Fråga: Att välja rätt är inte lätt

Diskussion i 'Nexus 6 (2014) - Allmänt' startad av kaga, 24 jun 2015.

1. kaga

kaga Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Min Nexus 5 är på väg att ge upp.
    Sorgligt men sant. Så nu står jag i valet och kvalet om det är rätt läge att köpa en ny telefon. Jag har sagt att alltid hålla mig till "Nexus-telefoner" eftersom de senaste OSet kommer dit och att jag slipper allt lull-lull som andra företag gillar att söndra sina telefoner med. MEN nu är det ju så att N6an är några år och man kan inte byta batteri eller slänga in ett SD-kort. Något som jag har saknat på min N5a. Sedan har jag hört att Kameran är mindre bra. Jag sneglar därför mot en LG G4a.

Så mina funderingar är:

*Är det värt att lägga 5900kr på en n6a när det kanske kommer en ny nexus snart? (stämmer det?)
    *Har kameran blivit bättre iom uppdateringarna?
    *Hur viktigt är det egentligen med att kunna byta batterit för er? Håller era batterier fortfarande och är de lätta att lämna in för byte om man vill det?

För övrigt tycker jag att kaffe är underskattat ...

2. linuxares

linuxares Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

Det brukar komma en Nexus enhet varje år. Det behöver inte vara en mobil men allt pekar på det.
    Jag har alltid tyckt Kamera är OK, förstår inte vad folk försöker få ut av en mobil. Det är en MOBIL inte en systemkamera.
    Batteriet fungerar prima för mig. Sen kör jag ju inte helt vanliga saker utan pillar med Kernel, rom osv.

Kaffe är överskattat! Redbull für alles!

kaga gillar detta.
  3. Didgeridoohan

Didgeridoohan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 3T
    Telefon 2:
    Motorola Nexus 6
    N6 några år? Den släpptes i november...

Det är en helt fantastisk telefon imho. Priset går så klart neråt och jag kan tänka mig att du får betala runt 5000 idag beroende på om du vill ha 32 eller 64 gb. Jag har 64 gb och saknar inte på något sätt ett extra minneskort.

Batteriet fungerar utan problem. Jag kan vid lätt användning få det att räcka i upp till 2 dygn. SOT brukar ligga mellan 4-6 timmar beroende på användning (9 timmar ett par gånger med mycket Google Books). Batteriet är dessutom lättare att byta än man tror. Kolla ifixit.com.

Slutligen bifogar jag en bild jag tog i helgen. Bedöm själv. IMG_20150621_133814.jpg

kaga, Jan-Bertil och bernard gillar detta.
  4. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Dxomark gav ett ganska högt betyg till kameran så den är inte värdelös. Det är bara Google som inte kan optimera mjukvaran. Finns dock många andra alternativ att använda (beauty of Android) jag använder själv HTC kamera till 4k video och Google kamera till bilder (pga hdr+) här är en 4k video tagen med HTC camera

kaga gillar detta.
  5. Jaxione

Jaxione Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167

MINA ENHETER

Jag tycker det är en ok telefon. Inte fantastisk och inte dålig. Skulle ge den en 6-7/10 I betyg. Tycker dock att man kan förvänta sig en fantastisk telefon när man betalar 6500kr för den. Därför är jag ändå lite besviken. Tänk även på storleken. Min nästa telefon blir inte 6tum. Jag tycker det är alldeles för klumpigt i många lägen.

Positivt:

Skärmen
    Volymen på högtalarna
    Snabb som attan
    Batteritid

Negativt:

Ljusstyrkan på skärmen - Ljusstyrkan räcker inte riktigt till en solig dag
    Samtalskvaliten - Ej i toppklass
    Högtalarna - Problem med vissa korta ljud och vid hög volym, ljudet blir ej lika rent

Mvh J

kaga gillar detta.
  6. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Den är inte värd priset den säljs för. Vill du ha en N6 bör du leta efter en beganad i stället.

kaga gillar detta.
  7. Didgeridoohan

Didgeridoohan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 3T
    Telefon 2:
    Motorola Nexus 6
    Hm... Intressant att det blir så olika.
    • På full styrka har jag inga problem att läsa på skärmen i direkt solljus.
    • Inga problem med samtalskvalitén.
    • Inga problem med högtalarna (förväntar mig i och för sig inte mycket från så små högtalare).

kaga och Jan-Bertil gillar detta.
  8. kaga

kaga Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Nu vart det ännu svårare!
    Men först: tack för svaren. Det verkar som att det beror en hel del på vad man har för förväntningar på telefonen. Just nu kommer jag från en nexus 5 och den har varit helt underbar. Men nu är det sista svängen för den rackaren.

Har aldrig varit så stort fan av Redbull men jag kan förstå varför det är så populärt!
    Jag kommer säkert försöka knö in kernels och grejer. Att pilla är en del av det fina med Android enligt mig. Du har nog helt rätt i att jag kommer bli glad för den ökade kvallan på bilderna oberoende vilken kamera jag väljer. Det är ingen systemkamera men min nexus är nog mer en hålkamera just nu ;)

Riktigt bra kvalla på den bilden. Batteritid på två dagar låter gött. Just nu ligger jag på 2,5h skärmtid på min 5a. Då har jag Cataclysm och nån kernel som ska vara bra för batteritid.

Satan vilken krisp kvalla! HTC-kameran verkar inte fel

Det är min rädsla oxå. Ibland är det faktiskt så att storleken spelar roll. (hö hö hö)
    Men du skriver att ljusstyrkan är svag. Hur är det med färgerna. Jag klämde på en n6a på elgiganten i dag och skärmens vita var mer rosa! Det blev jag fundersam över.

Det kanske du har rätt i. Det kommer en ny, kanske TVÅ??? Nexus nu snart har jag läst. Det kanske inte är läge alls att köpa ny telefon just nu. OnePlus Two verkar ju vara på väg nu.
    OnePlus One är rätt så billig nu. Den har inget utbytbar batteri och ingen SD-läsare. Men den har 64gb ram och stort batteri för 2800kr. Det skulle jag kunna slänga ut direkt. Men jag vet inte hur det är med ROMs och MODs till den än. Eller om man får bra hjälp om den pajjar.

MYCKET intressant att det blev så olika svar och olika uppfattningar om telefonen.

9. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Sjukt nöjd med min N6,dock är den såklart inte felfri..

Har en svag inbränning av notifieringslisten.
    Syns mer mot vissa färger.
    Inget jag hakar upp mig på såå mycket men lite störande är det.

Kameran är varken snabbast eller bäst med mjukvaran som följer med.
    Ok skulle jag säga .

Batteritiden är väl ok.
    Laddar fort som fan så batteritiden känns inte avgörande för mig,men vist skulle iaf dubbla batteritiden va ett plus.
    Tjejen har en s6 edge och hennes verkar bo i laddaren..Verkar då inte direkt bättre.

Men nöjd ändå.
    Känner inte att jag skulle köpt nån annan.

Grym skärm,bra ljud,ok kamera.
    Älskar designen och android utan massa krafs

10. Deacon

Deacon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Kameran blir betydligt bättre med exempelvis HTC One M9-kameraporten. Eftersom utvecklaren är bannlyst från XDA, återfinns den enklast via Google+.

ASR gillar detta.
  11. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Har sagt det förr och säger det igen, det är inte hårdvaran som är dålig utan mjukvaran. Som tur som har man möjligheten i Android att ladda ner en annan kamera app

Deacon gillar detta.
  12. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Vilken kameraapp är bäst av de som finns i playbutiken då?

13. Deacon

Deacon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Med Google Camera får du HDR+, verkar som att det är svårt att hitta kameror som har ordentligt HDR-stöd i övrigt. Annars ska Open Camera vara bra.

moparlinke gillar detta.