Hej! Har precis bytt router och nu kopplar inte gräsklipparens app upp sig mot nätverket. Verkar som det beror på 5st portar som enligt gräsklippartillverkaren Gardena säger måste vara öppna. Hur öppnar man dessa portar och är det säkert att göra så? Tacksam för hjälp!
Kan du ansluta gräsklipparen till det trådlösa nätverket? För innan det blir aktuellt att öppna portar osv. måste det fixas först. Normalt sett brukar portöppningen skötas via UPnP, och den funktionen är nästan alltid aktiverad som standard på de flesta hemmaroutrar.
Tack för svar. Nej det är ju det som är problemet dvs att Gardenas "router" lyser rött och inte kopplar upp sig mot nätverket nu efter routerbytet. Innan routerbytet hade vi inga problem. I Gardenas app står det att Gateway är offline och att det kan beror på att 5 specifika portar inte är öppna eller fungerar korrekt.
Antar att den är ansluten med kabel? Deras hjälptext är väldigt udda formulerad, men det ska inte behövas öppnas några portar utåt. Ser du deras gateway finns och fått en IP om du loggar in på routern och kollar på network map > client list?
Ah, jag trodde du anslöt gräsklipparen direkt till nätverket. Ja, testa en återställning av din gateway först som @F-Forward föreslår.