Fråga: Att välja telefon till farsgubben....

Diskussion i 'Allmänt' startad av ajo.lill, 27 nov 2018.

1. ajo.lill

ajo.lill Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    628
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Goddagens!

Farsans telefon börjar bli ganska trött. En 16gb Samsung S4.

Han vill inte ha en större telefon då hans arbetsbyxor har en telefonficka som passar S4 perfekt.

Finns det nya lurar som är hyfsat billig i den prisklassen? Han behöver inte ha någon värsting, men lär väl ha 32gb internt iallafall. Batteritid vinner, han behöver ingen stor skärm eller massa special, utan en basic telefon som är lite nyare och rappare.

Någon som har tips på en telefon i storlek med S4 som kanske är lämplig? :) Vi har kollat lite på en Pixel 1, som exempel, men den är väl inte perfekt.

Rospigg och bernard gillar detta.
  2. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

3. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    681
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    tänker spontant en Honor 8 kanske? fast den säljs väl inte i sverige längre...

4. ajo.lill

Mottagna gillanden:
    628
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    @katho@katho vi har tittat på den, men huva vilka hakor :D Tror inte det gör så mycket för farsan, men det känns nästan som ett kliv nedåt i skärmen..

@mortuus@mortuus det gör nog inte så mycket om den inte säljs i Sverige, jag kan importera en åt honom. Ska kolla den! Tack!

5. Fraz

Fraz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    bernard gillar detta.
  6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Rätt hyggligt pris på XZ2 Compcat också, med tanke på att den ändå har Snapdragon 845, Android 9 osv: Sony Xperia XZ2 Compact Dual H8324 (Mobiltelefon)

Sony har ett rätt trevligt och nedskalat UI och kör rätt mycket med Googles standardappar, som i sig är rätt avskalade. Jag brukar undvika tex Huawei/EMUI och Samsung när jag skall hjälpa päronen hitta en telefon, då de har mycket mer bloat/skickar notifikationer om allt från "aktivera X molntjänst" till "X app drar mycket batteri..:". Behöver dock inte vara ett problem beroende på teknisk vana, så det är förstås också individuellt.

Detsamma måste dock sägas om alla Android One-telefoner; ex. Xiaomi Mi A-serien eller Motos One-serie. De kör i princip "vanilla Android" och kräver minimal handpåläggning.

Hur använder han telefonen? Har han haft möjlighet att testa något större och uppleva hur det är?

Jag finner att de flesta som gått med en mindre telefon gärna uppgraderar till en större när de väl provat att använda en, då användarupplevelsen förstås blir bättre, men det gäller självfallet inte alla personer. Ville bara nämna det i alla fall då det finns många fördelar som kanske kan överträffa den smidigare fickförvaringen.

Är man inte så trendkänslig finns ju alltid bältesfodralet/bältfäste :)

Last edited: 27 nov 2018
  7. ajo.lill

Mottagna gillanden:
    628
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Den ser faktiskt riktigt bra ut.. Aningens dyrare än han tänkt sig tror jag, men samtidigt så håller den bra mycket längre om man ser till uppdateringar osv.

Vi har tittat lite på större telefoner, men han är ganska bestämd på att han inte vill ha en större. Denna verkar ju dock vara i precis rätt storlek.

bernard gillar detta.