Awake-time

Diskussion i 'Hero' startad av barbabenny, 24 mar 2010.

1. barbabenny

barbabenny Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hallå alla!

Först börjar jag med att jag har sökt och surfat runt på en massa trådar om batteritid och försökt hitta ett svar men inte funnit något.

Så frågan är så här:

För en till två veckor sedan så började min awake time (aktiveringstid) skjuta i höjden, jag märkte detta pga batteritiden som kraftigt försämrades. Tidigare har jag haft ca 20% "vakentid" men nu har den stigit till över 60%.

Är det någon som upplevt detta på senare tid? Misstänker att det är någon app som uppdaterats nyligen. Har plockat bort en hel del appar (som jag inte använder men uppdaterar ändå) och det verkar som att det funkar bättre nu.

Ni som har rootat (till 2.1 rom); Blir batteritiden förbättrad?

Tack för svar!

2. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Generellt har jag personligen upplevt samma eller sämre batteritider på 22.1-ROM'arna som med t.ex. MoDaCo men Elelinux ROM är ett stort steg uppåt och jag upplever batteritiden som nästintill fördubblad - vilket är lite lustigt eftersom jag också upplever prestandan som nästintill fördubblad, hehe...

3. barbabenny

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fortfarande problem, trots att jag fått ner "awake-time" så laddar den ur på mindre än en dag.

Stor försämring från att kunna ha den igång i 2 dygn utan att behöva ladda...

Hur är det med batterigaranti? :-(

4. barbabenny

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Någon som har något tips på vad man kan göra? Resetta batteriet eller nåt?

5. Me.B

Me.B Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

har du rootat? Vilken rom isf? Hur lång batteritid har du? Har du 3g/wlan/gps påslaget?

Jag laddar min varje natt men klarar 2 dagar om jag inte surrar/leker för mycket.

6. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Dina problem är knappast ROMrelaterade & vi är ganska så många som upplevt liknande fenomen, du har garanterat en app som inte går ned i sleepläge. Kolla in denna tråd, den behandlar just detta problem & där finns ett antal lösningar på hur du kan lösa det.

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=3277

En annan sak, du har ingen chatapp igång i bakgrunden? Dom är oftast mycket duktiga på att hålla luren vaken & suga ur batteriet.

7. barbabenny

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för svar.

Telefonen är orootad. Jag har ingen och har aldrig haft någon chattapp installerad.
    3g är alltid på, wlan har jag på när jag är hemma. Batteritiden var igår ca 8 h (100%-0%). Saken är att jag klarat mig i 2 dygn tidigare med wlan, gps och normal användning.

@_z_ : Jag har läst den tråden och försökt hitta appen som drar men jag har inte haft någon av de som finns med i listan. Den enda möjligheten jag kan se nu är att NewsRob efter senaste uppdateringen har börjat jobba i bakgrunden, då det är den som ligger precis bakom systemapparna i användningstid.

Tror ni att lösningen är att återställa telefonen för att fixa det? Har inte direkt lust att göra det och om det nu kommer en ny rom snart så kommer jag väl få göra det iallafall.

8. barbabenny

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Känns som att wifi:n kan vara boven, men jag förstår inte varför den helt plötsligt har börjat dra så mycket ström...

Har funderat på att dra ner Y5 som jag sett som tips men det stör mig att jag ska behöva göra det när det fungerat innan.

9. barbabenny

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Uppdatering:

15% awake-time idag. Satte igång den kl 7 och har inte rört den på 1,5 h. WiFi på. Får se hur det går. Avinstallerade NewsRob igår och laddade upp batteriet innan jag stängde av den OCH tog ur batteriet under natten (vet inte varför men tyckte det var värt ett test).

Om awaketime ligger kvar runt 20% och batteriet fortfarande dras ur så tror jag att batteriet är kass.

10. barbabenny

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nere på 89% med 15-16% awaketime. Ett samtal + två mail har dykt upp.

11. Me.B

Me.B Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Är inte 15-16% awake väldigt högt? Min är iofs igång dygnet runt och flashas ett par ggr i veckan men jag tror aldrig jag sett över 10% awake på min?

Mitt tips är bara att avinstallera app efter app och se om du hittar boven. Börja med dom du nyligt uppdaterat eller installerat.

Jag flashade om min runt midnatt, hade 3% awake nu varav 2% har varit med skärmen på.

12. barbabenny

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kanske högt, ska återställa nu

13. barbabenny

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det verkar vara wifi:n som är boven. Verkar som att batteritiden packade ihop när jag köpte ny router med n-kapacitet.

Har stängt av n och kör bara med g på routern nu så får vi se hur det går.

14. barbabenny

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är ju helt sjukt, varför funkar det bättre med "bara" g påslaget på routern? Är någon mer än jag som har upplevt detta?

15. Me.B

Me.B Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag kör n hemma och g på jobbet och har inte märkt nån skillnad

16. barbabenny

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad har du för router?

17. Me.B

Me.B Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

linksys hemma och dlink på jobbet, men låter ju otroligt om routerinställningen ska ändra din telefons awake time?

18. barbabenny

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Japp, har upptäkt att så inte är fallet. Däremot så är det så att inställningen "Stäng av när skärmen är av" under WiFi sleep policy INTE gör så att wifin sover (vilket jag trodde var det mest strömsparande).

När jag hade den inställningen så blev telefonen varm och drog mycket batteri. Ändrade till "Aldrig när inkopplad" (Never when plugged in) och telefon sover så sött.

Det känns som en bugg i systemet eller har jag missuppfattat valen i wifi-policy helt?

19. barbabenny

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan någon snäll (rootad) själ testa hur batteriet uppför sig med WiFi i Android 2.1.

Tack.

20. barbabenny

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Telefonen har slutat sova igen, det känns väldigt random. Kan det vara så att routern håller liv i den trådlösa uppkopplingen på telefonen?

Det känns som att det är problemet, routern släpper inte uppkopplingen.