Att sälja Android applikation: Google Checkout's "Shipping notice"?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av corgrath, 15 mars 2011.

1. corgrath

corgrath Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hallå alla!

Jag testar att sälja Android applikationer nu med min enskilda firma, och testade att lägga upp ett program som jag själv köpte för 10 kronor.

När jag köpte mitt eget program fick jag givetvis ett kvitto från Google som köpare. Jag ser även i mitt Swedbank konto att 10 kronor har nu blivit "reserverat", vilket är normalt.

Det jag funderar över är dock i Google Checkout. Så jag har ett par frågor.

Längst upp står det:

Även om det har kommit som "reserverat", så har jag för mig att jag måste ta "charge" för att faktiskt ta betalt. Dock tar det upp till 24 timmar innan man kan göra det.

1) Visst måste man trycka på "charge" själv för att faktiskt ta betalt?

Knappen "Shipping notice" kunde man dock trycka på, vilket jag gjorde. Det stod att jag som köpare skulle få mail, men det fick jag inte.

2) Måste man skicka en "shipping notice" då man säljer Android applikationer?

3) Vart ser man i Google Checkout den totala antal kronor man har "tjänat"? Någonstans borde man se att jag har 10 kronor på mitt Checkout konto.?

4) Eller måste man ha angett ett "Payout" / Utbetalningskonto för att se på saldo?

Tacksam för svar från någon som faktiskt har använt Google Checkout för försäljning av Android applikationer! :-)

2. meatsushi

meatsushi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

1) Nej, det sköter sig automatiskt för mig.

3) Under payouts

3. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Du tar varken charter eller skicka shipping notice?

Ska se om ett par dagar vad som händer med kontot.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.196

MINA ENHETER

1 och 2) Nej man behöver inte göra något. Beroende på hur färskt kontot är som det köps med (dvs hur länge kortet varit godkänt) så tar det olika lång tid. Ibland några enstaka timmar och ibland har jag nog varit med i upp till 12h.

För övrigt, du vet väl att du inte får köpa dina egna appar ;D

3) Kolla under payouts, där skrivs alla in efter en dag. Notera att det tycks vara amerikanska dygn så vid 8-9 tiden på morgonen imorgon bör alla för den 16e ligga.
    4) Se 3. Du har väl redan angivit ett konto för att registrera dig som merchant?

Checkout är egentligen gjord för handel av fysiska varor, därför står det där med process order, ship order osv. Det sköts helt automatiskt.

Last edited: 15 mars 2011
  5. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Merchant.. är man automatiskt inte det då det är kopplat till Android Märket och man kommer in till Checkout via Publish verktyget? Eller hur ser man skillnaden mellan ett vanligt Checkout och Merchant konto?

Angående Payout, så står det att man behöver inte ange bank-konto tills då man vill ta ut pengarna.

Huh, står det att jag inte fick köpa egna program? o.O

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.196

MINA ENHETER

För att ens kunna sälja tror jag att man måste ha ett merchantkonto.

Har iofs för mig att man kan börja sälja innan man verifierar kontot kom jag på nu så jag kan "svara" på frågan. Så du har ett merchantkonto. Jag som tänkte lite fel.

Du behöver ange bank-konto för att Google först och främst ska verifiera att det är ditt konto. Du kommer få en insättning på x ören från dem som test. Du ska fylla i hur många ören du fick och sedan kan du börja få utbetalningar.

Innan andra utbetalningen fick jag även mail om att jag var tvungen att skicka in kopia på ex körkort.