Asus servicecenter - Reparation av TF

Diskussion i 'ASUS' startad av diezel, 15 aug 2011.

1. diezel

diezel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

Hej!

Tänkte berätta lite om den korta erfarenhet jag fått av Asus reparationscenter dom senaste veckorna.

Det hela började kort och gott med att min TF måste ha stött emot något när den låg i min ryggsäck, och att power-knappen fastnat halvvägs inne. Detta resulterar i att min TF startar om sig själv konstant. Felet är 100% alltså självförvållat.

Jag ringer till Asus-support, blir bra bemött, och blir ombedd att gå in på deras hemsida och göra en "felanmälan". I felanmälan skriver jag klart och tydligt att felet är självförvållat. Efter det blir jag meddelad att DHL kommer och plockar upp min TF nästa dag. Med DHL's gods-ID ser jag att min TF kommer fram till deras servicecenter i Tjeckien(!) redan nästa dag. Är riktigt nöjd såhär långt.

Nu går det lite mer än en vecka utan att jag hör något. Jag ringer till Asus och frågar vad som pågår, och får till svar att dom väntar på svar på kostnadsförslaget dom skickat till mig per mail. Jag hade inte fått något kostnadsförslag. Denna procedur upprepar sig om och om igen. Nu, en månad senare har jag fortfarande inte fått något kostnadförslag. Jag har ringt säkert 15 gånger och berättat att inget mail kommer fram, varpå dom bara bekräftar min mailadress, och säger att dom ska prova igen. Vi har även provat med 2 olika mailadresser, både min jobbmail, och min gmail, utan resultat.

Jag har pratat med dom senast idag igen, och dom säger samma sak, att dom skickat ut ett mail som jag ska svara på. Denna gång kunde jag inte hålla god ton (är vanligtvis väldigt trevlig i serviceärenden). Jag förklarar argt och bestämt att jag inte tänker vänta längre, och att någon överordnad till killen på supporten tamme fan får ta tag i detta nu. Blir lovad ännu en gång, att han ska be dom skicka ett nytt mail. Vi får väl se om det kommer något denna gång...

Personalen på Asus-support verkar heller inte föra något dokumentation öht. på ärendena med sina kunder, då jag fått förklara mitt ärende på nytt, varje gång jag ringt.

Och varför kunde dom bara inte tagit min bekräftelse per telefon, och skickat med en faktura med leveransen av min TF?

Någon annan som varit tvungen att skicka in sin TF på reparation? Och har det gått smärtfritt, eller har också haft problem?

Last edited: 15 aug 2011
  2. pbv302

pbv302 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Trodde det var Anovo eller Infocare som repade även ASUS-prylar...Tjeckien...otippat...

3. sand

sand Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Min ska tydligen också till Tjeckien.. men rma-forumuläret var på svenska, synd att jag skrev felbeskrivning på svenska.. :o

4. diezel

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

Verkligen otippat.

Samma här. Skrev också på svenska. Men dom verkar ju veta vad som är fel, eftersom "dom skickat" ett kostnadsförslag. Dock så kanske dom tog reda på felet själva. Men jag får en stark känsla av att Asus borde ta och se över dessa ärenden, då det inte känns som dom fungerar optimalt.

5. sand

sand Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

.. men dom är verkligen blixtsnabba på att få paketet, jag fyllde i min hemadress för jag trodde jag skulle få ange hämtadressen till dhl sen, men jag fick fraktsedlar på ett par timmar och upphämtningen var redan bokad. Lyckligtvis kunde jag boka om till jobadressen hos DHL. Hoppas den kommer tillbaka hel och ren och lagad lika snabbt :)

6. CML

CML Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Låter illa, bådar inte gott om min dyrgrip skulle sluta funka...någon som haft en positiv service?

7. diezel

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

Asus fortsätter att krångla. Får äntligen ett mail idag, där jag ombeds läsa bifogad fil. Tyvärr är ingen fil bifogad.

För helvete Asus, snart kommer ni få ett väldigt argt samtal från en väldigt missnöjd kund.

8. mrxyz

mrxyz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tyvärr har jag väldigt dålig erfarenhet av Asus support. Inledningsvis är de trevliga och snabba på att hämta upp, men deras process är under all kritik. Skickade in en laptop som laddningen slutat fungera på redan efter 3 månader och de konstaterade att det var yttre åverkan (det är tydligen inte ett konstruktionsfel att den halvmillimeter tjocka laddnings-piggen går av vid normalt handhavande, endast använd på ett skrivbord). Då skickade de ett kostnadsförslag med tre alternativ:

1) betala lagningen (som överskred inköpspriset av datorn med ca 1000kr)
    2) Betala frakt och undersökningskostand och få tillbaka den trasiga produkten, ca 1000kr
    3) betala en skrotningsavgift på ca 500kr

Innan man skickar in produkten via DHL kryssar man nämligen i rutan att man godkänner deras avtal (vilka man borde läsa oftare, men kul när de är på 348 sidor..)

Sedan började strulet, och som du säger verkar det inte föra någon logg på sina samtal, tog mig över 6 månader med försäkringsbolag, konsumentverket och komplett(som sket fullständigt att hjälpa) innan jag helt enkelt lät det rinna ut i sanden.

Jag kommer aldrig skicka in något via Asus, utan alltid gå via företaget jag köpt produkten av. Jag skulle råda andra att tänka till innan de skickar in sina grejer om det finns en risk ärendet inte täcks av garantin, oavsett vad Asus egen support-personal säger. Hoppas innerligt att min Transformer aldrig behöver skickas in..

Last edited: 16 aug 2011
  9. PickePock

PickePock Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

?!

Usch då, det där lät inget vidare.

Och jag som har inne min padda nu....tiden är inne på 3:e veckan utan någon hint om när den kommer tillbaka. Men vad tusan. Man måste vara positiv. Klart detta kommer går bra. Jag lämnade in min via ÅF så det kanske skall funka. Dock tror jag det är rätt mkt service-case så det kanske tar extra lång tid. :cool:

10. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Prova att kolla i din emailtjänsts spamfilter... det kanske ligger 15 stycken mail där som du borde ha fått??

11. sand

sand Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag lämnade in min docka till dhl i morse, saknar den redan :cry:, kommer att hålla er underrättade om hur det går! :neutral:

Tips är att skriva in hämtadressen i rma-formuläret samt att formulera felbeskrivningen på engelska. Jag anmälde i söndags och på tisdag morgon är lådan på väg, det är snabbt jobbat!

12. diezel

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

Egentligen borde jag inte svarar på ett så oförskämt inlägg men, klart som FAN att jag har kollat skräpposten.

Jag provade ju tom. med två olika e-postadresser. Den ena var min jobbmail, och den andra min gmail. Och ja, jag kollade skräpposten i båda.

13. pbv302

pbv302 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Det var nog knappast menat som oförskämt... snarare välmenat! Det finns en hel del folk även på forum som det här som inte kan "allt" om datorer! Svårt att veta om du missat en enkel sak som detta.... Lugn och fin...folk vil mest hjälpa här! :)

14. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det har nämligt hänt mig själv att jag väntade på ett bekräftelsebrev och när det ännu inte hade dykt upp så kikade jag in i GMails spamkatalog och ser man på... mailet hade spamflaggats...

15. sand

sand Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Min har också kommit fram till Tjeckien nu (igår), men syns ännu inte på asus service-sida "You have reqeusted RMA no. for the machines below; however, they have not been received by us.", men hoppas den dyker upp under dagen (det kan ta en dag står det på sidan). Känns mycket bra så här långt.

Last edited: 18 aug 2011
  16. diezel

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

Efter mycket om och men så fick jag äntligen mitt mail, genom en kontakt på Asus i sverige. Jag fick alltså ett konstnadsförslag, som jag bekräftade. Till svar fick jag en faktura bifogat med texten

Detta mail togs emot 16/8. När jag ringer supporten idag, så säger dom att dom fortfarande väntar på en bekräftelse från mig. Herregud.

17. PickePock

PickePock Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Fixad

Fick för några dagar sedan tillbaka min TF från lagning. Problemet var att skärmen låste sig ett antal ggr per dag. För att lösa det fick jag stänga av skärmen och sätta på den några ggr för att väcka liv i den. Det tog drygt 3 veckor men som det verkar har dom fixat det. Tyvärr ingen rapport med men som sagt den verkar funka.

Nu återstår att mjukvaru fixar, sedan är det väl nästa perfekt va? :cool:

18. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Asus har väl representation här på forumet? Har ni kontaktat dem för att höra deras åsikter i fallen?

19. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

De brukar själva svara på många trådar, men denna verkar de ha "missat" :sealed:

20. sand

sand Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har fått tillbaka mitt tangentbord, tog en vecka. Batterisparläget funkar nu så jag rägknar med att batteritiden förbättras avsevärt. Asus-servicen gick smärtfritt och snabbt. Mycket bra hanterat!