Tips: Avservärd förbättring av GPSen (Root)

Diskussion i 'Allmänt' startad av lovfors, 11 jul 2012.

1. lovfors

lovfors Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hejsan!
    Tänkte tipsa alla som tycker att deras GPS suger att utföra ett litet knep. Hade själv en seg GPS tills jag gjorde detta.

Kort och gott:
    1. Kopiera gps.conf till telefonen
    2. Flytta den till /etc (backa up den gamla för säkerhetskull)
    3. Sätt permissions till rw-r-r
    4. Upplev förbättringen

Denna filen är optimerad för sverige, men det går att modifiera för att fungera i andra länder om så skulle önskas!

Länk till filen: https://dl.dropbox.com/u/12832908/gps.conf
    Länk till Orginal tråden: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1239713

faidros gillar detta.
  2. SebbesApa

SebbesApa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tips!
    Allternativt kan man ladda ner appen "FasterGPS" och bara välja europa och sverige :) Då anges ntp-poolen "se.pool.ntp.org" automatiskt. Telefonen måste vara rootad.

/SebbesApa

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Har någon gjort någon mätning före/efter och jämfört skillnaden? Jag tycker mig inte kunna se så stor skillnad i tiden för pålåsning, men så som min appliance är gjord så mäts tid (eller snarare sträcka) från strömpåslag till pålåsning.

Måhända går pålåsningen dubbelt så snabbt nu, men tiden kanske drunknar i den tid som telefonen behöver för att boota. Det är ju också ganska stor spridning i hur lång tid det tar att låsa på.

m v h Henrik

4. faidros

faidros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Nu kör jag med nAa custom MiniCM9-3.0.4
    Finns en "Nyheter och Väder" app installerad.
    Var ofta den inte alls hittade min plats.
    Med lovfors fil gick det som en dans.

5. lovfors

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har väl inte utfört några jättevetenskapliga studier på det, men jag uppfattade det som att min Atrix hade stora bekymmer med att låsa, och nu går det väldigt mycket snabbare. Den hade visserligen en gps.conf fil som var modiferad för att passa USA, så det är ju inte konstigt att det fungerar bättre nu.

Det är ju inte säkert att alla har bekymmer, det kan ju vara så att .conf filen redan är modifierad för att passa oss här i Sverige.

Last edited: 3 sept 2012
  6. inact_0043

inact_0043 Teen Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Om jag lägger in denna, kommer den fungera sämre om jag åker till t.ex. Norge?

7. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Den X10 mini som jag modifierade hade tidigare denna NTP-server-inställning:

NTP_SERVER=xtra1.gpsonextra.net

Det verkar vara en lite udda domän som jag inte hört talas om tidigare. Dock törs jag inte säga säkert om den gamla servern var nästan lika bra som den nya, jag har som sagt inte gjort så vetenskapliga mätningar.

m v h Henrik

8. lovfors

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det beror ju på hur dina inställningar ser ut, men man kan ju anta att det är bättre att ha en sverige/europa server inställd än att ha en US/nordamerika server om man ska till Norge.
    På samma sätt är det nog bättre att ha US/nordamerika om du ska till Canada.

Det bästa är nog att modifiera sin fil så att den är optimerad för landet man ska till, oavsett vart man ska.