Artikel i SVD "Så skall Android ta över tronen"

Diskussion i 'Allmänt' startad av gunnar-medial, 21 aug 2009.

1. gunnar-medial

gunnar-medial Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

2. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ja, det finns mycket roligt folk där ute!

3. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Google vet vad de gör, det gör även Apple. Det innebär inte nödvändigtvis att de är rena konkurrenter utan jag tror benhårt på Android i mellansegmentet där telefonerna kan hållas billigare än iPhone och samtidigt erbjuda samma saker och lite till...

4. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

För att komma med något som kanske kan bidra i den här tråden så tror jag också stenhårt på Android - i alla segment.

iPhone är långt ifrån en fulländad smartphone, och frågan är väl om det verkligen är en riktig smartphone ens. Känns som att iPhone är och kommer alltid att vara i sitt egna segment på något vis.

Just nu är det bara smartphone segmentet som Android letar sig in i, men jag tror inte det kommer att dröja länge innan dumbphones och även andra elektronikprylar kommer att drivas av android. Det är nog snarare det som kommer göra att android kommer att kunna ta över tronen på sikt.

om man nu ens kan dra såna paralleller mellan iPhone/Apple och Android

5. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Man får heller inte glömma att iPhone bara finns i en enda telefon (tillverkare alltså) och att Android redan finns hos flera tillverkare. Detta är jag övertygad om kommer vara det som gör att Android kommer bli större än iPhone.

Håller med r0bber om att Android kommer på en bredare front, men man ska nog inte räkna ut nya Symbian när det gäller framtidens smartphones.

6. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Räkna bort Symbian kan man nog göra. Det kommer aldrig att kunna konkurrera då Linux och Java finns överallt. Här är hemligheten, inrikta dig på en utvecklarskara som redan finns...

7. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Symbian kanske man kan anse akterseglad, men Maemo känns betydligt mer rätt. En gissning är att de (trots att Nokia förnekar detta) kommer smälta samman de tu förr eller senare.

8. gunnar-medial

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Man skall hålla koll på Qt. Nokia köpte Trolltech för ca 130 miljoner dollar och har en ambition att det skall fungera på de flesta plattformar. Jag provade verktygen på Ubuntu härom veckan. Mkt positiv upplevelse, lätt att använda, påminner om Delphi,C++Builder/VB, dvs enkla API:er och en GUI-byggare.
    http://qt.nokia.com/
    Info från när de investerade:
    http://www.deviceguru.com/nokia-to-acquire-kde-originator-trolltech/
    Symbian-roadmap-info:
    http://blog.symbian.org/2009/04/30/reviewing-the-release-plan/

9. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Precis och citerar mig själv lite ödmjukt ;)
    PS! Det är fredagskväll och då får man vara självcentrerad en stund :D:D:D

10. gunnar-medial

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ja, andra har somnat.

11. Profetengus

Profetengus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har hört ett löst rykte om att Maemo ska vara OSet i Nokias highend segment och att symbian ska bli OSet i mellan och lowend segmentet. Men det är bara ett rykte.

12. mikecomputing

mikecomputing Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det e inget snack om saken att de android mobiler som hittils släppts inte ens kan mäta sig med Nokias mer avanmcerade lurar och absoult inte med Iphone på Hårdvarusidan.

Visst är Symbian förlegat men det krävs inte bara ett OS för en mobil.

HTC:s mobiler är plastiga och definitivt inte byggkvalite. Som jag skrivit tidigare kan jag personligen inte rekomendera HTC:s android mobiler för de som vill ha kvalites lurar.

Exempelvis min gamla E71 kändes mer byggkvalitet. Naturligvis kunde jag inte säga detsamma om OS:et i den. Hade hellre sätt Andoid GUI. Men blåtand fungerade åtm bättre på E71. GPS:en var dock sämre det ska väl erkännas. Men över lag var det en bättre lur än min HTC magic rent byggkvalitet och "drivrutinsmässigt".

Så om inte HTC eller SE kommer med en mer avancerad kvalitetsmobil lär jag nog hoppa av android tåget och hoppas på att Nokia lyckas bättre med QT+Linux (Maemo) projektet som förhoppningsvis kommer vara lika öppet som Android.

13. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 490

MINA ENHETER

Håller inte med alls, Nokia n85, e75 etc har rätt usel byggkvalite. Enda nokian med ok byggkvalite är e71. Jämfört med HTC hero, HTC hd så ligger nokia lååångt efter.

14. mikecomputing

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du kan varken räkna ut C++ eller QT. Inte ens Symbian tillsammans med QT kan räknas bort på ett tag ännu. Oavsett det går dåligt för Nokia eller ej har de trots allt största mobilmarknaden och det lär de ha ett tag till. De kan inte bara byta platform över en natt.

Oavsett om Nokia har för avsikt att aveckla Symbian eller ej så lär det ta tid för dem att gå över till ett annat OS som exempelvis Linux och kanske Maemo:S GUI (som även det inte har bestämt sig vilket GUI GTK+ eller QT?

Det finns ju en anledning att Android också har tagit tid.

Som jag ser det är Android forfarande inte är redo för alla. I ärlighetens namn är vi forfarande betatestare för Android platformen till skillnad mot Iphone och Nokia S60.

Skillnaden är att vi accepterar att starta om mobilen ibland eller strul med Blåtand men vanligt folk kräver att det ska funka direkt och det är Iphone framgångar oavsett vad man tycker om deras IStore osv...

Symbian är förvisso också buggig men och andra sidan har nokias symbianplatform ändå stabilare vad gäller grundläggande funktioner som att ringa, sms,mms, blåtand osv...

Det Symbian inte är stabilt på är mer avancerade funktioner och touschreen då det är relativt otestat men att räkna bort OS:et är definitivt för tidigt...

15. mikecomputing

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Varför räkna du upp en massa lurar som råkar vara sämre? :-S Ska jag sätta igång och räkna upp en massa SE och Nokia lurar som är bättre med eller?

Oavsett du skriver upp 50 lurar eller ej så finns det idag inte en enda Android lur som jag anser håller tillräckligt god kvalitet för att jagf skulle rekomendera den som en kvalitetslur som man kan ha i ett antal år utan att byta.

Thats my point. Inte det faktum att det finns en massa andra också som gör sämrte mobiler :-)

Vad jag vill se är bättre android lurar som kan konkurrera med IPhone eller de mest kvalitativa Nokia lurar som N95 och E71

Nu har jag visserligen inte sett HTC Hero i verkligheten kan ju hoppas den är mindre pastig och att joystisken är mindre sladdrig än Magic även om jag tvivlar.

16. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 490

MINA ENHETER

Så du uttalar dig om alla Androidlurar fast du bara hållit i en... ? ;)
    Har testat det mesta nokia släppt och ingen är bättre byggd än tex Hero.

17. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag skulle nog påstå att det visst är snack om det. Android är rätt avancerat och jag vet inte riktigt vad som är så mycket mer avancerat än det. Finns ju nästan inga begränsningar för vad man kan skapa till det osv... iPhone OS är ju inte mer avancerat det heller, och vad gäller hårdvaran så är inte heller det top of the line i iPhone.

Plastig eller ej, jag tycker iaf min Magic känns gedigen byggd... Mycket plast är det i alla mobiler, och ska man snacka taskig byggkvalitet så ska det ju knaka och vara dålig passform.

Sen tycker jag man ska akta sig för att dra allt över en kam, det funkar helt enkelt inte.

Nu måste jag dock poängtera att jag inte försöker lyfta Magic/HTC/Android till skyarna, men att säga att de inte har nåt att komma med är iaf helt fel.

18. J0cke

J0cke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag blev faktiskt positivt överraskad av den goda byggkvaliteten. Jag tror den kommer hålla rent hårdvarumässigt förutom att det interna lagringsutrymmet och processorn möjligtvis hindrar för uppdateringar i framtiden.

Jag tror att man kommer byta telefon på grund av föråldrar mjukvara och ej att telefonen börjar gå sönder.

19. plumse

plumse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Du har inte hållt i en Hero och du tror att Magic har en joystick :cool:

20. mmanson

mmanson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

+1 :cool: