Att bli app utvecklare?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av agneos, 14 jun 2011.

1. agneos

agneos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag försöker lära mig att utveckla appar kan någon hjälpa mig jag har sökt kurser på nätet men hittar inget. jag är helt nybörjare och behöver börja från noll. någon som kan tipsa?

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Prova att sök och leta lite i forumet.

3. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Nya trådar med liknande frågor startas väldigt ofta i det här forumet därav Buzz någon korta svar...

Du skriver att du är "helt nybörjare" vilket jag tolkar som att du inte kan programmera alls. I så fall behöver du börja med att lära dig grunderna i objektorienterad porgrammering (gärna i språket java eftersom det är det som används vid android progammering) Det ginns massvis med guider om du googlar på "java programming beginner tutorial"

Sen är det bara att installera utvecklingsmiljön för androidutveckling enligt http://developer.android.com/sdk/index.html

Googles guide är tyvärr något rörig så följande guider skrivna av folk här på forumet rekommenderas

Ubuntu: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=14
    Windows: http://www.androidnyheter.com/2011/01/installera-sdk-guide-for-utvecklare/

och sedan gå i genom Googles nybörjarguider på http://developer.android.com/resources/tutorials/hello-world.html

Lycka till!

4. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    som woody skriver, lägg ner tankarna på app utvecking nåt halvår / år och satsa på att lära dig grunderna i java så du känner dig säker där, sedan kan du gå över på android sdk:t och börja göra appar.

5. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Jag håller inte med. Det går mycket väl att få igång en hello world applikation genom att följa en utförlig tutorial. Sen kan man successivt förbättra sina (java)kunskaper samtidigt som man bygger ut sin applikation. Detta torde vara mer stimulerande än att pyssla med en ren java-applikation som spottar ut saker i terminalen...

6. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det finns flera högskolekurser med Androidutveckling.
    Jag gick "Applikationsutveckling för Android" förra sommaren: http://www.miun.se/sv/Utbildning/Hitta-din-utbildning/ATLAS-Visa-Kurs/?KatalogKursId=10347
    Bra kurs där man lär sig det mesta kring Android och utvecklar många appar. Kräver dock en del formella förkunskaper inom programmering och Java för att komma in.
    De har även 2 kurser i Javaprogrammering för just Android:
    Java för Android I: http://www.miun.se/sv/Utbildning/Hitta-din-utbildning/ATLAS-Visa-Kurs/?KatalogKursId=10675
    Java för Android II: http://www.miun.se/sv/Utbildning/Hitta-din-utbildning/ATLAS-Visa-Kurs/?KatalogKursId=10676
    Mittuniversitet satsar hårt på Android. De har nu även en 120 poängsutbildning - "Mobila applikationer och nätverkstjänster för Android":
    http://www.miun.se/sv/Utbildning/Hitta-din-utbildning/ATLAS-Visa-program/?KatalogProgramId=1070

Via http://www.studera.nu så kan du lätt söka reda på alla högskolekurser.

Nevelinane gillar detta.
  7. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

ja, men du måste förstå konceptet med exempelvis trådad programmering och hur sqlLite fungerar, men även NUnit gärna innan du ger dig i kast med enhetstest med Android-versionen etc.
    Det finns betydligt fler pitfalls att ge sig på allt på en gång än att börja med "ren java-applikation som spottar ut saker i terminalen"

8. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Allt det där kan man ju lära sig längs vägen. Varför ska man göra alla misstag och felaktigheter i terminalen om det är mobilapplikationsutveckling man är intresserad av?

Sent from my Nexus S using Tapatalk

9. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Håller med Adam2 när man programmerar så ska man ha roligt och jobba på ett intressant projekt. Finns ingen anledning att börja med en massa skit program för då kommer man inte programmera länge. Dessutom är den viktigaste programmerings delen inte att känna till allt man kan göra utan att lösa problem. För att lära sig det kan man inte kolla på en massa guider utan man måste sätta igång och verkligen förstå vad man vill göra.

Så mitt tips är sätt igång med något projekt även om det känns svårt nu så kommer det lösa sig. Få upp android utvecklings miljön och sätt igång.

10. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

jag håller inte alls med, det krävs en del teori varvat givetvis med praktik, man måste förstå VARFÖR man gör vissa saker och VAD som sker under ytan ibland, annars blir det bara cargo cult programming utav det hela.
    Jag har sett programmerare koda på utan att veta vad de egentligen gör, exempelvis använda static när man inte ska använda det och det har lett till flera dagars buggletande.

11. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jo visst är det bra att kunna hur det fungerar men om man inte stöter på lite problem så kommer man aldrig fatta varför man behöver lära sig det.

Jag anser att man först måste skaffa sig ett intresse för programmering innan man kan verkligen förstå det annars kommer men tröttna väldigt snabbt.

Har det verkligen någon betydelse om man gör lite fel i början?

Så att ha ett projekt som mål så har man något att jobba för. Det är så jag lär mig inte genom att gå igenom en massa guider. Följer jag en guide så har jag glömt allt jag gjort när jag är klar för jag ser ingen användning för det.

Men alla lär sig på olika sätt.

12. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Återigen, du kan lära dig detta under tiden du utvecklar din första applikation. I övrigt håller jag med dig om att kunskap är bra för det slutgiltiga resultatet... Men alla gånger är inte resultatet det viktiga utan snarare vägen dit...

Sent from my Nexus S using Tapatalk

13. agneos

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

intresse så har jag en brinnande intresse jag kan sitta dagar och natter utan att sova bara för att gör en app men det jag saknar är kunskap om programering och starta android SDK och brist på den engleska språket :(, jag har laddat ner SDK men vet inte hur ska jag börja app idé har jag men var ska första stegen vara jag behöver nåt sommar kurs eller någon som guidar eller nåt. :(

14. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Satsa på någon bok i java på svenska som grund, tror inte det finns några Android-specifika. Varva ren inlärning med bok och testande i terminalen med lekande med SDK:n och egna små appar för att inte tappa intresset.

Har tyvärr bara böcker på engelska sedan skolan så kan inte tipsa om någon specifik bok.
    Finns rätt mkt på youtube man kan slötitta lite på med, ger säkert lite.

15. agneos

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har nu börjat på alvar och jag har börjat samla information på svenska om java språk och andorid apps jag har börjat med den här http://www.bestonline.se/datakurser/ProgB_Java/lektioner/JavaGrunder.pdf

jag skulle vara jätte tacksam om ni hjälpte till och tipsade om olika sidor som har information på svenska angånde java språk och andorid kurser.

Tack för tips :D

16. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Att lära sig java innan man försöker sig på Android är nog ett jättebra råd. Själv hoppade jag över Java och gick direkt på android-programmering, men då hade jag en hel del programmering i bagaget i andra språk, de mest Java-lika var C och Ada. Ändock märkte jag att mina bristande javakunskaper emellanåt gjorde saker onödigt svårt för mig.

När du nu frågar efter information på svenska befarar jag att du kommer drabbas av liknande svårigheter som jag hade. Bristande språkkunskaper kan leda till missförstånd. De flesta programmeringsspråk är en form av Engelska, vad en funktion gör beskrivs av dess namn på engelska. Därför tror jag att de flesta programmeringsspråk är lättast att lära sig med kurslitteratur på engelska.

Mitt råd är därför att lära sig java innan android och engelska innan java.

Därmed inte sagt att det är omöjligt att lära sig programmera på svenska, det kommer bara ta lite längre tid. En gång för länge sedan då jag gick i början på mellanstadiet fick jag spel i form av källkod skriven i basic. På den tiden var spel rena textspel och all denna text var naturligtvis på engelska. Jag satt med ett engelsk-svenskt lexikon och översatte textsträngarna till svenska, sedan kunde jag spela spelen på svenska. Samtidigt som jag var inne och rotade i källkoden lärde jag mig basic på kuppen så jag kunde modifiera spelen och skriva egna enkla program.

m v h Henrik

17. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    I stycket om variabelnamn står det att ungersk notation är att man börjar variabelnamn med liten bokstav och stor bokstav i varje efterföljande ord. Det är inte korrekt. Det du beskriver är CamelCase och en del av standarden för namngivning i Java.
    Ungersk notation är att "typa" variabler genom att inleda namnet med vad det är för typ eller slags information som lagras i den.

Ett tips är att även försöka använda engelska för all kod, dvs. även kommentarer och variabelnamn. Blandning av språk blir fruktansvärt svårläst och näst intill oanvändbart för andra programmerare.
    Det är lika bra att vänja sig att använda engelska. Det ger också extra träning i språket.

18. agneos

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

vilken eclipse ska jag ladda ner det finns massa?

19. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Såhär säger de på androidprojektet : "The "Eclipse Classic" version is recommended. Otherwise, a Java or RCP version of Eclipse is recommended."

Installing the SDK | Android Developers

Så classic :)

20. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Jag håller med dig, till viss del... ibland kan det dock vara en fördel med svenska variabelnamn & kommentarer och det är när det annars blir ett "h-e" att översätta allting till kundens domän.
    Dvs kundens alla begrepp på vad saker är och vad de är i förhållande till varandra kanske inte ens finns på engelska, det blir grymt krystat ibland.

(Jag har suttit och skrivit om en app som hade kommentarer & variabler på portugiska, det var rätt jobbigt :P )