[Artikel] Dubbelmoms slår mot app-företag

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Madito, 30 sept 2011.

1. Madito

Madito Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hittade en artikel på Svt.se angående försäljning av mobila applikationer.

Från och med 1 oktober blir svenska app-försäljare tvungna att betala dubbel moms för de applikationer dem på Android Market, Appstore etc.
    Detta på grund av att EU-regler säger att det är försäljaren som ska betala momsen. I Sverige säger Skatteverket att det är app-utvecklaren som är försäljaren medan man i övriga Europa säger att det är marknadsplatsen (Android Market, Appstore etc.) som är försäljare.

En oerhört intressant och högst oroande artikel. Vad säger ni utvecklare? Hur kommer detta påverka er? Gör detta att man som utvecklare kan få det svårt att få verksamheten att gå ihop?

Diskutera fritt!

Länk till artikeln: Dubbelmoms slår mot app-företag - rapport | svt.se

2. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Så som jag förstår detta så kommer inte detta påverka Android Market eftersom den inte fungerar som Apple appstore.

Android market fungerar så att det är du som är säljare och du ska ansvara för all hantering av moms. Google tillhandahåller enbart tjänsten och lite betalnings hjälpmedel.

På Apple appstore är det istället Apple du köper apparna av och Apple köper "Licenser" av dig som utvecklare. Därför får de betala dubbelmoms.

Som android utvecklare ska man alltså enbart betala den vanliga momsen i Sverige för alla köp inom EU.

Rätta mig väldigt gärna om jag har fel.

En artikel på skatteverket som är lite intressant
    Skatteverkets ställningstagande 2011-06-16, Mervärdesskatt, svenska näringsidkares försäljning av applikationer | Skatteverket [NS4 version]

3. Madito

Madito Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag tror faktiskt att du förstått det hela lite fel.

Det handlade alltså om att utvecklarna ska bli tvungna att betala dubbel moms pga av ett antal EU-regler som gör att vi svenskar blir tvungna att först betala moms i Sverige och sedan moms i landet som någon köper appen ifrån. Detta pga Android Market fungerar som mellanhand.

Detta är hur jag tolkade artikeln och jag är i allra högsta grad en lekman i ämnet. :)

4. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag är också lekman i detta och är lite smått irriterad av dessa artiklarna eftersom de inte kan länka till några EU lagar eller vad det är som har ändrats.

Men så som Android Market är uppbyggt så är jag som Utvecklare den som är säljaren inte Google jag får till exempel själv välja om jag vill lägga på moms på alla EU länder eller inte.

Det hade heller inte fungerat att vi skulle betala moms i alla de länderna som vi säljer i det hade varit fullständigt omöjligt och då har vi ändå 100% koll på precis hur mycket vi tjänar i varje land.

Men om någon kan ge klarhet i detta dels vad det är som faktiskt har ändrats så jag kan läsa på mer om det och sen även hur man ska betala in denna skatt så gör för all del det.

5. Dominance

Dominance Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

"Svenska bolag som säljer appar inom EU måste från den 1 oktober betala moms både i Sverige och i det land där appen säljs. Dubbelmomsen gäller försäljning via en mellanhand, till exempel Apples App store, Android market och Facebook. Regeln kväver en exportnäring i sin linda, menar branschen." - Moms slår mot app-företag - Sverige - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Gäller alltså Android market!

6. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Enligt den som skrev artikeln ja, tyvärr så skriver journalister ofta vad som helst utan att bry sig ett skvatt om att kontrollera om det stämmer eller ge ordentliga källhänvisningar.

7. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Fast det är väl ändå inte dubbel moms utan vanlig momshantering. Dvs appstore får in moms från konsumenten och betalar vidare till utvecklaren. Om det är olika momssatser så blir det en mellanskillnad som appstore vinner eller förlorar på.

8. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Eftersom google inte tar ut någon moms i android Market ska det vara precis som reconnn säger, dvs säljaren av varan är också tillverkaren. Google står inte som säljare.

Apple står däremot som säljare i Appstore. Appstore Europa beskattas som säljare i Luxemburg, medan utvecklaren beskattas i Sverige då skatteverket anser att försäljningen sker av utvecklaren. Apple är säljaren till slutkund. Det är inte utvecklaren. Sista ledet ska betala skatten. Utvecklaren säljer varje kopia av appen utan moms. Det tycker inte skatteverket om och bryter därför mot reglerna om handel mellan EU länder.
    Så förstår jag det.

9. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Ja precis som jag förstår det så är det Skatteverket som ändrats sig vilket betyder att om man redan betalar in moms till dem så blir man inte påverkad.

10. TFeldt

TFeldt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inte för att vara överdrivet melodramatisk men detta känns som startskottet för en utvandring inom vår industri. Som om att ha världens högsta skattetryck även innan inte var illa nog. Nåja, en spark i baken så man kommer loss helt enkelt.

Har spenderat större delen av dagen med folk på skatteverket, majoriteten av vilka inte ens visst vad jag talade om. Andra sade att jag måste ha helt fel och att dubbelmomsning inte får hända enligt lag, etc. Komiskt egentligen.

Till slut kom jag till samma insikt som framlagts i denna tråd, men eftersom jag inte publicerat en app på google market än (men nu brinner det i trådarna, ett par veckor bort) så tänkte jag att det är bäst att säkerställa det hela.

Detta var exakt vad jag kom fram till. Men jag har en ytterligare fråga. På vilken summa drar Google sin kommission? Är det på priset+moms de tar 30% eller är det på priset utan moms?

Vi säger att jag säljer ett spel för 10kr ex moms men lägger på 25% svensk moms för alla inom eu, thus 12.5kr (hela resonemanget är irrelevant för kunder utom eu då det blir omvänd moms där). Drar google 30% på 10kr eller 12.5kr?

Stort tack på förhand.

11. sunkas

sunkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Google tar 30% på 10kr, dvs 3kr. Du får utbetalt 7 + 2,5 = 9,5kr till ditt konto.

Mvh Jonas

12. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Det måste ju då betyda att inget förändras för oss android utvecklare. Eftersom vi inte betalar moms i annat EU land bara i Sverige. Så länge vi ser till att betala in våra 25% i moms precis som vi skulle göra innan.

13. TFeldt

TFeldt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fantastiskt. Var precis det svaret jag sökte och hoppades på. Tusen tack.

Och ja, det måste betyda att inget förändras för oss Reconnnn. Det är momsen på försäljningspriset som skatteverket vill åt.

14. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

En kommentar på det här med att som utvecklare lägga på moms på försäljningen i Market. Det är inte enbart av godo.

Market visar nämligen inte momsen förrän i absolut sista steget. Innan dess redovisas därför priset ex. moms, fram till det sista steget i köpprocessen. Det är ju inget som man i Sverige är van vid som konsument. Då är man ju van att alla priser man ser på försäljningssiter redovisas inklusive moms. Det ser inte särskilt snyggt ut att när användaren väl ska bekräfta köpet så är priset helt plötsligt något annat (inkl. moms) än man trott man skulle betala. Det retar en hel del användare. Hur många är svårt att säga för man hör bara av vissa som orkar maila och påpeka det. Hur många som faktiskt inte genomför köpet pga detta har man ju ingen koll på.

15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

I samma veva är det precis den situationen som sker i USA när du köper saker i affärer och liknande. Man kan alltid sätta ett högre pris och välja att betala moms "själv" så att säga, så valmöjligheterna finns för att lösa det. Men jag har också hört klagomål kring detta.

16. b.lindahl

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Japp, bra påpekat. Det är att föredra för oss svenskar skulle jag säga. Jag kommer köra den metoden framöver att ta höjd för momsen jag behöver betala in, utan att explicit ange en momssats för min app i Market.

17. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Klart det retar en del, det är nämligen olagligt enligt svensk lag. Priser i annonser riktade till konsumenter skall ange priset inklusive moms.

18. b.lindahl

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ingen gladare än jag om det hade visats inkl. moms överallt men nu fanns inte den möjligheten.

Jag misstänker att det inte är olagligt eftersom Android Market inte tillhandahålls i Sverige.

19. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Det är väl där problematiken uppstår som gör att skattemyndigheten och andra river sitt hår och inte vet varken ut eller in. Skattemyndigheten verkar ju kräva in moms av svenska säljare så då hävdar de väl att det är svensk säljare? Men samtidigt så är google market antagligen registrerat på Irland eller något och därmed följer deras lag.