Autostart av program

Diskussion i 'Hero' startad av ExCeed, 22 jan 2010.

1. ExCeed

ExCeed Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    Tjena!
    Jag tryckte in MoDaCos 3.1 Rom i går och märkte idag till mitt misstycke, att det startas upp en helvetes massa program när telefonen går i gång, bla

Java –ruta, Notes, Footprints, WiFi Status osv

Kan jag stänga av autostarten på dessa program? Behöver jag SDK och javas utecklingskit för det?

Jag hittade en länk (https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=1613&highlight=autostart ) om en app som heter Autostart (Root), men kan inte få det att funger, det startar inte upp plus att tråden är flyttad utan hänvisning.

Hjälp nån?

2. mrphille

mrphille Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Undrar även jag om autostartprogram, fast orootat, finns det ngt sätt att fimpa autostartande appar?

3. ExCeed

ExCeed Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    Ingen som har en aning? Det har jag svårt att tro, kom igen nu och hjälp oss ;)

4. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

De startas automatiskt för att de är byggda för att göra det. Inget konstigt alls. När man installerar program så får man titta om de begär rättigheten "System tools -> automatically start at boot", gör de det så vet man att det startas automatiskt för att göra något.

Tex, väckarklockan använder det för att starta automatiskt vid boot så att den kan sätta upp när telefonen ska väckas för att kunna avge larmsignal. Sen när den är klar med det så kommer väckarklock-processen avslutas automatiskt när minnet behövs till något annat.

Har ni problem med detta på något sätt? Om ni hindrar program från att göra vad de nu är byggda för att göra vid boot så är det ganska troligt att det kommer bli problem med det programmet sen, mao ingen bra idé. Det är lika dåligt som att döda processer eftersom det också innebär att sådant de registrerat sig för kommer tas bort, tex väckarklockans notifieringar om att startas vid ett givet klockslag för att väcka dig tas bort om man dödar den processen.

5. ExCeed

ExCeed Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    Jo, grejen är att det startas upp, för mig totalt onödiga, program som jag inte använder, tex som, Epost (jag använder Gmail:en), Footprints, WiFi-status, osv.
    Därför vill jag förhindra autostarten av dem

6. trashed78

trashed78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Inte riktigt insatt i detta men är nog enklast att radera filerna for notes och footprint och allt annat man inte använder sig av. alt kör modaco kitchen eller ber någon som har betalt för det skapa en fil åt dig utan dessa program.

Jag undrar om det finns någon App för att radera filer med root, kan t.ex radera footprint osv genom detta istället för konsolen

7. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

WiFi-status kan du väl avinstallera? De andra är lite krångligare eftersom de är inbyggda.

Tyvärr är det ju så att de flesta tycker det är viktigare att det ser snyggt ut än att det fungerar bra, därför HTC fokuserar på Sense och inte verkar bry sig så mycket om prestanda, minnesläckor och andra för mig störande problem i deras ändringar av/tillägg till Android.

Footprints är inte så farligt med tanke på att det "bara" reparerar sin databas vid boot och sen stängs det ner av Android när minnet behövs. HTCs mail app är lite värre eftersom den processen innehåller en service, och de stängs inte ner i första taget. Som "tur" är så läcker com.htc.android.mail inte så mycket, process size har bara gått från 6779 till 7643 sen jag startade min Hero för 11 dagar sen. Ser ut som att antalet AppContexts, Views, Local Binders och Proxy Binders ökat lite. Detta utan att jag använder HTC Mail alls.

Lösningen är väl att köra en annan ROM utan HTCs skit eller byta telefon till en där HTC inte varit och förstört saker. :)

Last edited: 25 jan 2010
  8. ExCeed

ExCeed Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    Om man bara raderar filerna, tror jag det blir knas, då det fortfarand efinns en kommandorad nånstanns i systemet,som säger att programmet skall startas.
    Jag antar att jag måste köra utevklingskittet och adb för att gå in i systemet och leka. så det blir väl bara att dra hem de två programmen, och en javaklient och sen googla.

Finns en app som heter Autostart (ROOT) som skall fungera så att du kan stänga av autostart av program, men har inte lyckats få det att funka

9. ExCeed

ExCeed Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    Mycket av det som jag vill få bort, är sånt som jag fått med när jag kastade in MaDaCo ROMen, tex WiFi status, Notes osv.
    Iof drar dessa program inte för mycket minne, ligger konstant på ca 50 MB fritt när allt körs, men jag vill ju ändå kunna "bestämma" själv vad som ska köras och när.

10. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Kör original romen så jag har inte hundra koll. Men kan du inte avinstallera WiFi status och Notes i Settings -> Applications -> Manage applications om du nu inte använder dem?

11. ExCeed

ExCeed Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    Vissa av de kan jag ta bort, men andra verkar ligga inbäddade i systemet och måste tas bort vi utvecklingsprogrammet

12. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Något exempel? En del saker bör man inte ta bort pga att det finns en massa beroenden mellan olika komponenter.

13. ExCeed

ExCeed Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    Ja, som ett lite ironiskt exempel, just WiFi-Status, notes :)

14. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Haha, lite knepigt att man gör en ROM som förutom all HTC skit har med ytterligare saker som är svåra att bli av med. :)

När det gäller WiFi-Status så kan det ju vara så att det räcker att man tar bort .apk:n från mobilen om nu inte adb uninstall fungerar. Innan man gör något sånt så bör man väl ha en backup ifall man får krasher och annat skoj om man tar bort något man inte borde tagit bort.