Arv

Diskussion i 'Off Topic' startad av FOO, 7 feb 2011.

1. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Tjejen har en fråga angående arv. Slänger in den här och hoppas på att det är någon med lämplig kunskap som kan svara. Eller länka till någon sida där man kan skicka in frågor gratis.

Så här ligger det till:

Hennes föräldrar va gifta och hennes mamma dog, pappan fick leva kvar i orubbat bo. Nu har han sålt deras gemensamma hus och flyttat ihop med en ny. De planerar att gifta sig.

De tre syskonen har alltså inte fått ut arvet efter deras mor. Vad händer om hennes pappa går bort innan hans nya fru? Ärver barnen allt eller ärver den nya frun någonting? Han har alltså med sig pengarna från huset samt mycket gamla smycken mm från tjejens mor.

Hoppas att någon besitter denna kunskap.

2. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Har väl med testamente att göra?
    Han kan väl skriva på att barnen ska få allt medan kanske frun inte får något alls? Dock inte så ni menade kanske..

3. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jo givetvis kan man ju testamentera, men frågan är om det inte finns något testamente vad som händer

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Klart det har med testamente att göra. Skrivs dock inget testamente brukar det falla automatiskt på den som är gift och sedan gemensamma barn och saker och ting.

Tyvärr var det alldeles för många år sedan jag läste den kursen. Men senast jag hade någon koll var arvslagen ganska lättolkad.

Kanske kan läsa något hos www.lagen.nu, de har kommentarer och lite sådant för att göra sakerna lättlästa.

http://www.boekonomi.se/makes_arvsratt.htm eller här.

Lite snabbt öga på boekonomi och det jag minns så om hennes pappa går bort innan den nya frun så kommer alla saker tillfalla frun. Så länge de inte var pappans egendomar och sådant beror så vitt jag minns på hur de tänker göra när de gifter sig. (Äktenskapsförord så att alla egendomar in är enskilda egendomar bortsett från kanske ett gemensamt hus).

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Här verkar vi ha det:

6. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Bäst är ju att fixa ett testamente - det finns krav på hur ett sådant ska upprättas så det är viktigt att det går rätt till.

Huvudregeln är att skulle pappan dö innan nya frun får pappans barn ut sina arvslotter enligt Ärvdabalken 3 kap.

Men det är komplicerade saker hur man räknar ut arvslotter och det finns många detaljerade undantag. Regeringen har en översiktlig broschyr.

Last edited: 7 feb 2011
  7. babydroid

babydroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Frågade far min alldelses nyss eftersom han är jurist.

Barnen har ALLTID rätt till 50% av familjens tillgångar.

Så om min mamma dör och farsan gifter om dig. Sen dör han. Då spelar det ingen roll vad han har testamenterat. Man kan ALDRIG testamentera bort mer än 50%. Så om pappan dör så kan hans nya fru få 50% av tillgångarna om det är skrivet i testamentet. Men barnet får alltid 50%

Sent from my X10i using Tapatalk

8. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Det har nämts tidigare, men tåls att upprepas. Taget från IK.

Kan jag göra barnen arvlösa?
    Nej, du kan aldrig göra dina barn helt arvlösa. Du kan testamentera alla tillgångar vart du vill – förutom laglotten till dina barn, som är hälften av arvslotten. Om du är gift får era gemensamma barn vänta på sitt arv tills den andre föräldern dör. Dina barn från tidigare förhållanden – särkullbarnen – har däremot två saker att välja mellan. De har alltid rätt att direkt få ut halva sin arvslott efter dig, alltså laglotten.
    Om de väljer att göra det är andra hälften av arvslotten förverkad. Men särkullbarn kan också välja att avstå från arvet efter dig och vänta tills din partner dör för att i stället då ärva honom eller henne. Risken är förstås att denne då har levt upp alla pengar, så särkullbarn kan mycket väl resonera att de hellre tar hälften nu än att kanske inte få något alls längre fram.

9. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Om den nya frun inte skall kunna få tillgång till min pappas pengar eller det lösöre han tog med sig in i det nya äktenskapet, måste han skriva det i testamentet eller i ett äktenskapsförord?? Delar vi annars helt lika mellan den nya frun och hans tre barn?

Vi har ju rätt till 50% efter min mamma men eftersom min pappa fick leva i orubbat bo har vi ju inte fått vår arvsrätt från mamma och kan man kräva det nu när han ingår nytt äktenskap? Mycket krångligt det här!!

10. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Måste min partner ärva mig?
    Nej, du kan testamentera så att mannen eller frun inte ärver dig. Du kanske inte vill att din partner ärver allt efter dig, till exempel på grund av missbruk eller demenssjukdom som gör att han eller hon inte kan förvalta pengarna. Du kanske också hellre ser att dina barn ärver dig än att dina tillgångar delas med en eventuell ny fru eller man. Det kan gälla ett älskat sommarhus från din släkt som du vill vara säker på att era barn får ta över. I värsta fall kan det bli så tokigt att det ärvs av nya fruns eller mannens barn.

De har inte rätt till 50% efter mamman eftersom (tydligen) pappan ärvt allt. Det är så det brukar gå till. Det barnen minst får ärva är 50% av pappan. I teorin får pappan göra av med alla tillgångar så när han dör ärver barnen 50% av ingenting.

11. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Enligt 3:6 ÄB så ska vid pappans död delning enligt ÄB ske innan bodelning.

Jag tycker verkligen ni ska gå till Fonus eller jurist/advokat så ni kan förklara och fråga allt istället för att en massa randoms på ett teknikforum ska svara/gissa.

12. YellowZombie

YellowZombie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Låter som det är dags för dig att boka tid med en advokat. Kan ju vara värt några lappar för att få reda på hur det ligger till.