Hej,
Jag håller på att städa upp min app och försöker få bort Android nybörjar misstagen.

Så här är en fråga till er som skrivit lite appar redan.
Vad är det enklaste och bästa sättet att skicka data från en Activity till en annan? Datan måste förståss in i en Intent och dess Bundle. Vilket är lätt med simpel data, så som någon boolean, sträng eller två.
Men när datan består av ett objekt som innehåller mer eller mindre komplex data, så blir det genast mer omständigt, eftersom objektet och dess innehåll måste "plattas" ut för att sparas i en Bundel.
Just nu har jag en konverterings klass som tar ett data objekt och sparar datan i en Bundel och tvärt om. Nackdelen med detta är att om man lägger till, ändrar eller tar bort någon data från objektet så måste man komma ihåg att uppdatera konverterings klassen, så att ingen data försvinner vid konverteringen.
Ett steg upp från detta, som jag nyligen förstått, är att använda Parcelable mekanismen och på det viset "platta" ut data objektet. Men i princip är det samma sak som att använda en konverterings klass, man måste likväl handskriva läsning/skrivning till ett Parcel/Bundel.
Är Parcelable och Parcel as good as it gets?
Kan man inte bara göra data objekten Serializable? Och på den vägen få konverteringen automatisk och därmed slippa manuella konverterings fel? Eller det är för prestanda/minnes-ineffektivt?
/Redz
Click to expand...