Backup mellan android telefoner?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Aegd, 18 juli 2011.

1. Aegd

Aegd Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hur kan man kopiera över hela applikationer så tidigare användardata för dessa applikationer också sparas? Det är lätt gjort att ta hem applikationen igen via android market, men då tappar man ju all data och historik för applikationerna.

Jag har testat att kopiera över all information till ett SD-kort med mybackup och asto filemanager, och då hittar man backupen av applikationer på den telefon där man gjorde sin backup, men flyttar jag den över till en annan telefon så hittar man ingen backup överhuvudtaget...

Googles egen inbyggda funktionalitet för backup verkar inte heller fungera mellan telefoner... vilket är dåligt nå in i norden... det enda som verkar fungera bra är synk av kontakter från google kontot... men historik for sms och liknande sparas ju inte alls...

Här verkar ju android ligga milvis efter Iphone... tråkigt nog.

edit: telefonerna jag försöker kopiera över informationen mellan är en LG Optimus 2X och en HTC Sensation.

edit2: bilderna har jag också sparat till mitt google+ konto, så det känns som ett icke problem, det är egentligen bara applikationerna jag vill ha över... eller snarare, användardatan från applikationerna.

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.232

MINA ENHETER

En del applikationer har stöd för backup med apparna MyBackup eller TitaniumBackup. Har man rootat så tror jag man får med det mesta.

3. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    TitaniumBackup (Pro?) kan synka backupsen till Dropbox. :)

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har inte direkt upplevt det här som ett problem när jag switchar mellan mina 2 telefoner (Nexus S och iPhone4) eftersom den nödvändiga datan för mig synkas automatiskt: kalendrar, mail, kontakter och tasks.
    För SMS så kör jag SMS Backup upp till Gmail-kontot.

Problemet beror mest på apparna och deras avsaknad av vettig synk av data. De som synkar upp data centralt funkar automatiskt och är den bästa lösningen imo.
    Några appar går att få över data genom att flytta filer direkt mellan SD-korten, men det beror helt på hur appen sparar sin data.

Angry Birds är ett bra exempel där det inte går att synka resultat mellan olika enheter (så länge man inte har rootat), men Rovio har meddelat att lösning är väg. Dock oklart när.

Vad exakt är det för appar som du behöver få över data mellan?

5. Aegd

Aegd Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Optimus 2x har man inte root tillgång till, och jag tänker inte låsa upp telefonen. Titaniumbackup kräver root. Mybackup pro stödjer bara dropbox om man köper skiten, och det tänker jag inte göra eftersom det förmodligen fungerar lika dåligt som att spara det direkt till sd-kortet.

6. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon: