ASUS TF 300, appar mm?

Diskussion i 'ASUS' startad av mickekarl, 5 maj 2012.

1. mickekarl

mickekarl Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har aldrig haft en androidtelefon eller Iphone, inte heller någon surfplatta av det ena eller andra slaget. Har klarat mig med laptop (windows) och telefoner med Symbian o dyl.
    Nu har jag dock köpt mig en TF 300 som jag borde få levererad på måndag.

Det jag funderar på är hur jag kommer igång rätt och vad man måste/bör uppdatera, ställa in, ladda hem osv. Allt ifrån vanliga användarinställningar på enheten till appar som "man måste ha". Ser gärna att plattan ersätter så stor del som möjligt av det jag gör på laptoppen.
    Jag har kommit så långt att jag har registrerat mig här men har sett att det skrivs en del om googlekonton och olika marknadsplatser för att köpa appar, hur hittar jag dessa och finns det bättre och sämre?
    Firmware, Root, osv, är det något jag behöver bry mig om vad det är eller är det bara för de mer än nödvändigt intresserade?

Tackar på förhand för all hjälp på traven in i Androidvärlden.

2. danielc.se

danielc.se Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Hej och välkommen in i Androidvärlden!

Det är omöjligt för oss att säga exakt vilka appar du behöver eller kan gilla, men du kan säkert få en del tips utifrån vad du är på jakt efter.

Det är inte ett krav, men väldigt fördelaktigt att ha ett Googlekonto när man kör Android. Har du t.ex. Gmail har du redan ett sådant, annars är det gratis och jättelätt att skaffa. Fördelen med Googlekontot är till exempel att du då kan ladda ner appar från Google Play Store (Androids officiella app-butik), synka din Gmail otroligt smidigt och bra, ha en backup på alla dina kontakter i det berömda molnet med mera. Jag rekommenderar verkligen att du skaffar ett sådant konto.

Det finns möjlighet att köpa och ladda ner appar från alternativa källor än Google Play Store, men det är inte något jag vill rekommendera dig inledningsvis. Då är risken (i vissa fall) betydligt större att du råkar ut för virus/malware och liknande som du inte vill ha. Root och annan firmware är nog inte något du behöver titta på heller till början. Så länge du är nöjd med din nya, fina platta så tycker jag inte att du behöver roota den. Men det är min åsikt.

3. mickekarl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har läst om en del som skrivit om att de gjort en uppdatering det första de gör när de fått plattan innan de börjar ladda hem appar. Funkar det som en vanlig dator att det går att ha inställt på automatiskt uppdatering av programvara när et är nödvändigt?
    Hur är det med antivirusprogram?

4. danielc.se

danielc.se Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Ja, uppdateringar brukar hittas automatiskt (när du är ansluten till internet såklart) och då får du en notifikation om detta.

Huruvida du behöver antivirusprogram eller inte finns det delade meningar om. Jag känner inte att det finns något större behov för detta så länge man tänker sig för lite. Om man enbart installerar appar från Google Play Store och läser kommentarer och omdömen där bör risken att råka ut för malware vara väldigt liten. Men det är såklart inte en vattentät säkerhet. Du kan ju alltid slänga in något gratis antivirusprogram till att börja med.

5. mickekarl

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar!

6. Granath

Granath Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Är gammal android användare men nybliven TF300 ägare.

Du behöver inte bry dig om Root så länge du inte vet att du har behov av det av någon anledning.
    De appar som är förinstallerade och de appar du laddar ner kommer att vilja uppdatera sig från och till. Iom att du bara har WiFi så ser jag ingen anledning till att INTE låta dom uppdatera sig själva (iom att du inte har ett 3G abonnemang som kostar pengar). Dock måste du själv ställa in detta, så att dom uppdaterar sig automatiskt.

Som sagt, oroa dig inte för virus, iaf så länge du laddar ner från Google Play men läs gärna diskussionerna i frågan om du vill ha egna åsikter.

Annars är det bara dina behov som styr vilka appar du behöver ladda ner. Har du inget behov, och vill skapa dig behov så följ med i App/spel trådarna för att se vad du tycker är intressant.

Applikationer hittar du här
    Spel hittar du här

Enjoy!
    :)

Last edited: 8 maj 2012