Asus t300 vs asus t700 vs ipad 3

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av anderssons91, 22 maj 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. anderssons91

anderssons91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hej!
    Jag ska köpa en surfplatta nu inom de närmsta månaderna.
    Mina behov är att jag vill ha en snabb, laggfri platta som jag kan surfa på, samt så vill jag använda den för anteckningar av föreläsningar och för att skriva uppsatser då jag läser på högskolan. Även viktigt att plattan har bra med plats då det är gött att ha lite filmer på, gärna möjlighet att ansluta USB för min externa disk.
    Att plattan skall ha 3g är inget måste då jag kan använda min iphone 4 som hotspot. Går sällan någon stans utan telefonen.
    jag är beredd att lägga upp till 7000 men det är alltid roligt om det blir billigare, är student och har inte någon direkt inkomst att skryta med.
    tre surfplattor har jag tänkt på:
    1. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749472 - asus transformer TF700 Infinity WiFi
    2. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749464 - asus transformer TF300T Wifi
    3. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746164 - apple ipad 3 WiFi 64gb (behöver dock köpa till ett tangentbord)

Nu är det främst asus plattorna jag är intresserad av, men jag har hört att hemsidor, appar osv är mycket bättre utvecklade till Ipaden och har därför den i åtanke också.

Vilken borde jag ta? För- och nackdelar med de 3 plattorna. Vad använder ni, till vad och hur nöjda är ni? Kanske andra modeller/märken som jag inte tänkt på?

Vänligen,
    Andersson

2. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Enda fördelen med TF300 som jag ser är att den skulle vara billigare, men den mycket högre upplösta skärmen i TF700 väger helt klart upp det i min åsikt.

iPad går vad jag inte att ansluta USB hårddisk till, inte utan jailbreak och mecklande med apple->usb adapter. Transformer kan man väl vad jag vill minnas koppla vanlig USB hårddisk direkt till tangentbordsdockan och även direkt till plattan om man har OTG-kabel (och hårddisken inte drar för mycket ström).

Ska du ta anteckningar tror jag att tangentbordet på transformern gör den klart överlägsen iPad för ändamålet.

Och så får du ju skinande gorillaglasögon med TF700 också :D (saxat från komplett)

3. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Bra tänk med att använda som hotspot. Alltså.. Nu är vi på ett androidforum.. Men Apple blir grymt om du har en god samling med prylar från dem. Jag menar.. Har du en telefon som heter iphone och en platta vid namn iPad är du inte långt ifrån en lyxig samling med god synergi. Fast stannar du med en platta och en telefon kanske inte fördelen täcker en mycket bra android. Du kan ju tyvärr inte ansluta USB till iPad. Men det finns ett tangentbord på Webhallen som ger platta och foldfunktion. Dock ingen förlängd batteritid.
    Vill du längre i prylvärlden och dränka dig som en äkta teknikfreak röstar jag på iPad. Tänk dig MacTV med mera. du är väl van med Apples Os antar jag. Du synkar dina appar. Men ska det bli din skoldator med mycket minne så blir det såklart bättre med Asus.

Sen får priset avgöra vilket du känner är värt mellan Asus. Tror du får lika mycket upplevelse för pengarna. Givetvis den goda upplösningen som i framtiden är det allra extra när appar och filmer kommer med de pixeltäthet som visar skillnaden för ögat.

Sen har ju iPad ingen plats för extra minne. Men man anpassar ju sig. Har också hört att TF700 ska funka gott utomhus.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

4. anderssons91

anderssons91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tack för svar! Jo jag vet att det är ett androidforum, men skulle jag ställa frågan på ett appleforum får jag bara en massa applefanboys ramaskri hur bra ipad är och hur dåligt allt som inte är ipad är.
    I och med att jag äger en iphone, vet jag hur bra IOS är. Jag vet dock ingenting om android, har nog lekt med en mobil någon gång men det var för ett par år sedan och mycket kan ha hänt sedan dess.
    Visst hade det varit kul med att ha alla produkter från Apple, men smakar det så kostar det. En sak att köpa en telefon, sen en ipad. Men om man vidare skall ha en dator så hamnar man i en helt annan prisnivå.
    Nu tror ju jag att apple, om några år, kommer tappa marknad. Dom är alldeles för säkra på sin produkt och förlitar sig på ett starkt varumärke som är attraktivt eftersom det finns många som utvecklad, t ex appar, till det.
    Marknaden kommer till en början förändras i höst då Windows 8, med sina pads kommer, då dom flesta idag faktiskt använder PC, så kommer det bli ett alternativ till Ipaden på ett helt annat sätt än vad kanske androiden är idag. Detta kommer andoidtillverkarna behöva anpassa sig till, vilket kommer skapa en förändring på googles område också.
    Men nog om detta.
    Tanken är att plattan skall ersätta en laptop för mig. Har för tillfället en ASUS eee-pc 1250b (eller något), som jag enbart använder till att arbeta (anteckna, skriva uppsattser m.m.) och surfa på. Spela gör jag på min stationära.
    Det som gör valet svårt, är egentligen att det finns ett så mycket större utbud av appar som faktiskt är gjorda för ipaden, snarare än konverterade på ett halvbra sätt som mellan android telefoner och pads (detta är vad jag hört och läst då jag sökt information om detta), samt att hemsidor faktiskt är designade för att passa en ipad snarare än en android surfplatta (åter igen, kan ha fel, har somsagt läst och hört detta).
    Vad finns det för för och nackdelar mellan IOS och android när det kommer till plattor? (i och med att detta är ett android forum så räknar jag främst med för och nackdelar för android)
    Finns det andra plattor som skulle kunna vara alternativ (utifrån mina behov) som jag har missat?

//andersson

5. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag är ganska säker på att du visste att detta var ett androidforum. Jag menade mest att jag uppmuntrade mest iPad här, vilket andra kanske skulle hata mig. Skämt åsido.. Tycker faktiskt att folk är duktiga här att vara neutrala. Hade jag varit du hade jag troligen skaffat iPad. Du är ju van med operativsystemet. Det finns faktiskt tangentbord som funkar likvärdigt som Asus Transformer, annars finns det många bluetooth-tangentbord att välja på.
    Jag sålde nyss en iPad 3 och äger en Asusplatta, vilket e lite komiskt. Men hade jag haft iphone hade det nog sett annorlunda ut.

Med iPad kommer du klara dig fint som jobb och skol-medel. Det är just det med externt utrymme jag känner till alldeles för lite om. Finns väl back-up likt dropbox? Dokument är väl viktigast.

Som nämnt blir det ju, extern media vs en fin Applecombo. För i pris hamnar du i samma nivå mellan iPad med fodraltangentbord och Asus t700. Ca två tusen mindre med t300. Men det sägs ju att den höga upplösningen e värt sin uppgradering.

Men tycker du att det inte e så viktigt med det kan ju iPad 2 ta plats som ett lite billigare alternativ.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

6. Prelow

Prelow Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Sålde min iPad 2 idag och funderar på att köpa en tf300:) Verkar prisvärd

7. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    266
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Köpte också en tf300 idag men har kvar min IPad 2. Mitt dagsfärska intryck är att iPaden spelar i en egen division. Fast fördelen med tf300 är att man verkar kunna göra mer i nätverket och så tangentbordet jag ännu inte testat därför plattan står på laddning.

Men som sagt är Androidplattan trögare än iPaden och en besvikelse. Trodde jag skulle få en bättre pryl då min Samsung Galaxy S3 rockar skiten ur IPhone 4S på alla plan. Få se om jag blir possetivare efter att kopplat på tangentbordet.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.