Fråga: Backup innan Rom-byte

Diskussion i 'Nexus 4 - ROM-filer och utveckling' startad av broder, 9 jan 2013.

1. broder

broder Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Hej!

Jag har alltid hållit på med rootsapps, kernels och annat skoj. Det jag däremot aldrig gjort är att byta rom men är sugen på att testa MiNCO.

Jag är lite osäker på hur man gör backup på bästa sätt. På guider föreslås både nandriod och titanium backup. Vilken är att föredra och varför?

Hur mycket sparas? Har gjort många små inställningar här och där, både i systemet och i tex nova launcher, lightflow och Franco.kernel. vad kommer att försvinna?

Hur är det med sparade spel?

Många frågor, uppskattar svar :)

Vågar inte flasha förens jag är säkert på att jag kan behålla det jag vill :P

Skickat från min Nexus 4

2. kiddzor

kiddzor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    Stock NEE
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 3
    ROM:
    Global Rom
    skaffa rom manager pro så kan du göra backup på hela telefonen med en knapp tryckning direkt i telefon även ladda ner och flasha romar direkt i telefon annars så är det väll bara boota in i recovery och göra en nandroid backup

Last edited: 9 jan 2013
  3. broder

broder Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Märkte precis den hårda vägen att Clockworkmod tar backup på ROMen....

Vilket gör det helt värdelöst för mig nu, när jag precis flashade MiNCO. SKa jag använda backupen så får jag tillbaka stock ju!

Men, kanske är lika bra att börja om från nytt :)

Mod kan ta bort tråden nu när den inte har något syfte längre

4. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

nandroidbackup och titaniumbackup gör två helt olika saker. Som du nämnde så tar Clockwordmod backup på hela din nuvarande ROM, så du lätt kan gå tillbaka till t.ex stock.
    Ska du flasha in en helt ny ROM så är det bra att göra backup på detta sätt ifall du skulle ångra dig.

Titanium tar backup på specifika appar och dess inställningar, så byter du t.ex ROM och vill ha tillbaka alla dina highscores i spelen du spelat så kan du återställa just den appen med Titanium.

Observera att när du byter ROM så ska du alltid göra en wipe och då försvinner alla dina inställningar och appar, med andra ord så gör du en "återställning" och då måste du ha gjort backup på dina appar med t.ex Titanium om du vill kunna återställa dessa.

Hoppas det klargjorde lite saker för dig.