för Wi-Fi tethering på din Nokia E71: http://www.joikushop.com/

Det går inte alls så mycket långsammare och jag tror inte att du kommer märka någon större skillnad från när du surfar i telefonen.

5. Sodori

Sodori Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OM jag nu följer dig helt i sömmarna så håller jag nog inte med om argumentet. Du menar helt enkelt en USB-tethering för 3G nätet? Jag vet ju att jag en tid kopplade upp min mobil till datorn via bluetooth och hade en tether app dock som jag har tappat nu... den hade i alla fall bluetooth och USB tethering. Om jag slog på bluetooth via dess widget kunde jag således genom mitt win7 göra en dial-up uppkoppling till min dator på 3G nätet via telefonen.

Även om det inte var så du mena Bernad så motsäger jag i stället wifi som enda lösning.

6. bernard

Mottagna gillanden:
    47 367
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Android har sedan 1.6 stöd för USB tethering i vanillaversionen vilket innebär att man kan ansluta sin sin dator till telefonen över USB och använda den som ett 3G-modem, precis som du gjort. Det omvända gäller dock inte, dvs du kan inte surfa på din laptops nätanslutning genom din Android-telefon över den USB-tethering-funktion som följer med i vanillaversionen av Android - så vitt jag känner till.

Bluetooth är tvyärr ingen möjlighet på Archos 7 Home Tablet då den bara har stöd för Wi-Fi.

7. _jonte

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Strålande! :-)

Tack o bockar för input!