Artefakter i layout

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av bmc, 15 aug 2012.

1. bmc

bmc Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon som har någon ide om varför jag får dessa mystiska grå triangulära artefakter intill vissa bilder? Helt normala png's med transparans. Uppträder på små skärmar både i emulator och på fysiskt telefon tex x10 mini med 2.2 men inte på skärmar med högre dpi..

2. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Posta en png som det blir så på. Kanske även din layout xml även om jag inte tror problemet är där.

3. bmc

bmc Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lösningen var att ange background="@null" istället för #00000000 som jag trodde var samma sak... Vet inte vad skillnaden gör men artefakterna försvann

4. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Detta är en av de klassiska programmeringsfunderingarna: 0 och null är inte samma sak. Null är avsaknad av något (t.ex. information), medan 0 faktiskt är ett värde. Jämför "Det finns 0 kakor kvar" med "Jag vet inte hur många kakor det finns kvar".

#00000000 är en svart bakgrund som är 100% genomskinlig, så man kan ju tycka att den aldrig någonsin borde synas. Men det är dock en backgrund och det kan bli renderingsfel eller finnas specialfall där det har en funktion.

@null innebär dock att det inte finns någon bakgrund. Och finns det ingen bakgrund så är det inget som kan renderas. Någonsin.

Hade det inte hade ställt till problem för dig, så är det ändå bättre att ange @null då det sparar resurser, då det blir mindre data att processa. Så på köpet har din app nu blivit några microsekunder snabbare. :)