Att välja iPhone eller Android? Synkning avgörande

Diskussion i 'Allmänt' startad av B.L. Man, 10 nov 2010.

1. B.L. Man

B.L. Man Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är i valet och kvalet vilket av system jag skall välja - iPhone (iPhone4) eller Android (HTC Desire HD). Tycker om båda och de har sina fördelar och nackdelar var och en. o_O

Den viktigaste frågan för mig är dock synkning mot G-mail, kontakter, e-post och kalendern. Har nämligen lagt om och rensat i hela mitt kommunikationssystem mot omvärlden och beslutat köra via GMail/Goggle/Picasa.:cool:

A) Jag vill ha absolut synkning till mina GMails kontakter, mail och kalender, och då menar jag inte IMAP eller synkning via knapptryckning via någon app motsv.

Jag vill kunna använda kontaktboken i telefonen och när jag får ett samtal, SMS, mail, kunna lägga in kontakten och sedan få direkt automatisk i GMails kontakter. Samma sak om jag manuellt lägger upp eller ändrar en befintlig kontakt. Vise versa om jag jobbar i GMail via datorn. Om sedan synkningen kan ske med viss inställbar intervall (dvs telefonen går upp och synkar) kan vara en fördel.

B) Jag vill få alla mina kontakter i GMail synkade och då menar jag synkning mot det som i GMail kallas Mina Kontakter och alla de kontakter som jag lagt i olika Grupper och få med grupptillhörigheten för varje kontakt.

C) Jag vill få med alla de fält i kontakter som GMail möjliggör typ mobil, tel arb, födelsdatum, e-post, adress etc.

D) Samma behov vad som gäller mail dvs direktsynkning av e-post med bibehållande av de etiketter ("mappar") jag organiserat e-posten i.

Finns det någon som har erfarenhet av detta och kan svara på om det kan fås att fungera som jag önskar/har behov av när det gäller Android? Är det en telefonmärkesberoende funktion?

Har försökt googla på synkningen och läst div inlägg och info hos Goggle men har inte fått klart för mig om det funkar på det sätt jag önskar enligt ovan. Kommer att ställa samma frågor till de som är med i ett iPhoneforum.

Ytterst tacksam för hjälp!

Hälsningar
    B.L. Man, Sthlm

2. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Vad jag vet så fungerar allt det du vill i på både android och iPhone. Det är googles egen Gmail app som ordnar allt i android du bara signar in första gången du startar telefonen och sen fixar telefonen resten.

3. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Med både iPhone och Android-lurar i familjen skulle jag vilja påstå att Google-integrationen är bättre i Android än iOS. Allt annat vore märkligt, med tanke på vilka som står bakom resp. system.
    Nu finns det ju Android-versioner helt utan Google-bitarna, men om vi begränsar oss till telefoner som säljs här i Sverige (och de flesta andra civiliserade(?) trakter) tror jag alla har det.

4. grenhall

grenhall Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Även om detta är ett Android-forum så har jag tämligen bra koll då jag har en iPhone också. Så jag svarar för ditt iPhone-behov så får någon annan köra Android-racet.

A) Lägger du in ditt Gmail-konto som Exchange-konto så pushas all information i realtid mellan enheten och Google. Annars kan du välja att synka med 15/30/60-minuters intervall.

B) Går inte i iPhone.

C) Funkar med alla fält utom custom som jag inte testat.

D) Alla mappar "etiketter" som du har i Gmail följer med som mappar ner i telefonen. Dom ligger under inkorgen/inkorgarna och har en liten Exchange-symbol framför namnet.

5. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Integrationen med Google's tjänster är suverän på android. så skönt att man kan köra en full reset på telefonen om man vill, bara logga in och strax därefter är alla mail och kontakter tillbaka :)

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Och även bilder om man så önskar.

7. Mathias1

Mathias1 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Gäller detta även Android? eller måste man ha Data Connection + Synk-yoyoyo igång? :)

8. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Standard kalendern i iphone är inte mkt att hurra för. Visserligen finns det väldigt bra kalendrar att ladda ner från AppStore (tror de kostar 15kr) men out-of-the-box är det ingen toppklass.

9. B.L. Man

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för Ditt uttömmande svar. :)

Fick kontakt med en god vän som har en HTC Desire och synkningen är tydligen suveränt bra och enkel med GMail.

10. grenhall

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Syn måste du ha igång ja. Annars funkar det ej.

http://www.mgrenhall.com

11. grenhall

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag tycker kalendern i iPhone är mycket bra men smaken är som baken. Calvetica är ett extremt trevligt alternativ till iPhone annars.

http://www.mgrenhall.com

12. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, mailen synkas ner direkt. Händer ofta att jag får mailen i mobilen före gmail-fliken i webbläsaren på datorn hinner reagera. Den synkar med andra ord inte bara vissa intervall utan med push.

Förövrigt kan du köra Gmail över Exchange också om du vill i standard-appen för mail så du har ytterligare en möjlighet där.

Last edited: 11 nov 2010
  13. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Isf bör väl tilläggas att out-of-the-box-kalendern i Android inte heller är direkt toppklass...personligen tycker jag att den suger och jag har faktiskt inte hittat en kalender som ger mig allt jag vill utan behöver kombinera två-tre stycken. Jorte är dock mycket kompetent och Business Calendar kan bli...

14. Mathias1

Mathias1 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Grymt!
    Synd bara att det äter batteri 3000 :P

15. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det är ju å andra sidan svårt att undvika. Antingen vill man ha den funktionaliteten och är beredd att offra lite batteritid eller så låter man bli.

16. B.L. Man

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lånade sonens HTC Desire 2.2 i helgen och testade. All fungerade över förväntan med sync! Alla kontakter, grupper för kontakter, mail, mailetiketter, stjärnor, kalendern fungerade till fullo! Var ute i Gamla Stan i lördags och mötte goda vänner och gjorde lite uppdateringar i telefonboken. Allt fördes över till GMail och trots att jag nu lämnat tillbaka luren så kan jag sitta och njuta av en fullt synkad kontaktlista och uppdaterad kalender.

Är djupt imponerad och beslutet är redan taget - det blir en Android med synkning mot GMail och fullt synkad GMail-kalender.

Har även fört över frugans hela mail och kontaktregister från Hotmail till GMail och även det gick över förväntan. Har synkat våra kalendrar och nu gäller det bara att få henne att acceptera en peklur. :ehm: Lite tungt att behöva lära in nytt verkar det som men det skall nog gå. Hon förstår redan fördelen med all synkning mellan datorn/webben och telefonen.

Inväntar nu telefonerna - en Wildfire till gumman och en Desire till mig.

Tack alla för inlägg och kloka synpunkter. :)

17. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

välkommen ombord :)