Att bygga ut smart hem

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Filikun, 1 dec 2018.

1. Filikun

Filikun Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Jag sitter med Hue och en Google home och funderar på att investera i några smarta strömbrytare. Vad ska jag kolla efter? Jag vill ju gärna komma undan relativt billigt men gärna slippa fler dosor som hänger runt routern.

Finns det gateways som san styra alla dessa typer av produkter, wifi, zigbee etc så att man kan investera i ett ekosystem eller är det bara så att man får köpa in sig i olika och hoppas att de lirar bra i Googles home app etc?

Jag slänger ut widgets för Hue men om där ska fler varianter in från 5+ tillverkare så kommer ju det knappast bli snyggt och trevligt i längden. Tanken med det smarta hemmet är ju att ja ett system som kan kontrollera allt.

Hur ser era hem ut, ni som har termostater, väderstationer, lampor, kontakter, etc?

bernard gillar detta.
  2. M203

M203 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    267

MINA ENHETER

Om man vill integrera olika system så är det Home assistant som gäller. Ta en titt på det.

Home Assistant

Home Assistant Community

Bara att börja läsa.

Jag hade Smartthings sen tidigare. Nu har jag integrerat det i Home assistant via mqttt. Sen har jag en xiaomi hub integrerad med allsköns sensorer etc, begränsning på 30 devicer varför jag köpte en conbee sticka dit nya zigbee prylar åker in. Sen har jag trådfri hub med lampor och uttag som är integrerad i Home assistant. Börjar man från noll gällande zigbee kan man ju köra en conbee sticka och deconz och köra allt på den.

Filikun och bernard gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 895
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det går för all del också att använda följande produkter för att integrera allt bakom en och samma lösning:

Animus Home
    Kompatiblitet: Animus Home - Coming soon

Homey | Everything at home connected
    Kompatiblitet: Talks with Homey Store - Homey compatible devices | Homey

Hassio är inte särskilt klickvänligt och kan inte rekommenderas om man inte är förtjust i att på egen hand sitta och redigera konfigurationsfiler etc.

Animus och Homey är mer "plug 'n play" så att säga.. Hassio kräver mer handpåläggning, men erbjuder utan tvekan störst frihet. Hassio har egentligen ingen bra mobilllösning dock. Mobilappen är inget vidare i mitt tycke.

Filikun gillar detta.
  4. Filikun

Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Alltid roligt med flera alternativ. Viktigt att det är enkelt att sätta upp och framflframf att styra. Vilka är erfarenheterna av systemen? Var får man mest för pengarna?

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 895
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vilka smartprodukter har du tittat på, vilka märken hade tilltalat dig mest? Enklare välja enhet om man bestämt sig för att smartprodukter från X, Y och Z märke till att börja med.

Om du vill ha en så enkel lösning som möjligt är Homey eller Animus förmodligen bäst. Homey har en större community än Animus, och erbjuder lite bredare funktionalitet iom detta.

Filikun gillar detta.
  6. M203

M203 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    267

MINA ENHETER

Jag tycker mer och mer om Home Assistant ju mer bekväm jag blir med allt gällande konfigurering etc. Just nu går utvecklingen i så högt tempo att man får räkna med mycket breaking changes mellan releaser. Hade jag valt något annat hade det varit Homey utan tvekan.

Filikun och bernard gillar detta.
  7. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 779
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Beror ju helt på vad man kan göra men du har ju dessa
    Webhallen.com
    Webhallen.com

Och ska du tapsera om i huset göra ordning så kan du alltid ta bort strömbrytarna, spackla igen och tapsera om rummet.

Sedan sätta in Philips Hue Dimmers
    Trådlös dimmer till ditt Philips Hue-system

Tillsammans med hållaren så dimmern kan sitta fast i väggen, samt länka ihop alla lampor i varje rum till en enda dimmers och kan kontrollera olika lampor i samma rum etc.

Filikun gillar detta.
  8. Filikun

Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Grejen är att jag inte kollat på något specifikt. I och med att jag har ljusen i Hue och Google Home som voice hade jag velat få igång även kontakter så att jag kan ex stänga av saker som står i standby och kanske dra igång kaffet på morgonen. Tänker då att jag skulle kolla på ett system som går att bygga ut säg så vill man ha rullgardiner automatiserade, eller sätta in smarta brandvarnare, väderstationer etc. Kan tänka mig att det blir ett virrvarr av standarder och märken.

Poängen är väl att inte köpa in sig i fel system så att det blir för mycket olika standarder som behöver snacka med varandra.

Såg att IKEA trådfri kommer med strömbrytare och att rullgardiner är på ingång. Men har dom tvåvägskommunikation?

9. tag

Mottagna gillanden:
    1 779
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Skulle de inte vara bättre då och köpa typ en Smart Kaffe Maskin som har stöd för Google Home? Så du kan till exempel säga exakt hur många koppar du vill skapa, typ vilket sort kaffe du vill ha och så vidare?

Själv vet jag inte om jag skulle vilja förbereda kaffet med vatten och allt möjligt dagen innan och ha en kopp kaffe från vatten som legat stilla i behållare till nästa dygn för förbereda från en dum maskin, skulle inte vilja veta exakt hur många bakterier som skapas av stillastående vatten på den tiden.

Filikun gillar detta.
  10. Filikun

Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Nej, det var mer ett exempel :) Jag nördar kaffe ganska mycket så jag har kvarn och skit. Får ju bygga någon robot som fixar det åt mig i så fall ;)

EDIT: Men jag köpte mig faktiskt en Pi och tryckte in Home Assistant. Jag ville ha ett projekt att pilla med och min budget var inte allt för stor. Än så länge lirar det rätt bra, har fått in både Philips Hue och Xiaomi dammsugaren + möjligheten att tracka mobiltelefonen på GPS och via Wifi.

Nästa steg blir väl att köpa en Conbee eller liknande för att kunna styra lite annat kul!

11. tag

Mottagna gillanden:
    1 779
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Går ju inte ha en Röstassistans utan Pi :P

Kör oftast IFTTT, Pushbullet + PI för köra WOL för slå på Datorn, TV, PS4, Xbox, och andra WOL apparater, som inte har stöd för sammankoppla med röstassistanser för slå på och av, då är det bekvämt göra det med hjälp av WOL istället och med rösten.

12. Filikun

Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Köpte mig faktiskt en Rpi och kasta in Home Assistant. En så länge går det bra och jag funderar nu på om jag ska köpa en z wave sticka och köpa in lite strömbrytare. Är det z wave som är the way to go eller finns det andra, bättre alternativ? Någon speciell modell på brytare att rekommendera, jag menar så då sådana man sätter i kontaktuttaget.

13. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Lägenhet eller normal stor enplanare skulle jag satsa z-wave idag.

Filikun gillar detta.
  14. Filikun

Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Jag läste någonstans att nya Telldus-varianten kopplade ihop sig och "extenda" nätverk, kan det hjälpa om det är lite större? Idag har jag en 2a, men vi kollar aktivt på hus så jag vill inte köpa in mig i något som blir värdelöst med tiden.

Edit: står på Webhallen om den mindre Telldus-varianten "I och med Z-Wave-tekniken kan pluggen användas som repeater för hela Z-Wave-nätverket. "

15. pernils94231

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Flera våningar(4) fristående byggnader, utomhus sensorer/brytare är svårt med vissa märken/tekniker.
    Därför jag är låst till 433 den har bäst räckvidd för mig. Z-wave funkar skit på ren svenska med mina förutsättningar. Fler möjligheter med z men det får bara inte. Man vill ju klara sig några år när man börjar bygga för det är ju inte gratis, sen om man börjar bygga in säkerhet som brandvarnare och inbrottslarm vill man ha stabilitet i systemet.
    Z-wave bygger upp ett nät mellan enheterna medan 433 och andra är styrenhet till brytare/sensor

16. Filikun

Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Är det inte lite begränsande med enkelriktad trafik? Känner typ att om jag åker bort vill jag vara säker på att brytarna är av och kanske också att de kan ge information så som strömförbrukning etc.

17. M203

M203 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    267

MINA ENHETER

Meshar gör zigbee med. Allt nytt nu kör jag zigbee, har lite z-wave sen tidigare. Conbee / deconz på PI / Hass.io. Ikea satsar på zigbee förövrigt.

18. pernils94231

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Säger inte köp det och det bara lite input att det är inte helt lätt att hamna rätt, hänt väldigt mycket sen jag började. Varför har man hemautomation? Cool hets faktor, bekvämt, stöld inbrott brand eller spara pengar? Tar lång tid spara in en brytare som styr en lamp.
    PS. Som husägare är jag mera rädd för vatten och avlopp problem, än om en 6w lampa inte slår av ett dygn vid resa.

19. Filikun

Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Det är väl mer ett intresse och att det känns lite skönt att ha extra koll. "Stängde jag av kaffekokaren" har man ju haft i skallen ett par gånger påväg hemifrån.

Någon speciell anledning att det just blev zigbee?

20. M203

M203 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    267

MINA ENHETER

Finns billiga sensorer, Ikea satsar på zigbee. Är väl det jag tänker.