Fråga: Asus PRIME Z790-A WIFI och drivrutiner

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Snasi, 13 apr 2025.

1. Snasi

Snasi Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Jag har tänkt att formatera min dator ganska snart. Det var väldigt länge sedan jag formaterade en dator så har några funderingar.

Mitt moderkort är: Asus PRIME Z790-A WIFI

Jag har läst att Windows 11 installerar drivrutiner av sig självt, men det borde väl vara bättre att ladda ner drivrutiner direkt från Asus hemsida?
    Om det är så att Windows 11 installerar drivrutiner av sig självt, gör den det direkt när man har formaterat klart och behöver man stoppa det på något vis eller kan man bara installera över drivrutiner från Asus hemsida?

Sen undrar jag lite vilka drivrutiner man behöver? När jag formatera någon dator för kanske 10 år sedan räckte det med chipset, lan och ljud-drivrutiner.

Om man kollar Asus hemsida så är det rätt många olika drivrutiner som jag inte förstår vad det är. Är det bäst att installera alla som visas på den här sidan? PRIME Z790-A WIFI|Moderkort|ASUS Sverige

LAN, Wireless, Audio, Bluetooth, SATA och Intel Chipset driver tror jag att jag behöver i alla fall?

Men under kategorin "Chipset" finns det många olika:
    Intel Serial IO Software
    Intel Management Engine Interface
    Intel Dynamic Tuning Technology (APO) Driver
    Intel Chipset driver
    Intel DTT 9.0.11405.42569 (Ipf driver V1.0.11405.42038)
    Intel Dynamic Tuning Technology Driver
    Intel GNA Driver

Sen undrar jag om jag behöver VGA Drivers när jag har ett annat grafikkort?

Ska jag bara installera allt ihop eller vilka är nödvändiga?

2. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 880
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag hade låtit windows installera sig med drivrutiner (görs automatisk) och sen uppdatera de drivrutiner som det finns nyare versioner av. Blir ju problematiskt att installera ett fungerande windows utan nödvändiga drivrutiner.

bernard gillar detta.
  3. Snasi

Snasi Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Okej. Aa, jag får väl försöka googla lite om vilka drivrutiner som behövs.