backa upp kalenderposter till gmail...

Diskussion i 'Allmänt' startad av brynte5, 17 jun 2010.

1. brynte5

brynte5 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    ska göra en hard reset, men funderar över hur jag ska lösa backupen av mina kelenderposter!?

synkas dom automatiskt till min gmail kalender, eller måste jag ändra nån inställning först?
    när jag loggar in på min gmail och kollar kalendern, finns det nämligen inga poster där!

är verkligen inte bra på gmail (skaffade det iom köpet av desire), så kan ha missat nåt enkelt...

2. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Om jag inte minns fel (är ett tag sedan jag körde en HTC variant av android) så hade de något fuffens för sig med kalendern och om man skapade poster i telefonen så skapades de i en lokal kalender inte i den som synkroniseras mot gmail. Kolla inställningarna för din kalender.

3. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Den uppdaterar men inte instant.
    Tar en stund har jag för mig.
    Men det finns inställningar för det i gmail kalender.

4. brynte5

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
  5. marot729

marot729 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Mina ändringar kommer mer eller mindre på en gång. Max nån minut eller så, oftast ett betydligt snabbare än så.

6. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Allt beror på om du har sparat kalenderposterna lokalt på telefonen eller i en googlekalender.

När du skapar en kalenderpost i telefonen måste du välja rätt kalender. Om du inte ser några kalenderposter när du kollar på datorn är det ett tecken på att du har sparat allt i telefonens kalendrar och de kommer att raderas om du gör en fabriksåterställning.

7. brynte5

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    ok, men borde det inte vara så att det är förinställt, så kalendern man startar med i mobilen, backas upp på gmail!?
    om jag skulle byta kalender nu, försvinner väl alla poster ändå (ligger kvar i den gamla isf)!?

jag tog en enklare "genväg" till slut iaf och gjorde en backup av kalendern, med "mybackup pro"!
    funkade kanon faktiskt:)
    gjorde en hard reset och nu har jag importerat kalenderposterna med mybackup pro, så kalendern ser ut som den gjorde innan, med alla poster osv:)
    kom upp ett meddelande att gränsen för antalet borttagna poster (90) har överskridits, så jag fick 3 alternativ!
    1 - ta bort dom
    2 - ångra
    3 - återställ (tror jag det var!?)

jag började med att välja "ångra"!
    inget hände, så till slut hade jag testat alla 3 alternativen, men inget hände!

efter nån minut försvann varningen iaf, så nu verkar allt ok (hoppas jag);)

8. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det finns flera kalendrar i telefonen men det är bara den/de som är googlekalendrar som kommer att synkas mot google. Den synkningen sker med automatik.

Jag misstänker att anledningen till att det finns en telefonkalender är att du ska kunna använda telefonen utan google. Tyvärr så har HTC missat att man kanske råkar spara en händelse i fel kalender och vill flytta den så det gäller att spara i rätt kalender.

Om du i framtiden vill få autosynk och kunna se kalendern på datorn så föreslår jag att du börjar använda googles kalender och sparar allt nytt där. Där kan du även ha flera olika kalendrar och allt du ser på datorn synkas automatiskt till telefon. Då behövs inga säkerhetskopior och allt finns kvar om du förlorar telefonen eller byter till en annan Android.

9. brynte5

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2

tackar för tipset:)
    kommer nog att försöka mej på det där, men det känns ju rätt jobbigt att förlora alla poster, som nu är inlagda i "min kalender"!
    kanske går att kopiera över dom till en annan kalender...?

10. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag känner tyvärr inte till någon exportfunktion men om du börjar med att spara alla nya poster i en googlekalender så kommer du tillslut ha alla poster där :)

Är det inte allt för många poster du har så tar det inte jättelång tid att skapa dom på nytt i datorn.

En till fördel med att använda googlekalendrar är att du kan ha flera olika och med olika färg så det är enkelt att skilja mellan jobb och privata poster. Det är även lätt att dela kalendrar med andra så man kan tex ha en gemensam familjekalender.