Fråga: Att göra ett spel

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av forsba, 17 aug 2010.

1. forsba

forsba Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej allihopa.

Jag har länge vela visa mitt stöd för Android och skapa ett spel. Jag skulle vilja kunna skapa ett 2D Action/Shooter/Äventyr spel som ska ha skapligt bra grafik. Jag har blivit inspirerad från tre spel, nämligen:

* Limbo (http://www.youtube.com/watch?v=fvRuu2rmZbI)
    * Little Big Planet 1 & 2 (http://www.youtube.com/watch?v=nFLQG3Zx9cg)
    * Vet inte vad spelet heter men det är den första videoklippet från denna video: http://vimeo.com/10879508

Men grejen är att jag vet inte vart jag ska börja efter mina idéer. Jag tänka att jag skulle börja göra en meny, men kan man göra en paint meny? Alltså med PNG eller JPG filer, eller måste man koda och ha sig. I sådana fall om man kan ha JPG filer vilken storlek ska bilden vara?
    Sen vet jag inte riktigt hur man skapar själva spelet, jag hittar inga guider eller något hjälpmedel alls. Jag antar att man måste koda, men hur gör man? Finns det några som kan dela med sina erfarenheter?

Jag hoppas att folk kan kommentera allt från vilka idéer dom har, vilka program man kan använda eller guida en så att man kan komma igång lite.

Jag har hört talas om programmet Unity men är det någon som förstår hur man går till väga? Jag vet inte ens hur man börjar efter öpnnat programmet hehe. http://unity3d.com/ :ehm:

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Vill du börja från grunden så är det http://developer.android.com/index.html som gäller. Unity som du hittat verkar vara någon sorts hjälpmedel för spelutvecklare så det är väl bara att läsa instruktionerna, kanske måste du köpa det för att få manualen?

3. forsba

forsba Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Okej tack, då tittar jag på din länk :). Det finns chans att manualen inte följer med gratisversionen av Unity :ehm:

4. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Ja, speciellt som det står på siten att de inte släppt verktyget än (vad jag kan se).

5. Simonarvestrand

Simonarvestrand Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Man kan ju faktiskt ladda ner det så släppt bör det ju vara

6. Simonarvestrand

Simonarvestrand Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Basic learning och lite sånt finns ju på sidan. ska kika lite själv verkar spännande.
    men av erfarenhet så antar jag att det inte är så bra och lätt som det låter utan att man hamnar vid vanlig kodning i slutändan iallafall

7. forsba

forsba Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Je precis :neutral:

8. kirkx10

kirkx10 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 228
    Telefon:
    Motorola G100

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Har du provat anmäla dig till app inventor? Det är nog lite lättare att komma igång, men jag vet inte hur avancerade program/spel man kan göra.

9. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Fast det står "pre-order today"? Gissar att den som går att ladda ner inte stöder Android? Fast det är kanske samma verktyg ändå så för att lära sig det så fungerar det säkert.

10. forsba

forsba Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Man kan ladda ner gratisversionen, men jag tror inte att det är samma sak som androidversionen.

Ja jag har ansökt till App inventor meb tyvärr inte fått det invite ännu :( men jag misstänker att man inte kan göra avancerade spel jag tror att den är mer för andra apps...

11. Galaxxy

Galaxxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Hej! Kul ide du fått! Skulle gärna hjälpa dig med spelet. Du kan ju meddela mig om du vill ha en sammarbetspartner Mvh Galaxxy

12. forsba

forsba Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Åh, det skulle vara toppen. Skickar ett PM till dig nu :) Har någon några andra idéer eller tankar som dom vill dela? Föredrar ni att använda Android SDK?

13. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

14. forsba

forsba Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Så alltså less is more? Jag antar att det stämmer det han säger, tack för att du delade med länken, ska kika på den genast! :)

15. zel

zel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Lage spel er ganske krevende.

Du må ha et hemsk god ide.
    Programmeringskunnskap i Java som er "above average".
    Börja simpelt, ala tic tac toe, eller 4 på rad.

Unity er en engine med mere. Du får en editor, der du kan skape baner, animere, simulere fysik, osv, men igjen så må du skape grafik, modeller, teksturer på egen hånd.

Ha det skoy :) Det er det viktigste!

16. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Unity Android kräver Unity Pro, totalt går detta loss på 2700 U.S. dollars = 19 857.4675 Swedish kronor (enl. Google).

Lär dig alltså programmera för gratisversionen först innan du tar några snabba beslut :P

I övrigt kan jag bara tipsa dig om att du börjar lära dig programmera i Java, då det är ett populärt språk för vilket du kan hitta böcker riktade mot nybörjare både på svenska och engelska. Java är dessutom det språk som används för att programmera för android. Du slår då alltså två flugor i en smäll.

När du känner att du har bra koll på programmering är det dags att börja lära sig spelprogrammering i OpenGL.

Uppskattningsvis bör detta ta dig minst ett par månader om du kämpar hårt och har ett intresse. De programmeringskurser man går igenom i gymnasieskolan brukar man lätt kunna bränna igenom i hemmet på en vecka eller två utan större ansträngning om intresset finns. Men spelprogrammering är ändå lite mer omfattande än det låter!

17. forsba

forsba Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack så mycket för tipsen att jag ska börja enkelt, och sedan får jag utvecklas på det sättet. Jag antar att det är det enda sättet för det finns chans att man misslyckas om man hoppar på "lite större" projekt på en gång! Och jag ska försöka ha så skoj jag kan! :)

Jag har fått ett antal guider av några användare här på forumet, så jag ska försöka gå igenom alla dessa. Och om det inte mättar mig ska jag ta ditt råd att köpa böcker som förhoppningsvis gör mig ännu kunnigare.
    Jag går bara i gymnasiet nu, men om jag börjar lära mig Java redan nu väljer en dataspelslinje (som lockar mig mycket) så kommer jag ha redan en massa kunskaper inom ämnet.

Bara en fråga, vad är OpenGL? vad avänds det till,? Vad är det för skillnader mellan Java? ect.
    Jag vet att det finns Java, C och C ++, men är OpenGL ett annat "språk"?

Tack för hjälpen! :)

18. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

OpenGL är ett antal bibliotek och klasser typ som används för grafiken. Det är alltså inte ett språk utan man skriver Java-kod, och denna koden anropar och använder OpenGL-modulerna till att rita upp grafik. Typ. Nått åt det hållet iaf. :)

19. Milleson

Milleson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tjenare forsba :)

Innan du ens funderar på att börja göra ett spel så måste du lära dig grunderna för programmering, detta fallet java. Skulle rekommendera att antingen läsa igenom nybörjarsidor någonstans på internet eller köpa dig en Java för nybörjare bok.

När du väl fått kläm på java kan du börja göra lite små enkla egna program så du verkligen känner att du kommit in i tänkandet. När du känner att du är ganska säker på din programmering kan du börja utveckla något mindre spel. T.ex. något memory spel. Mitt första Android spel var ett memory-spel, och det senaste jag, tillsamans med några andra, gjorde var detta detta.

När du lärt dig java och känner att du har koll på vad du gör kan du skicka iväg ett PM till mig så kan du få källkoden för memoryspelet ifall du vill kolla lite hur det ser ut :)

Mvh, Milleson

20. forsba

forsba Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Åhh, det vore supen! Trevligt spel du och dina vänner har slängt ihop.
    Jag tror att jag kommer kolla runt på internet och kolla på videos, och om det inte räcker så köper jag hem några böcker.
    Jag har bara en fråga, om jag har förstått rätt så använder man programmet Eclipse när man programmerar med Java (även utanför Android?). Men grejen är att jag har laddat ner "Eclipse IDE for Java EE Developers" och "Eclipse IDE for Java Developers" från http://www.eclipse.org/downloads/ men när jag försöker installera det står får jag upp denna ruta (Kolla på bifogade bilder)

Vad gör jag för fel? Jag försöker bara öppna .exe filen.
    Jag använder Windows Vista och laddar ner Windoes 64 bit versionen :ehm:

Bifogade filer:

• error.png
      error.png
      Filstorlek:
      9,7 KB
      Visningar:
      104