Återköp på Tradera

Diskussion i 'Off Topic' startad av adde34, 27 september 2012.

1. adde34

adde34 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Vill ta bort inlägget

Last edited: 1 oktober 2012
  2. patrick0209

patrick0209 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tre (3)
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre (3)
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S10 Ultra
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Hadde denna säljare inga omdöme = 0 eller bara lite gröna omdömen ?

själv så skulle jag aldrig köpa en mobil på Tradera eftersom vissa där ljuger om mobilens skick som i ditt fall.

Tyvärr finns det nog inte mycket att gör åt detta nu eftersom köpet är genomfört det enda du kan göra är väll att lämna NEGATIVT omdöme = RÖTT till säljaren

3. adde34

adde34 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Hon var grön. Ca 30 gröna och inga röda omdöme. Jag skrev negativ omdöme men det hjälper inte mycket

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Köplagen gäller vid köp mellan privatpersoner:
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm
    "18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet."

5. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4.131
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Innan du daskar negativt omdöme på personen så bör du ju prata med henne. Red ut saken först, hon kanske ger tbaks pengarna om det blivit nått missförstånd.
    Hoppas det löser sig till det bästa!

6. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Läste du ens? :/ Tråkigt att höra iaf, hade gått i taket om det hände en själv.. Hatar människor

7. kenuswe

kenuswe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Jag köpte en gång ett signerat kort på någon skådespelare som skulle vara original men visade sig rätt så enkelt när jag väl fick det att det var en print, alltså säljaren hade skrivit ut en bild på fotopapper från nätet. Kontaktade Tradera med hänvisning om att annonsen inte stämde med produkten, kontaktade säljaren och berättade detta. Fick tillbaka pengarna. Så även om du redan kontaktat säljaren så tycker jag att du ska göra det ännu en gång. Det är ju _på gränsen_ till bedrägeri om man har en produktbeskrivning och säljer något helt annorlunda.

8. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

sånt här skulle fan få mig att begå kriminella handlingar, gud så irriterande!

9. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Som e7andy säger, Köplagen gäller vid köp mellan privatpersoner och då auktionen i sig fortfarande finns kvar på Tradera så har du ju bevis på att beskrivningen av produkten i detta fall inte överensstämde med produkten du fick. Ta bilder på allt som du har att påpeka direkt, ta upp detta återigen med säljaren och berätta att om hon inte ger dig pengarna tillbaka så gör du en polisanmälan av detta. I de flesta fall så brukar folk ta till sig när dom hör ordet "polisanmälan" så förhoppningsvis behöver det inte gå så långt, men eftersom hon enligt lag begår ett brott så är det inte fel att anmäla detta, ingen vill ju ha polisen "efter sig" så hon kommer troligtvis tänka över att bevilja dig ett återköp om du hänvisar till det e7andy skriver och säger att du kommer göra en polisanmälan av det hela.

Hoppas att allt löser sig, tråkigt när folk inte kan vara ärliga om produkter de säljer. Jag personligen beskriver varenda litet småfel som jag kan se/hitta just för att köparen aldrig ska känna sig lurad eller liknande..

Lycka till! :)