Att döda applikationer snabbar ej upp?

Diskussion i 'Allmänt' startad av J0cke, 8 aug 2009.

1. J0cke

J0cke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nyligen så har jag tagit och läst på om både Linuxs minneshantering och hur Android sägs hantera minnet samt vad program som Taskiller gör och har kommit fram till vissa slutsatser.

När jag fick hem min Hero så skapade jag mig vanan att döda alla applikationer jag ej använde med Taskiller i hopp om snabbare telefon, men började ställa frågan varför. Jag visste sen tidigare att Linux använder i princip allt minne, så det finns inget oanvänt minne som vi är vana att ha i Windows. Att Linux allokerar minne är inget negativt eftersom den cachear och snabbar upp det som körs.

Taskiller visar tre olika tillstånd för applikationer så man kan se vad den gör. Majoriteten av applikationerna är vita och dessa är applikationer som enbart finns i minnet och som ej förbrukar processorcykler.

Nästa tillstånd är de gråa applikationerna och dessa ligger bara i bakgrunden, dessa är tämligen ovanliga och kan dödas på grund av att de ej används.

sista tillståndet är gult. Dessa applikationer ligger både i minnet samt förbrukar processorcykler konstant, ett program som ständigt är gult för mig är Peep (twitter-widgeten) och att telefonen segar ned sig när det är aktivt kan möjligen härledas till att Peep konstant kräver att processorn ska arbeta.

Enligt vad jag har läst om Android och övriga linuxdistar är att de sköter minneshanteringen utmärkt vilket gör att om ett program behöver mer minne så kommer den ta från ett program som ej använts på länge.

Så kan det stämma att de enda applikationerna man behöver stänga av för att snabba upp mobiltelefonen är de gula? Och att alla vita applikationer man dödar av enbart resulterar i sämre funktionalitet.

Någon utvecklare eller någon annan person med ett läskigt stort intresse för Android som har invändningar mot min slutsats?

Last edited: 8 aug 2009
  2. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag tyckte hela den där "taskkiller" grejen verkade mysko, att man skulle behöva stänga av program som man inte använder manuellt gick stick i stäv med vad jag visste om hur android fungerar.

Jag har inte ens laddat ner programmet och min telefon flyter på som den ska.

3. Firestorm

Firestorm Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är teoretiskt inne på samma spår, har dock inte fått min telefon ännu så jag har inga bevis :)

4. J0cke

J0cke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Taskiller har ju blivit framställt som räddningen emot långsamma Hero telefoner. Möjligtvis beror de på att människor inkluderar alla applikationer samt de gula. Att döda de gula applikationerna som ligger i bakgrunden kommer göra skillnad i hur responsiv telefonen är eftersom de drar processorkraft.Har enbart märkt att en av standard widgetsena som har dragit processorkraft konstant och det är just Peep.

Android bygger på linuxkärnan 2.6 som har en ypperlig minneshantering som sagt, och efter mina tester så kan jag åtminstone komma upp i 70% i använt minne innan telefonen börjar bli lite seg.

Jag har mina misstankar om att Android visar hur mycket minne det är som applikationerna drar och ej som i Linux där den visar hur mycket minne som är upptaget totalt inklusive cachen.

5. behnaam

behnaam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag har slutat använda taskiller och använder istället Advanced Task Killer. Detta program visar alla krävande applikationer som är igång, och varje gång någon ny applikation startas som förbrukar minne och processcykler så ser Advanced Task Killer detta och bockar i den som en av dom processerna du vill döda, dvs Taskillers motsvarighet till gula applikationer

6. J0cke

J0cke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fast samma princip kan appliceras till det programmet. Stora frågan är om man märker någon skillnad om man dödar program som bara ligger i minnet och ej använder CPUn.

Edit: tankade hem Advanced Task Killer och där är alla mina applikationer ibockade, inklusive saker som jag nästintill är säker på från Taskiller att de ej förbrukar något annat än minne. Taskiller verkar vara bättre än ATK eftersom man får mer info där.

Last edited: 8 aug 2009
  7. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Använda taskkiller eller liknande är ju i min mening helt meningslöst iofs så kan man använda de programmen för att se vad det är som äter upp resurserna för att sedan ligga på utvecklaren att skriva om det så det drar mindre resurser. Döda apps manuellt förstör ju meningen lite med android då den hanterar, i mina ögon, resurserna bra.

8. MaxH

MaxH Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Du har rätt i att alla apps är ibockade från början - detta har inget att göra hur mycket/lite de förbrukar. Afaik är alla ibockade för att man ska kunna välja att döda alla på ett smidigt sätt - eller alla utom ett genom att man först bockar ur en. Däremot är TasKiller inte bättre eftersom man får mer info, snarare "bättre"(smaksak) eftersom informationen är förenklad där med hjälp av färger, samt deras widget som visar hur många/vilka processer som är igång. Däremot har inte TasKiller några flikar för att kolla bakgrundsprocesser eller systemegenskaper, något som ATM har, och också kan kontrollera om man nu vill. Antar att man får välja schysst informationsdesign :)GUI) gentemot avancerad kontrollabilitet mellan de båda programmen :)

Jag har kört ATK fram tills nu när jag uppgraderade till NK02's IOn v4.1.1, där TasKiller följde med... nu kan jag inte bestämma mig vilken jag ska köra.

Last edited: 9 aug 2009
  9. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag bytte till ATM av den anledningen att jag enligt det programmet har mycket (ibland 10MB) mer tillgängligt minne efter att ha dödat samtliga processer jämfört med motsvarande manöver i TasKiller.

10. J0cke

J0cke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men det har ingenting med min trådstart att göra. Gör det verkligen telefonen snabbare av att döda program som bara ligger i minnet och ej drar någon CPU-kraft?

11. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har inga direkt kunskaper, men i hero fallet, handlar det inte mycket om att hela tiden ha så mycket ledigt minne att rosie aldrig behöver dödas av android för att frigöra minne (till tex browsern) och därmed behöva slänga upp den gräsliga loading... skärmen när man trycker på home.

detta är i så fall något som inte är kopplat till CPU-tid.

12. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Jag är inne på din linje Jocke, tror inte det spelar någon som helst roll egentligen.
    Det jag märkt är att telefonen blir seg efter mycket surfande (antagligen en del garbage collection som sker) samt om jag gör något samtidigt som jag lyssnar på musik.
    Vad man skulle vilja ha är en applikation som loggar när andra applikationer faktiskt tar processorcykler, som det är nu så kommer man mest på att appar gör detta av misstag då de på något sätt är skedulerade till detta. (Eller på vissa intents)

13. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 681

MINA ENHETER

Hero blir klart rappare genom att döda bakgrundsprocesser. Testa tex genom att trycka på "phone". Öppnar mycket snabbare om man stängt ner lite skräp.

14. Roboseal

Roboseal Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker min har HTC hero slöats ner, jag har tömt cache på market och browser. När jag kollar i taskpanel står det "health" normal : "available mem" mellan 23-29 MB. Jag tycker det låter lite, men det kanske är normalt?

Last edited: 15 aug 2009
  15. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 681

MINA ENHETER

Kolla in Taskpanel: går att ställa in att den dödar valbara apps om RAM sjunker under viss mängd. Funkar bra för att hålla Hero rapp

16. MaxH

MaxH Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Här om dagen hände något märkligt på min Magic. Trots att jag då och då dödade alla apps, genom TasKillers widget, så var det märkbart slö. Har för mig jag också kollade i ATK, men inget speciellt var igång vad jag kunde se. Även när det inte var några apps igång var den märkbart slö. Efter några timmar orkade jag inte med det längre och med windowstänket i reptilhjärnan startade jag om telefonen och den var då som ny igen.

...WTF?

17. Danqwish

Danqwish Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hänt mig också. Den har till och med kraschat och startat om sig för mig 2 gånger...

18. 2infinity

2infinity Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kör samma, fungerar hur bra som hellst! :)

19. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Påminner om Windwos :)

Detta har hänt mig oxå jag lät mobilen vara i ett par min så gick allt tillbaka till normalt.

20. MaxH

MaxH Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jo, såna där temporära saker har också hänt mig. Men nu gick det verkligen inte över.... och vad jag kunde se så var inget speciellt igång heller.