Avsluta alla öppna fönster?

Diskussion i 'ASUS' startad av Agentum, 21 dec 2011.

1. Agentum

Agentum Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok jag skaffade en Transforer idag en utan dockan.

När man öppnar applikationer så blr de ju öppna i en lista som man kan se med en av knapparna nere till vänster.

Hur tusan avslutar man en app, hur stänger jag rutorna?

Jag försökte läsa nån slags Hoeycombmanual på nätet men jag fattade inget.

Garva inte, jag är teknikfientlig nästan, har aldrig intresserat mig för de nyaste telefonerna eller nåt.

Men jag ville ha en läslatta för att just läsa på, text, serier, och surfa och glo på filmklipp.

Jag lyckades få den att ta wifi men fan att jag fattar det här grundläggande, hur avslutar man en app?:)

2. theLadder

theLadder Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Du behöver inte avsluta appar, android sköter det åt dig :)
    Listan du får upp är senast använda appar, inte nödvändigtvis appar som är igång.

Man kan nog likna det lite hur det funkar när man surfar på en dator, du går till nya sidor men du behöver ju inte avsluta dom gamla, och det finns historik på vilka sidor du har besökt...

I Ice Cream Sandwich, nästa version av android, så kan man swipea bort appar i sidled i "senast använda" listan om man vill rensa historiken, vet inte om det går på honeycomb.

3. Agentum

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, då får man vänja sig vid eländet då.

Man är väl lite windowsifierad så man är van att man stänger ner en massa skit.
    Tackar

4. tobias84

tobias84 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    rutorna som visar öppna appar stänger du lätt med hemknappen. sedan som det sagts så stänger android av öppna appar som inte används åt dig.

5. Agentum

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min går bara till skrivbordet då allt skit ligger öppnat ändå, men om det inte har nån betydelse för batteriet eller prestanda så får det ju vara så då.

6. Erknlssn

Erknlssn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Det har betydelse för batteriet, skulle man stänga ner apparna (t.ex. advanced task killer) så kommer man motarbeta operativsystemet och då skulle det dra mer batteri.
    Detta är för att det drar mer batteri att skriva till/från minnet än att ha det lagrat där, om jag förstått det rätt. :)

7. theLadder

theLadder Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Även om program är "igång" så betyder inte det att dom tar processorkraft, dom bara ligger där i bakgrunden och softar så man kan återvända till appen snabbt och precis som man lämnade den...

8. jonathanwong

jonathanwong Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Men ifall den kommer ihåg var man var sist så måste den väl antagligen vara igång i bakgrunden på något sätt eller ta upp minne?

9. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

När appar "ligger igång" i Android, så tar de upp RAM-minne, men gör inget märkvärdigt mer. RAM-minne drar inte batteri, så det finns ingen anledning att tömma saker ur RAM-minnet på förhand.

När något redan ligger i RAM-minnet går det snabbt att ladda när ni öppnar det, eftersom RAM-minnet är mycket snabbare än större minnen som hårddiskar och flash. Tomt RAM-minne är däremot helt onödigt. Det gör bara att du har färre saker uppladdade i förtid.

Android är bra på att hantera vad som ligger i RAM-minnet. Därför är det bästa tt inte blanda sig i det. Jag är osäker på detaljerna i algoritmen, men kort sagt handlar det nog om att i första hand rensa bort det som inte använts på länge, när det behövs plats för nytt. Därför tas tillochmed Launchern bort från RAM-minnet ibland, vilket gör att man måste ladda om denna när man kommer tillbaka till hemskärmen. Det beror alltså inte på att Launchern kraschat eller att systemet är instabilt, utan att RAM-minnet Launchern tog upp ansågs kunna användas bättre till något annat.

Man får en ganska tydlig bild av vad som drar batteri av att bara kolla i Battery Use (Settings, About, Battery, Battery Use). Ofta utgör skärmen mer än hälften av batteriförbrukningen. Ibland kan man se någon enstaka app ta upp någon enstaka procent. Det som drar absolut mest batteri efter skärmen är antennerna. Det är därför de flesta batterispar-appar man hittar inriktar sig just på att begränsa hur ofta antennen används (för att synka, osv).

Sincide, Foxy och McGilljam gillar detta.