Åtgärdslista Borttappad!

Discussion in 'Allmänt' started by Trucker, Aug 17, 2013.

1. Trucker

Trucker Youth Droid Medlem

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Info:
    24/7 dockad i DEX som desktop-mode.
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Smartphone+läsplatta+tangentbord
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    Borttappad padfone! Vad göra? Den har ej pinkod och ASUS verkar inte ha nån som helst funktion för spåra/spärra. Kvarstår vad telia kan göra? (ett vanligt refill simkort)

2. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
  3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
  4. Trucker

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Info:
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    Funnen!

Uppdaterad! Min mint-condition Padfone återfunnen !

Hela händelsen inträffade fredagskväll då jag upptäckte att min telefon med fodralet fattades och trots onyktert skick var jag säker på att den tappats på en buss. All bemanning på det aktuella transport-bolaget var dock helgstängt och klockan blev sent alltjämt som paniken bara steg....

Vid trådens tidpunkt satt jag med låg batterinivå i min reserv-telefon & försökte med allsköns lösningar nå min ASUS webbtjänst på hemdatorn via teamviewer, Spärra simkortet på telias sidor samtidigt som TELE2 plötsligt stänger ner hastigheten (!) på mitt sk surfpaket , buggande telefon , vouchen på WiFi hade expired....

Puuh det var nära att jag trashade hela hotellrummet i vansinnesutbrott.

dagen efter försökte jag tänka ut en bra strategi vid sådana här fall, Ex ska man
    *först installera "missingdroid" för att skicka kommandon
    *och isåfall är dom fjärr-operationerna oåterkalleliga?
    *hur länge skall man vänta till simkortet ska spärras /när göra polisanmälan...
    Tråden kan alltså leva vidare i högsta grad

Mycket frågor. Jag ska nog i fortsättningen installera de här fjärrspåra-låsa på samtliga telefonen och upprätta fysiska åtgärdsdokument (som även familj & bekanta kan ta del av i nödfall) Man blir lätt bekväm med tekniken men mobilerna är ju en så stor del av vardagen så det blev en nyttig läxa det här.

PS. Gissa om jag blev glad när en tågvärdinna kikade på hittegods och kom ut med detta till mig:

/jag har väl tur i oturen, för även min gamla hederliga plånbok har varit borttappad minst 4 grr men alltid återfunnits. bla på parkeringsplats, en festivalbuss som gick skytteltrafik (!) , Mitt i en gata medmera.

5. Trucker

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Info:
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    Lyft.

Sitter nu och försöker göra en seriös behovsanalys.... Söker input och ideér

1. För att stå framtiden rustad (då mobilerna är en betydande del av vardagen) ska jag nu installera programvara i samtliga för stöldskydd & spårutrustning.
    Men man halkar då även in på ämnet kryptering, ex ska man kryptera hela telefonen? I vilka fall hjälper det mig, och vad händer om man låser sig själv ute så att säga...om telefonen behöver ställas i rootmode/safe eller kanske om någon anhörig behöver ringa 112 och så ligger man där alldeles blå och kvävs utan att kunna säga koden...

2. Gällande programvarorna listade ovan (Missing Droid)
    låter jättebra. Men vad händer om man tappar uppgifter/inloggning till det programmet..jo man har låst sig vid ett enda system.
    Tar någon illasinnad över min dator kan ju någon även låsa mina samtliga enheter.

Blir en stor mix av användarvänlighet kontra säkerhet - metodik och jag har verkligen fastnat på resonemangnivån.

ASUS har tydligen en intern tjänst (Device Tracker) som man får anta är säkrare och bättre än att använda 3e parts utvecklare.

Min andra telefon (Motorola) har ju även egen programvara och webbportal med funktionerna spåra telefon/lås. Kontentan blir väl att jag använder tillverkar-specifika lösningar till de olika telefonerna och får då 2 separata system med god redundans.

6. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det går alltid att ringa nödsamtal hur mycket säkerhet du än lägger på din telefon. Du behöver inte ens låsa upp sim-kortet för att ringa 112.

Kryptering är overkill för min del. Så otroligt viktig är inte min information och nästan allt är sparat i molnet så det ligger ändå inte på enheten.

Jag har Cerberus installerad på alla min enheter: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lsdroid.cerberus
    Tillsammans med Android Device Manager så känner jag mig ganska trygg.
    På mina Apple-produkter har jag Find my iPhone och Find my Mac.

Alla enheter har låsmönster, lösenord eller PIN-kod.

Jag förvarar alla lösenord i Lastpass för att inte tappa bort dem: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lastpass.lpandroid
    Lösenordet till Lastpass finns uppskrivet på en papperslapp i mitt hem. Platsen känner bara jag och min sambo till.

Jag har upprättat ett dokument som heter "In case of...". I det dokumentet står steg-för-steg vad man ska göra om en enhet tappas bort inkl. vilka lösenord som ska ändras, IMEI, nummer till operatör etc. Där står även allt annat som kan tänkas vara viktigt att åtgärda vid till exempel en olycka eller mitt dödsfall så som hur hantera mitt företag, info till kunder, meddelanden till vänner, Facebook, G+, Gmail, Entropia-konto, servrar osv.
    Dokumentet är delat med min sambo. Om något händer mig ska det vara lätt för henne att hantera det eller låta någon annan göra det om det är för jobbigt.

7. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Edit: Inte snabb nog :)

112 kan man väl alltid ringa. Man kommer ju åt det även utan PIN osv.

Angående spårning så var ju e7andy's smidigt. Det är ju Google's eget system som ligger i samtliga telefoner numera. Testade det själv efter att jag läst om tipset och den hittar telefonen med stor noggrannhet ca. 3 m.
    https://www.google.com/android/devicemanager
    Den har följande funktioner
    Sream (få telefonen att tjuta)
    Radera innehållet på enheten

Annars kan du t.ex. testa Lookout.
    Den har ett par trevliga funktioner som:
    Spårning
    Scream (slår på ljudsignal så du kan höra den)
    Signal flare (om batteriet håller på att dö, kommer telefonen att skicka sin plats via mail)
    Lock cam (om någon slår fel PIN, lösenord eller mönster så kommer telefonen ta en bild med kameran på personen och maila dig). Detta fungerade fin fint när syrrans tös satt och lekte med mormors telefon och sedan snyggt och prydligt dök upp med bild, plats och tid i ett mail.

Om du betalar för Pro kan du även låsa och radera innehållet i enheten.
    https://www.lookout.com/android

8. Trucker

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Info:
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    Tack

Jag menade just om enheten är avstängd/låst med helkryptering och någon behöver slå 112...

Exakt. Spot on. Det är just detta "Dokument" jag också börjat sammanställa.
    Ett inlåst papper med alla lösenord-bankärenden-uppgifter för anhöriga vid katastrofer/dödsfall . Man har ju ganska omfattande utbreddning i den digitala världen som man låter falla i glömska , sina digitala avtramp ex.

Mvh