Automatisk detektering & påslagning av BT i bilen?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av elmaco, 7 okt 2010.

1. elmaco

elmaco Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Finns det något bra sätt att upptäcka att jag sitter i bilen och att Bluetooth automatiskt skall slås på?

Jag vill gärna skippa behöva ta upp telefonen och slå på/av Bluetootk manuellt varje gång jag kliver på eller ur bilen.

Last edited: 7 okt 2010
  2. swinge

swinge Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ett väldigt effektivt sätt är ju att alltid ha bt på? :)

3. elmaco

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hehe, jo, visserligen :) Fast jag vill helst ha en strömsnål telefon, där endast det som behövs är påslaget.

Jag tittar just nu på Tasker: jag har Wifi både hemma och på kontoret. Där kör jag Wifi. Är jag varken på kontoret eller hemma, sitter jag nog i bilen (jo, så trist är mitt liv...). Så det borde ju gå att upptäcka att jag inte är uppkopplad till dessa 2 kända Wifi, och slå på BT. Men då är problemet att Wifi slås av när displayen är off, vilket skulle leda till att BT slås på...:ehm:

4. swinge

swinge Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hm.. Tasker vet jag inte hur det funkar och orkar inte läsa just nu :P men Det borde inte vara så svårt för någon på forumet att skriva ett sånt program till dig att när din telefon tappar wifi så slår han på bt och vise versa.

Det verkar finnas några riktigt duktiga hackers här på swedroid! :)

5. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Har du inte en laddare i bilen?
    I så fall kan man ju i Tasker, Locale eller Setting Profiles aktivera bluetooth varje gång laddaren kopplas in.
    Det finns också funktioner i alla 3 programmen för händelser när man är eller inte är ansluten till olika wifi ap.
    Frågan är ju bara om det spara något på batteriet i praktiken? Bluetooth är ju "by design" ganska strömsnålt och alla appar som ligger i bakgrunden och svarar på intents drar ju mer eller mindre ström.

6. elmaco

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nix, ingen laddare i bilen heller. Jag vill som sagt helst inte behöva ta upp telefonen öht. Det är svårt det där...

7. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 285

MINA ENHETER

Bt drar ju i stort sett ingenting så jag skulle nog ha det på hela tiden istället. Har själv bt på hela tiden och reagerar inte på någon sämre batteritid.