[Artikel] undervoltning och överklockning av Galaxy S II

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Woxx, 19 jun 2011.

1. Woxx

Woxx Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Vi har publicerat en ny artikel om Galaxy S II på NHW där vi kikat närmare på undervoltning för att se om det går att hämta mer batteritid genom att sänka spänningen till processor och grafikdel. En hel del tester och analys kring telefoners strömförbrukning på det hela, samt lite överklockningstester med Exynos i 1,6 GHz CPU och 400 MHz GPU.

Artikeln finns att hitta här om någon är intresserad.
    http://www.nordichardware.se/testla...galaxy-s-ii-i-jakt-pa-laengre-batteritid.html

Last edited by a moderator: 19 jun 2011
  2. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

3. Woxx

Woxx Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Bugar och bockar för assistansen, ska se till att tänka på det nästa gång!

4. mdmar

mdmar Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    170
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy Watch Active 2
    Överraskande att undervoltningen gav så lite....

5. Woxx

Woxx Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Både ja och nej. Om du läser hela analysen under batteritesterna och slutledningen så finns det ändå ganska tydliga förklaringar till varför spänningen inte ger större vinst. Samtidigt tror jag att man hade behövt en väldig massa olika testscenario för att få en bättre helhetsbild av inverkan på batteritiden. Men det är oerhört svårt att få vettiga och jämförbara siffror för såna tester.

6. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Woxx, eftersom skärmen är det som drar mest och det är en OLED, då borde väl mörka pixlar ha väldigt låg spänning och därmed dra mindre. Borde inte då en app som exempelvis Screen Filter, som gör alla pixlar mörkare vara ett sätt att exempelvis "undervolta" skärmen? Dock med förlust i ljusstyrka. Jag körde screen filter på min, men den var så konstig överlag att jag aldrig lyckades få en uppfattning om huruvida det förbättrade min batteritid eller ej. Jag kom nämligen aldrig upp över ett dygn i batteritid. Körde med ca 50% tror jag och auto-brightness.

7. Woxx

Woxx Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Jo det borde faktiskt ge liknande effekt som undervoltning. Det är möjligt att skärmens ljusstyrka är direkt relaterad till dess drivspänning, det vet jag faktiskt inte och tanken att undervolta skärmen var inte så allvarligt menad, även om effekten av det nog hade gjort en hel del. :)
    Men det står ju väldigt klart att alla framsteg skärmtillverkarna kan göra inom energiförbrukning är grymt positiva.

8. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

UV ger ganska lite så det var väntat, det är ändå mV vi pratar. Det märks dock att luren blir svalare tycker jag.

Överklock känns inte heller nödvändigt till vardags, kan inte påstå att jag märker nån skillnad på 1Ghz och 1,4Ghz. Men kapaciteten finns där när den behövs, typ benchmarks och i framtiden kanske :)

När fler riktiga custom kernels kommer osv. lär vi se 2Ghz klock och mer/stabilare UV.

9. drinside

drinside Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 9,7
    Jag köpte min tegrak bara 2-3 timmar innan du lade upp artikeln här. Hade inte vågat uv så hårt som ni gjorde i testet då, men nu kör jag på de inställningarna sedan igår kväll och det funkar hur bra som helst. Får se vad domen säger när arbetsdagen är slut.