Fråga: Återställa battery stats - enklaste sätt?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av TePeL, 28 juli 2012.

1. TePeL

TePeL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej på er!

Hade en tråd om problem med min HTC One X förut -slutade med att jag tog tillbaka den till NetOnNet och lämnade tbx den på öppet köp. Tänkte skaffa ny men såg att dem hade en fyndvara/kundretur som var betydligt billigare så tog den.

Nu undrar jag lite angående batteritiden och om den verkar vettigt eller inte - sitter och spelar en hel del nu man har semester, men upplever då med skärmen på auto och wifi på och i övrigt inget speciellt att batteriet är slut på ca 3.5-4 timmar. Är det ok? Spelet jag kör är Rage of Bahamut mest, tror inte den kräver så mycket av mobilen - det är alltid skärmen som drar avsevärd mest.

Undrar annars vad det enklaste (och säkraste) sätt är att återställa battery stats? Jag vet att det är viktigt att ladda telefonen till 100% innan man slår på den, men iom att jag köpte en kundretur har jag ju ingen aning hur första ägaren gjorde. En battery wipe vore alltså inte fel att testa om inget annat.

Jag skulle om möjligt vilja kunna återställa så det inte blir problem med garanti (har inte tänkt lägga in custom rom eller så), är det så att detta ex är "sådär" också med avseende till batteriet så åker även denna tbx.

Tacksamt för tips!

2. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Battery stats återställs varje gång batteriet laddats fullt, om inte redan vid 90 % och urkoppling. Återställs också varje gång man startar om telefonen och batteriet är på 90 % eller mer.

Spel drar mycket ström. Kanske har du också något annat som ligger i bakgrunden och drar ström.

3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Testa att ladda telefonen fullt, låta bli att spela, stänga av auto på skärmen för det drar mer än om du ställer ner den själv, stäng av Wifi, ha igång skärmen så kort tid som möjligt under en dag. Kolla sen vad batteritiden blir.
    Om den fortfarande är låg så kolla att telefonen går ner och "sover" när skärmen släcks så att inte någon process ligger och håller telefonen vaken. Du kollar det under Settings->Battery->Klicka på grafen och kolla markeringarna för "Awake" under grafen.
    Kolla hur lång tid varje process körts under Settings->Apps->Running. Vissa processer är helt ok att ha igång, medan andra kan ligga och hålla telefonen vaken vilket drar ner batteritiden avsevärt.

4. TePeL

TePeL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jaha så senaste dagarna har jag stängt av mobilen och laddat över natten, sedan slagit på på morgonen och då nollställs alltså battery stats? Det visste inte jag, verkade utifrån annat jag läst att det inte var så enkelt.

Det är som sagt skärmen som står för absolut mest, typ 50-60% eller så. Kanske ännu mer ibland. Är det normalt? Tycker överlag att den aldrig verkar gå ner i lägsta ljusstyrkorna när det är mörkt i rummet, är det något allmänt fenomen eller? (Kör med auto och väljer jag bort det i mörkt rum kan jag få ner ljusstyrkan betydligt lägre). Detta var så på båda HOX jag haft nu...

Är det rimligt att batteriet tar slut på en, säg, 4timmar vid intensiv användning med skärmen på?

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Japp, när du spelar så kör telefonen på max både när det gäller skärm, processor, minne, ljud...

Vid normal användning är det skärmen som ska stå för så gott som all kraft. Ju mer som går till skärmen desto mindre andel går till annat vilket alltså ger en hög batteritid.

6. TePeL

TePeL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Allright då så. Ska försöka låta bli att lira på skiten imorgon och se hur den håller då :)