Argument för arbetstelefon

Diskussion i 'Allmänt' startad av RetepG, 14 okt 2012.

1. RetepG

RetepG Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla glada.

På mitt jobb så håller de nu på att diskutera vilka telefoner som vi ska ha som arbetstelefoner, jag har just nu en Sony Eriksson X10 mini vilket är bland det sämsta jag någonsin har haft. Den är ultraseg i menyerna och håller allmänt på och strular (startar om, vägrar lägga på, börjar spela musik helt omotiverat och liknande.).

De har nu fått för sig att vi ska ha Sony Experia S och P att välja på som telefoner. Dock så får vi plocka ut surfplattor och de surfplattorna vi kan ta ut är Samsung Galaxy Tab.

Enligt mitt sätt att se på det så vore det logiska att ha Samsungs telefoner att plocka ut då de torde vara mycket bättre än Sonys.

Jag söker nu argument för att kunna plocka ut en S3:a istället för en Sony. Skulle bli glad om jag kunde få hjälp med lite sådana.

Eller kanske förslag på helt andra telefoner för den delen.

Tack på förhand.

//Peter

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    En anledning till att de tittar på de telefonerna och inte Galaxy S3 kan ju vara beroende på vad de kostar. Enligt prisjakt så är ju Galaxy S3 (4279kr) nästan 2000kr dyrare än Xperia P (2389kr) och över 1000kr dyrare än Xperia S (2948kr).

Du kan ju kolla på Samsung Galaxy S2 och HTC One S.

Inget argument - men två tips på mobiler :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

3. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Många arbetsgivare måste ju vara sparsamma idag och min arbetsgivare plockade in Sony Experia S som brukslur.

Jag flyttar sedan över SIM-kortet och kör sedan min HOX som är mycket bättre ! (men XPS är helt Ok som brukstelefon)

4. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Vad har du som arbete, och ska telefonerna användas till något annat än att ta emot samtal?
    Ett eventuellt argument skulle ju kunna vara att S3 har större skärm, vilket underlättar om man vill läsa och redigera dokument.

5. Fet

Fet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Enligt i princip alla tester är SGSIII världens bästa telefon, det borde räcka som argument.

Last edited: 14 okt 2012
  6. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    En alternativ väg att gå är att företaget erbjuder några grundtelefoner som man kan välja på och sedan med ett bruttolönavdrag så kan man få välja bättre telefoner.

Genom att erbjuda för fattiga telefoner så kommer många bli liggande hemma och de anställda använder istället privata telefoner för de är bättre.
    Företaget undrar då varför man tog ut en telefon över huvud taget när man ändå inte använder den. Klart man tar ut en telefon om det går. Den går säkert att använda till något. Alltid bra att ha en hyffsad backup-lur.

Jag har en iPhone 4 via jobbet, men den går ju inte att använda så jag har vidarekopplat alla samtal till min Nexus S. iPhone 4 ligger hemma och jag använder den när jag ska ha telefonmöten eftersom företaget betalar för samtalen. Den används även till min privata utveckling av iOS-appar och det var därför jag tog ut den.
    Varför har jag inte jobbabonnemanget i min privata telefon kan man ju undra då...det beror på att det är för lite datatrafik, inga privata eller betal-SMS tillåtna och vi ska slå prefix på alla privata samtal. Självklart går den bort. De har valt ett för dåligt abonnemang.

Fråga företaget vad syftet med tjänstetelefonerna är. Om de vill att man ska vara nåbar och tillgänglig så får de se till att ge de anställda det de vill ha. Bra telefoner med flat rate-abonnemang.

7. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Bara för att SGS3 är bättre behöver det absolut inte vara motiverat för företaget att välja den istället. Se bara på din arbetsdator... Har svårt att tro att det är ett riktigt maffigt prestandamonster eller en helt ny ultrabook med i7-processor, SSD och separat grafikminne? Dock vågar jag anta att din jobbdator är tillräckligt bra för det jobb du förväntas göra på den.

Om inte din tjänst motiverar en större eller prestandamässigt bättre telefon kommer du nog få det svårt att övertala dem att ge dig en SGS3 istället för en telefon som kostar 1000 kr mindre. Det är ju i princip som att övertala dem att ge dig 1000 kr rätt i handen bara för att du ska kunna köpa en finare telefon som ger dig mer nöje privat.

Det som e7andy säger kan dock vara en smidig lösning, bruttolöneavdrag på mellanskillnaden mellan Xperia S och den telefon du själv vill ha. Ingen förlust för företaget, du sparar pengar eftersom du i praktiken kanske lägger 1000 spänn för en ny telefon, och alla blir nöjda och glada!

8. J0AR м√§

J0AR м√§ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Antingen det, eller också så får du hitta (på) en bra anledning till att du skulle kunna sköta ditt jobb på ett bättre sätt med en bättre telefon/sämre sätt med de nämnda telefonerna och att skillnaden är tillräckligt stor för att det ska vara värt den extra utgiften. Om den enda funktionen du förväntas använda under arbetet är att ringa blir detta antagligen svårt, såvida någon av telefonerna har så dålig batteritid att det finns risk för att du blir onåbar mot slutet av en dag med mycket användande. Det skulle antagligen de flesta arbetsgivare ta som ett giltigt argument. Förväntas du ta emot stora mail eller läsa texter på telefonen kan man peka på fördelen med en större skärm, exempelvis. Annars är det kanske möjligt att hitta någon funktion s3an har som de andra inte har som du skulle kunna ha stor nytta av, NFC kanske?

9. RetepG

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaren!

Jag jobbar som arbetsledare och jag använder telefonen, förutom att prata väldans mycket i den då, till att bland annat kolla och svara på mail när jag inte är inne på kontoret (ganska ofta), öppna och läsa pdf:er, tar ganska ofta noteringar på telefonen för att komma ihåg vad jag har lovat mina gubbar eller kunder.

Vi har även lite av en specialsituation då vi har en app som vi ska testa för eventuellt framtida inköp och den appen fungerar inte alls i den telefonen jag har nu, den verkar fungera ibland på Experia S men jag vet som ett faktum att den fungerar i Galaxy S3.

Sen att jag personligen vill ha den för att det är en grym telefon är ju en annan sak. :)

Dock verkar det vara utanför mina händer nu då min chef ska ta diskussionen med it-chefen vad det verkar...

10. Stromma

Stromma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Som innehavare av s3 borde man ju prata varmt för den, men...

Jag har som sagt en s3 privat, och en Htc Sensation som arbetstelefon. Som privattelefon är s3:an kanon. Som arbetstelefon är den givetvis inte sämre, men beroende på hur man använder den i jobbet så skulle iaf för min del storleken vara dess nackdel.

Jag ringer ganska mycket och är ofta på språng, och Sensation fungerar bra då jag kan hantera den med en hand. Fungerar inget vidare med s3:an som känns klumpig och svårhanterlig, och att använda den utan snäckan är näst intill en plåga stressiga dagar. I en miljö där man kan använda röststyrning spelar det ingen roll, men det fungerar inte för mig då det ofta är mycket människor, liv och rörelse omkring, vilket gör att det går bort oavsett hur bra det än skulle fungera.

Med det sagt är inte s3:an på något sätt dålig, och det handlar inte om några stora tidsförluster eller krångel. Men det blir ändå ett irritationsmoment i stressade lägen som jag gärna klarar mig utan, och i det fallet väljer jag funktion och smidighet framför storleken på skärmen alla dagar. Jag upplever inte att det blir jobbigare att mejla eller läsa pfd:er på Htc'n pga dess mindre skärm heller.

Om du inte har alltför stora händer och du känner igen dig i något av ovanstående så skulle jag nog leta efter så mycket telefon du kan hitta med en maxstorlek på 4,2" - 4,3" skärm. Stora telefoner är kul. Men i mitt tycke har gränsen för smidighet passerats med s3:an, och större än så kommer jag definitivt inte att skaffa som privattelefon heller.

Last edited: 16 okt 2012
  11. RetepG

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det tog sin tid men till slut så gick det. Fick min nya Samsung S3 idag.
    Sitter och kör in alla uppdateringar just nu. :)

12. TheEdge

TheEdge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Såg att det redan löst sig för dig men jag har ett bra argument som kanske nån annan kan ha hjälp av!

När vi kollade på detta på mitt företag så upptäckte vi att Sonys telefoner inte gick att kryptera, varken telefon eller SD kort! Vilket är rätt useless!

Det kanske kommer att ändras men när vi kollade så hade de inte den funktionen. Jag tycker det är väldigt märkligt att tillverkarna tar bort bra funktioner när de gör en egen ROM....ok om de lägger till saker de tycker är bra men inte ta bort funktioner!

mvh

Edge