Problem: Återställa till Original

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av chrippe7, 12 jul 2012.

1. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Hej

Idag köpte jag en begagnad Samsung Galaxy S2:a åt en polare, när jag startade upp telefonen så var det en gul triangel i början, men telefonen startade upp och fungerar bra. Sen går jag in bland apparna och ser att SuperUser finns och ClockworkMod finns, så jag förstår att den är rootad.

Det jag behöver hjälp med är hur ska jag återställa den till original, alltså Samsungs egna, utan att det blir några problem? Jag har läst att om man bara kör uppdateringen till 4.0 så försvinner rooten, men jag läste något om att det är Kerneln som gör så att det är en gul triangel i början och det är det jag är orolig över.

Någon som kan hjälpa mig att fixa så att den är som "straight out of the box"?

Tack på förhand! :)

2. kennart

kennart Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Last edited: 12 jul 2012
  3. chrippe7

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Okej, men hjälper den med kerneln? Eller den här gula triangeln som kommer upp i början, vad innebär det?

Skickat från min GT-P7310 via Tapatalk 2

4. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Le yellow triangle is betyding att din telefon har blivit flashad (rootad t.ex.) och går att återställa genom att använda ett program som heter "Tirangle Away" (förelsår jag) eller köpa en USB-jig ;) Vill du ha kvar root så föreslår jag att du har det, det skadar ju inte direkt ;) Vill du ABSOLUT få bort det - ja, då tar du bort det via ODIN och flashar in Original ;)

5. chrippe7

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Egentligen skadar det inte om jag har root, men hur ska jag då göra för att lägga in en ny ROM, vill gärna ha en så pass stabil ICS/Jelly Bean som möjligt. Hur gör jag då? :)

6. kennart

kennart Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Sök under Rom och Utveckling här på forumet :)

Jag kör med Resurrection Remix och jag gillar det! :) Så tipsar dig om det - alternativt RootBox :)

Last edited: 12 jul 2012
  7. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Smaken är som baken där men - antingen väljer du att köra original rom (bara rootad) eller så kör du som snubben ovanför säger, eller så kör du det jag kör "Cyanogenmod 9"... Jag har bara kört Paranoid, Cyanogenmod 9 och Original, men jag kan lugnt rekommendera CM9 för att de håller på redan med CM10 (Jelly Bean), och det är ju trevligt :D

8. chrippe7

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Tack för tipsen om ROM:ar :) Men om jag ska flasha in någon av dom, hur gör jag då? Lägger jag .zip filen på ett sd-kort och sen bara installerar via ClockWork Mod? Eller måste jag Wipe:a först/efter?

Just nu kör S2:an 2.3.7 kan jag tillägga

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

9. Inso

Inso Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

In med .zip filen på sd-kortet. Gå till CWM, gör en full-wipe, flasha .zipen, voila. Tänk på att man inte behöver ändra mycket. Det går mycket väl att flasha in ett stock-rom och få precis stock, fast med root. Många gör så och gör en liten ändring, ex. ändrar många DPI. Jag har ett rom baserat på Samsungs stock, jkay deluxe settings och lite lägre DPI.

10. chrippe7

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Okej, tack för hjälpen! :) Vad är anledningen till varför man ändrar DPI:n? Vad tjänar man på det?

11. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Allt blir lite mindre. Som standard är allt rätt så "in zoomat" på en s2. Du får plats med mer helt enkelt skulle man kunna säga. De är väl de närmsta man kan komma till att öka upplösningen utan att faktiskt göra de. Hoppas du fattar vad jag menar ;)

12. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Tänk dig att du startar datorn och helt plötsligt får du bara plats med EN ikon på hela skrivbordet... Vilken skulle det bli? ;) Skämt åsido så, att sänka DPI är grymt skönt! ;)

Och du flashar via CWM som sagt, och när du byter mellan ROM's så bör man alltid göra Fabriksåterställning (om inget annat är sagt, vissa går skitbra att byta mellan utan problem - Paranoid och CM tror jag är rätt kompatibla)... Anyway, när du uppdaterar din ROM behöver du bara köra Wipe Dalvik Cache och Wipe Cache Partition - och sen uppdatera romen! ;) De tar inte bort något viktigt! ;)

LCD Density Modder på Play Store är grymt skönt att ha när man ska ändra DPI :)

13. chrippe7

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Okej, tack för förklaringen, blev lite tydligare nu :) Men skulle du kunna länka till någon stabil ICS-rom? Då är det bara att:
    1. Ladda ner zip-filen och lägga den på minneskortet
    2. Wipe Dalvik Cache och Wipe Cache Partition
    3. Uppdatera ROM:en
    4. Reboota

Stämmer det eller måste man göra något med kernel/modem/firmware för läst att vid vissa ROM:ar ska man hålla på med sånt.

Tack alla för hjälpen, tror jag förstått nu men vill va helt säker så inget händer med telefonen, tror alla här förstår :)

14. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Njaaa, nr 2 skulle jag ändra till "Fabriksåterställning" när du byter ROM! ;)

Om du vill lära dig lite mer, och se exakt hur man installerar allt, så kan du läsa guiden jag skrivit ;) Jag skrev den till en hemsida vi skulle göra till CM9, men det verkar som att den hemsidan inte kom alltför långt, utan skaparen till den sidan har nog gett upp den! ;)

Scrolla ner till typ 8e sidan där det står "Samsung Galaxy S2" och följ den! :) OM du kan tänka dig CM9 då såklart! Hör av dig om något bråkar, finns på MSN, Facebook, Skype etc etc om du behöver assistans! ;)

15. Mr Z

Mr Z Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vet inte riktigt om detta är den bästa tråden, men men...
    Min sambo har en SGS2 men är väldigt missnöjd efter uppdateringen till ICS. Jag undrar om det finns någon möjlighet att "nedgradera" tillbaka till GB igen.
    Jag har föreslagit att hon ska roota, men det vill hon inte.

Sent from my HTC One S using Tapatalk

16. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Flasha original ROM (hämtas på samfirmware.com) via Odin. Instruktioner finns på adressen ovan.

-- Hexic | Henric --

Mr Z gillar detta.