Diskussion: Att använda stock eller roota?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av VeZ, 10 aug 2012.

  1. VeZ

    VeZ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tjena S3 användare!

    Kommer en lång historia nu...

    Har varit konfunderad ett tag nu och tänkte vända mig till er för o kanske få lite klarhet.

    Jag har nu använt mig av S3:an en hel del, och för varje dag som går så blir jag bara mer och mer irriterad på begränsningarna som finns med TouchWiz.

    Ursprungligen hade jag en HTC Desire och var (är) mycket mer förtjust i hur Sense fungerar, men jag rootade även den telefonen och använde mig av CM, som jag verkligen förälskade mig i.

    Så jag vill byta ut TW men vet inte riktigt om det är rätt tillfälle att göra det just precis nu, eller vad exakt jag skall göra (roota, byta rom eller bara använda en annan launcher).

    CM verkar spännande, och jag gillade de äldre versionerna, men 9an verkar ännu inte helt 100% samt saknar dom här små finesserna som jag ändå gillar med S3an (som alla rörelse aktiverade funktionerna, t.ex. ringer upp kontakt man har framme när man tar den till örat), samt att version 10 redan är under utveckling.

    Samtidigt ska JB vara på gång (kanske till september?) och där finns förhoppningen (från mig) av att Samsung lämnar kvar lite mer standard Android funktioner. Och så skall den erbjuda på prestandavinster som jag tycker är viktigt.

    Så mitt bekymmer är då, ska jag roota telefonen o lägga in CM9 och sedan hoppas att ver 10 blir klar inom en snar framtid och mest troligt inte kunna använda de "unika" små funktionerna som finns med S3:an?

    Eller ska jag vänta tills JB kommer ut och använda mig av en annan launcher (Nova!) istället för o få lite mer kontroll över min mobil?

    Jag vet att man kan byta och fippla fram och tillbaks, men jag orkar inte det helt enkelt. Nu vill jag bara sätta mig ner, fixa alla appar, ordna upp designen och bara använda mobilen.

    Hur har ni andra tänkt? Vad har ni gjort? Använder ni CM just nu? Använder ni TW? Vad har ni tänkt göra (i och med att JB snart ska släppas)?

    Är tacksam för allt ni kan bidra med...
     
  2. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag tycker bara stock är hundra idag. Jag provade cm10 men tyckte de buggade för mkt. Sen funkar inte hdmi. Jag gillar bäst stock+root å apex / nova.
    My two cents iaf :P
     
    Gavin_Gadget och VeZ gillar detta.
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag funderade på att flasha en JB-ROM, men jag insåg snabbt att utbudet endast var nattliga byggen där mycket inte fungerar, så just nu kör jag nöjt med stock + CF-root + Nova Prime. :)

    Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
     
    VeZ gillar detta.
  4. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Jag håller med mina två föregående talare - Använd stock och roota! Att byta ROM och byta launcher är inte samma sak. Om du inte är nöjd med TouchWiz-launchern så installerar du ju en ny och kör med den istället. Allt annat i TW som funkar så bra ligger ju kvar under skalet.

    Du hittar massor av omdömen på Swedroid (och andra ställen) där folk intygar att CMx funkar perfekt och att det inte är några problem och när man frågar hur det är med videoinspelning i HD eller fullt fungerande BT eller NFC så kommer svaret "ja, men det använder inte jag så det spelar ingen roll att det inte funkar". :/

    Nova Prime (eller Apex) är ett klart lyft från TW och den klistrade tråden om hur man rootar är enkel att följa och själva rootningen gör du på en halvminut.
     
    VeZ gillar detta.
  5. VeZ

    VeZ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tusen tack, nu blev det lite enklare. Ska nog inte gå över till CM (ännu) utan kör med en launcher.

    En till fråga dock, varför skulle man roota om man ej skall använda en custom rom?

    Vet att vissa specifika program vill ha root, men kan ni ge exempel på program ni faktiskt använder som också kräver root?

    Ännu en gång, tack för hjälpen!

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  6. wuqqs

    wuqqs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Tveksam till om Nova behöver root, men jag tror det, eftersom Apex kräver root för att kunna använda sig av Widget-taben i appdrawern.

    Sen kan du göra backup på telefonen lättare, eller åtminstone mer utförligt, med root.

    I övrigt använder inte jag mig av root så mycket, men det kan nog bero på att jag inte till 100% vet vilka av mina appar som använder sig av det eller inte :D
     
    VeZ gillar detta.
  7. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Jag kör det för att komma åt att slänga bort program jag inte vill ha med root explorer, eller ändra i systemfilerna för annan batteriicon eller liknande. Alternativt kunna överklocka, men har inte behövt det med den här luren ännu. Så främst för att slänga bloat....
     
    VeZ gillar detta.
  8. jolerius

    jolerius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    clocksync använder root för att automatiskt ställa in klockan efter ett atomur. Det tycker iaf jag är bra
     
    VeZ gillar detta.
  9. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    En orootad Android är som att ha en supersportbil man aldrig kör fortare än 50 med.
     
  10. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    De program i min lur som använder Root-behörighet är för tillfället:

    Adfree Android
    - Samma som Adblock i PC:n, plockar bort banners och reklam.
    Titanium Backup - Gör mer än bara tar backup. TB kan t.ex. frysa/avinstallera förinstallerade appar så du slipper dem.
    Root Explorer - Filhanterare som kommer åt *alla* filer i din lur.

    samt naturligtvis
    SuperSU & CWM Manager
     
    VeZ gillar detta.
  11. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    root e ett måste enligt mig :P
     
  12. razer_d

    razer_d Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag måste ställa mig till kören av människor som säger att man ska roota och behålla stock Samsung ROM. Den känns stabilare än de flesta ROM:ar jag har testat.

    Sedan ska du ska Titanium backup och frysa all Samsung bloatware du inte kommer att använda som t.ex Allshare appen och S-voice (den är verkligen hemsk). Adfree appen är ett måste om du stör dig på reklam.
     
    VeZ gillar detta.
  13. Atnot

    Atnot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2012
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har cm10 installerat men om jag vill gå tillbaka till TW hur går jag till väga?
     
  14. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Fabriksåterställning alternativt att du flashar med Odin en original FW.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  15. Atnot

    Atnot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2012
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Mm, får köra odin då mitt kies bara "Ansluter" heeeeela tiden....
     
  16. WhyS

    WhyS Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det bästa med root är ju egentligen att du har det när du behöver det.

    En stock rom utan bloatware tillsammans med nova/apex är ganska optimalt i dagsläget.

    Eftersom att jag har Google Now (link) på luren nu så är det bara JBs underbara notifikationer jag saknar.
     
    VeZ gillar detta.
  17. VeZ

    VeZ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Schyst med all info! Tack till samtliga som bidrog!
     
  18. glimbrink

    glimbrink Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Vill bara säga att jag varit i samma sits som dig. Men sen kunde jag inte hålla mig så jag blåste in ett par roms och fyfan va missnöjd jag blev för de bara buggade hela tiden..

    MEN sen hittade jag FoxHound. O fyfan va snabbt de går nu det är helt galet och har inte märkt av en enda bugg någonstans.. Kommer nya uppdateringar varannan dag typ och alla funktioner såsom rörelse osv fungerar, allting fungerar precis som de ska om inte bättre. Är så fruktansvärt nöjd och snabb är telefonen nu fyfan!!!

    Om det är mer du undrar så bara fråga!
     
  19. Barstar

    Barstar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Jag rootade idag, men kör ändå stock Rom. Kanske ändrar sig i framtiden. Vilka trevliga appar kan jag nu skaffa?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  20. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Root explorer och slänga allt crap i system/app mappen. Aktivera Widgets in drawer i Nova launcher ;).
     
    VeZ gillar detta.