Automatiskt ladda upp bilder till Google Drive

Diskussion i 'Applikationer' startad av olaf, 11 apr 2024.

1. olaf

olaf Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Halloj! Högst medveten om att Google ger en applikations-träffar kring min fråga, men då alla appar jag hittat känns lite halvdana vill jag gärna se om det är någon här på swedroid som kan ge personliga tips eller idéer.

Frågan är som rubriken säger, jag vill ifrån min android-mobil kunna ladda upp nya foton till Google Drive per automagi. Jag har idag uppladdning till Google photos, men sen 2019(?) så finns det ingen koppling mellan tjänsterna.

Så nuvarande process att flytta bilder skulle då vara via min PC att "exportera" ut foton ifrån Photos, sen manuellt ladda upp dem till Drive. Självklart ett I-landsproblem men vill ändå få det lite smidigare :-)

Har jag missat nån inställning i Google Drives egna applikation, eller stämmer det jag hittar på nätet att det inte längre är möjligt?

Nån som har tips på någon tillförlitlig applikation som kan hjälpa mig ladda upp foton?

Anledningen till min fråga är att jag överväger att överge Dropbox i förmån till GDrive, då det kostnadsmässigt blir billigare, och att jag redan idag har ett familje-konto (Google One) som jag betalar för. Kanske fel av mig, men lever kvar i den gamla läran att gruppera bilderna i mappar i en egen filstruktur. :-)

2. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 931
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Google foto fungerar fint, ändringen var väl att numera räknas platsen på de uppladdade filerna. Original eller "något sämre". Bilderna går ändå mot "samma" lagring då det du köper extra för drive även använda av Googles övriga tjänster gemensamt.

Har du kollat så synk/backup är igång i appen foto?

MultiMan, olaf och jnsson gillar detta.
  3. olaf

olaf Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Var lite otydlig, har idag uppladdning till Google Photos, men vill få över dem till Googe Drive också. Tidigare (före 2019) så fanns det en mapp i Google Drive där du kunde nå alla filer ifrån Photos, men denna sync är nåt som inte längre finns.

Sitter med åratal av bilder organiserade på ett visst sätt, så känner ingen lust just nu, att göra en migrering att samla allt på Google Foto heller.

Usch, blir lite rörigt när tjänsterna delar samma fillagring, men är ändå separerade.

[EDIT] är denna förändring jag syftar på. tidigare var de alltså mer ihopknytna med varandra.
    Changing how Google Drive and Google Photos work together

Google kunde ju ha gjort det lätt för oss/mig att i sin Drive-app erbjuda uppladdning även där av foton, men nej det vill de begränsa till Photo-appen

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 858
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    olaf gillar detta.
  5. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 047
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Använder denna för automagisk uppladdning till Google Drive, fungerar mycket bra.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ttxapps.drivesync

olaf gillar detta.
  6. olaf

olaf Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

6150 & bernard: Tack för tips! Skall ge denna app ett test.

Angående dubbel utrymme, så är det just nu inget problem iaf, har liknande problematik idag fast då mellan photos och dropbox ;)

Photos är en supersmidig tjänst för att se och söka fram bilder, men går inte hand i hand riktigt med mitt förlegna sätt att gruppera bilder. Skall utvärdera om denna appen hjälper mig att det blir snarlikt som jag har det idag med Dropbox.