Automatisk röst vid dörröppning

Discussion in 'Smartprylar och det smarta hemmet' started by MrFa, Feb 13, 2020.

1. MrFa

MrFa Infant Droid Medlem

Hej,

Jag har googlat på detta och inte hittat nåt vettigt svar så testar att skapa en tråd här.

Jag vill att varje gång dörren till lägenheten öppnas, att det spelas upp en automatisk hälsningsfras från en högtalare som inte har tillgång till internet. Vad behöver jag för detta? Finns det färdiga lösningar på marknaden? Om inte, skulle ni kunna vägleda mig till att själv lösa det med hjälp av sensorer och kanske några programmeringsrader?
    Kan inte programmera men lär mig gärna. Huvudsaken är att jag får systemet att funka bra.

Stort tack för hjälpen i förväg!

2. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Detta är enkelt löst med Nodered på en Raspberry Pi och en gpio-ansluten givare, samt en vanlig PC-högtalare ansluten till Pi:en. Om du inte har internet så skulle jag föreslå att du spelar in hälsningsfrasen då denna låter minst sagt förj...lig med något annat än Google:s text-till-tal som kräver internet.

Sen sätter du bara upp ett flöde i Nodered, if dörrsensor = öppen then spela upp ljudfil på lokal ljudutgång. [emoji106][emoji16] Nodered har en hel drös med roliga insticksprogram för att göra diverse avancerade lösningar. Du kan förstås även åstadkomma samma sak med Home Assistant.

En anna lösning är ju att ta en gammal mobiltelefon och göra ett tasker-flöde som spelar upp en ljudfil vid rörelse och rikta mobilkameran så den bara snappar upp rörelse just vid dörren.

chraist likes this.
  3. MrFa

MrFa Infant Droid Medlem

Stort tack pitrus!
    Ska läsa mig in på dessa och se hur långt jag kommer. Tycker det är omöjligt att finna svar av Google, får helt irrelevanta resultat.