Övrigt: Åsikter om GS3

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av general_z, 26 augusti 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. general_z

general_z Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Mina åsikter om GS3:an. Nu efter den blivit stulen så var första responsen "givetvis" att köpa en ny, men samtidigt har telefonen en del nackdelar som gör att jag tvekar (köper alltid utan abb).

Är den så bra som det sägs? Mja. Det är ju den bästa Androidtelefonen, men den är likt förbannat inte riktigt vass på alla punkter, något som är ganska dåligt för en telefon för 5000 kr.

Plus
    - Stor skärm
    - Bra hårdvara som är snabb vid t.ex. öppning av appar, videouppspelning mm.
    - Expanderatbar via SD-kort
    - Batteritid. Vid resa till/från jobb och vid när jag kommer hem brukade jag alltid ha över 80% kvar av batteriet (dock endast med kanske totalt 50 minuters aktivt använde av spel/webbläsare). Detta med 100% ljusstyrka. Vid resa utomlands klarar sig telefonen helt utan problem hela dagen och kvällen med mycket användande av div. appar, google maps, gps etc. Vid en resa till Barcelona klarade den också hela flygningen från att ta sig till flygplatsen 1,5h, vänta på flygplatsen i 4h, hela flygningen på 3,5h, transfer till hotell på någon timme etc -- detta med mestadels uppspelning av video. Dessutom hade jag runt 30% kvar efter hela den dagen vilket i min bok är väldigt bra då detta är med välidgt hög "heavy usage".

Minus
    - Skärmen:
    a) Överdriven kontrast och "djup" svärta tenderar att ta bort detaljer i mörka områden. Detta är särskilt irriterande om man tänkt se video på telefonen då den helt enkelt dödar de flesta detaljer i allt som är lite mörkare. T.ex. den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=ijBzWmYnZGI och dess jämförelse på skärmarna mellan One X och SGS3 visar väldigt tydligt vad jag talar om.

b) Oavsett vad folk säger så är skärmen inte riktigt skarp, den är inte "pixlig" men läser man mycket text är skärmen i jämförelse mot One X klart sämre. Jag är 30 år och har därav inte längre optimal synförmåga så detta har inget att göra med att ha någon supersyn. Pentileeffekten syns visst oavsett hur många som prompt, likt fanboys, hävdar motsatsen. Däremot är det inte extremt störande, det är bara där helt enkelt.

c) Utomhus när det är soligt är skärmen sämre än min gamla Xperia Play (2011), något som folk kanske tänker inte gör så mycket men om man t.ex. är utomlands och ska navigera med GPS är det givetvis ett stort minus då man gör bäst i att hitta närmast tillgängliga skugga. För mig är detta ett stort minus då jag mestadels använder telefonen utomhus.

- TouchWiz är sämre än t.ex. Sony Launchern. I standardutförande kan man t.ex. inte sortera appar effektivt i appdrawern. Något man kan lösa med andra launchers visserligen, men detta introducerar (för närvarande) en mer laggig telefon.

- Lagg: Oavsett vad andra säger så nej -- den är inte helt "smooth", det är dock det bästa man kan få ut av ICS i Samsungs utförande. Min gamla rootade XPlay med custom kernel är mjukare att scrolla över hemskärmarna med. Tråkigt med en telefon för 5000:- som man måste köra in sådant på för att få en bättre upplevelse.

- ICS: Även om Samsung nu kommer uppdatera till Jelly Bean så är det inget som inte säger att de kommer köra in TW + bloatware och därav återigen göra telefonen segare än vad den skulle vara med stock. Folk tenderar att se nästa uppdatering som messias som löser det mesta. Detta var fallet med ICS, men löften om ett laggfritt Android mm har väl knappast infrias. Finns som sagt inget som talar mot att Samsung kastar in en dåligt optimerad variant av TW som gör JB klart sämre och att man då måste sitta och vänta och hoppas på att nästa uppdatering fixar olika dåliga saker.

Summa summarum: Bra telefon, men skärmen och det faktum att man måste kasta in custom kernels och tweak:a allt för att få ut mer av hårdvaran drar ner. Batteriet är helt klart det som är bäst med telefonen.

2. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    inte en till tråd om detta.. vv att använda befintliga trådar..
    *låser

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.