Att gå på bio blir ca 20% dyrare - höjd moms för bio

Diskussion i 'Off Topic' startad av bernard, 7 okt 2009.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I dag, onsdag, överlämnade regeringens särskilde utredare Mats Svegfors den nya filmutredningen. Höjd biografmoms från 6 till 25 procent, ett nytt filmstöd och fortsatt antipiratarbete är några av förslagen till en ny statlig filmpolitik.

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/filmen-far-hojd-moms-men-inget-nytt-avtal-1.969115

Vilken fantastisk idé att hjälpa filmbranschen genom att höja biljettpriset med 19%. Det nya biljettpriset blir efter momsjusteringen ca 120kr (egentligen 130kr om man lägger på SF:s bokningsavgift) och för 3D-bio som är litet dyrare (125kr) blir det nya priset ca 150kr eller 160kr med bokningsavgiften. En barnbiljett som idag kostar 70kr landar på 84kr eller 94kr med bokningsavgiften för vanlig bio.

Går en familj om fyra på bio, varav två vuxna och två barn, blir det totalt 420kr efter justeringen för vanlig bio eller 550kr för 3D-bio.

Jag har svårt att se hur detta skall hjälpa filmbranschen, speciellt som många biosalonger i SF:s ägo inte håller en vidare hög standard. Det är inte mer än en handfull biografer i hela Sverige som än så länge är utrustade med digitala 2k-projektorer och salongerna i övrigt är generellt sett inte mycket att hurra för.

2. Kooffe

Kooffe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Går nästan aldrig på bio. Blir det så här så kommer jag aldrig att gå.

3. ellis

ellis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kommer ihog tiden när jag va liten å en biljett gick på 85kr max

4. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag kommer ihåg tiden när jag var liten och en biljett kostade 50 kr...
    Nu vet jag inte om det är för att jag var från en liten stad och det var folketshus som skötte salongen och det var såna priser...

Jättetrist nyhet faktiskt, ser faktiskt inte någon som helst anledning för höjd skatt, om det nu inte är så att staten har tänkt att skjuta till pengar till bio-branschen, men det verkar ju helt fel sätt att lösa det på iaf...

5. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Det är vansinne! Jag gillar visserligen verkligen att gå på bio, men om det nu ska kosta i princip lika mycket att gå på bio och se en film en gång som att faktiskt köpa den och kunna se den hur många gånger man vill, ja då är ju valet rätt lätt..

Varit på bio ett fåtal gånger under det senaste året, i princip varje gång har det varit väldigt lite folk där, en gång var jag och min kompis så gott som själva i salongen (tror det var en eller två pers till där). Tror de att HÖGRE priser är ett sätt att vända denna trend, då har de verkligen inte mycket i huvudet... :confused:

Förresten.. när jag var liten så kostade en biljett runt 50 kr vill jag minnas.. Uuh, man börjar bli gammal.. :eek:

6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är som jag förstår det inte bioverksamheten som får del av pengarna heller, så den extra kostnaden medför inte bättre salonger, fler visningar eller dylikt. Det är svensk filmproduktion pengarna skall gå till.

7. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Vad som är lite kul om det här genomförs är att det helt plötsligt är billigare att köpa dvd-filmer nya istället för att gå på bio. I och för sig är det redan det i vissa fall... Jag köpte Män som hatar kvinnor samtidigt som den gick på bio för 69 spänn på media markt... Vad kostade en biljett på bion? 110? Jag börjar tro att någon vill få den sista bioverksamheten i Sverige att gå i konkurs.

8. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Som jag förstod det så är det som bernard skrev. Så sällan som jag går på bio så spelar det för egen del ingen roll.

Som en anekdot kan jag tillägga att det kostade 45:- att gå på bio på måndagar när jag växte upp. Andra dagar var det dyrare.

Last edited: 7 okt 2009