Fråga: Backup när Universal höjer

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Naki, 3 feb 2018.

  1. Naki

    Naki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2016
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Har en backupmobil som jag inte använder allt för ofta, kanske 3 samtal och max 1GB på en månad. Någon gång om året kan det bli lite mer, kanske 5-10GB om jag åkt bort och glömt kontrollera surfen som är kvar i min primära telefon.

    Denna har ett gammalt 'obegränsat' abbonemang från Universal för 77kr/mån vilket ändå känts OK med tanke på hur jag använder den.
    Häromdagen fick jag dock mail från dem att de tänker höja till 99kr vilket känns lite mindre prisvärt. Har tittat lite på Telia Refill och deras (halv-)årskort surf. Lägger man 100kr på kortet och köper 12GB/6månader för 399kr blir det max 499kr per halvår eller runt 84kr per månad.
    Är det ett vettigt val eller finns det något bättre?
     
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Kan Wifog Mobile vara ett alternativ? Jag har använt det i mer än fyra år nu, funkat bra, inte en krona i kostnad varken för surf eller tal. Måste kolla på lite reklam dock. Det som är bra är att man får behålla sin pott "hur länga som hälst", och talminuten kostar det samma hur gammal potten än är.

    Sveriges minsta mobilabonnemang
     
  3. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Halebop Go är ett bättre alternativ till Telia Refill. 299kr för 12GB (som är giltigt i 6 månader). Samtalen kostar 2kr och sms/mms kostar 0,5kr.

    Halebops kontantkort går att beställa gratis på deras hemsida:

    Kontantkort med eller utan mobil | Halebop.se
     
  4. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Fick samma brev, har betalat 50 kronor i månaden för 1 Mbps obegränsat hittills, nu höjer dem till 89 i månaden. Fortfarande mycket prisvärt dock, använder ofta runt 50-60 GB i månaden.
     
  5. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    858
    Mottagna gillanden:
    1 019
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    "Kolla lite reklam" är väl ändå en grov underdrift. Ett par timmar varje dag för att kunna föra nåt enstaka samtal per vecka ELLER surfa lite.
     
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Hur länge har du använt Wifog induktion? Jag passerade 500 000 poäng nu i Januari, tillsammans på mina tre kort. Nog till att ringa och surfa resten av mitt liv, + tapetsera min gravsten med efteråt. Det där med att kolla reklam är ingen match när man lär sig rutinerna, men självklart är det upp till varje användare vad man har för prefference! Om det är någon stor nackdel dock, man bör ha tillgång till en fast Internetanslutning så man inte förbrukar poängen redan vid reklam kollandet.

    Edit. I tillägg har jag nog förbrukat 150-200 000 poäng till mycket dyra utlands samtal, och säkert tankad över 50 000 till mitt Comviq kontantkort.
     
    Last edited: 3 feb 2018
  7. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    858
    Mottagna gillanden:
    1 019
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Drygt fyra år. sen start mao. Så jag har erfarenheter av hur det fungerat och fungerar nu. Men det är ju bara jag och andra kan naturligtvis ha helt andra erfarenheter. Men vi kan titta lite på dina siffror:

    500 000 poäng skriver du.
    Cirka 170 000 reklamfilmer med ett snitt på kanske 15 sekunder ger
    Cirka 2.5 miljoner sekunder som motsvarar
    Cirka 42 000 minuter som i sin tur motsvarar
    Cirka 700 timmar reklamtittande

    Och det kallar du "Kolla lite reklam" ?????
     
    torbjorn, inact_0025 och katho gillar detta.
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Men det är ju inte jag som är TS här! Mitt svar till Naki är baserat på hans behov. Så här skriver han: "Har en backupmobil som jag inte använder allt för ofta, kanske 3 samtal och max 1GB på en månad". Sen +200 poäng i"månadshyra". Det är väl inte så där mycket reklamtittande?
    BTW, mycket interessant uträkning du har gjord här, men i tillägg kommer sisådär 200 000 poäng som nämd under "edit" . Sen har jag gjord många enkäter och säkrade rätt så många poäng under den perioden då vi fick dubbel dos, och taket under en lång tid var drygt 3000p per dygn, (du kommer väl i håg?) så din teori är något missvisande.
    Sen är min personliga sits lite annorlunda än det du värderar utifrån, men det är en annan historia som inte hör hit.
    Hur du har stått ut med det här i fyra år är nog mera en gåta för mig...! Men alla har olika önskan, och landet är fritt, som tur är.
     
  9. Naki

    Naki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2016
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    @geobjork@geobjork och @induktion@induktion Hade faktiskt ett Wifog när de var helt nya och 'följde med' ett tag när de gick över till reklamvarianten. Hoppade av sedan eftersom de verkade lite struliga. Men det kanske har satt sig nu. Får titta lite på det.

    Om man använder det mer så är det nog rätt prisvärt, men för mitt användande är det lite gränsfall.

    Tack, jag ska titta på det.
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

  11. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    858
    Mottagna gillanden:
    1 019
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Vilken teori? Jag har inte redovisat nån toeri alls i mina inlägg här.

    Hur vet du vad jag värderar utifrån? Det har jag inte heller redovisat här. Jag gjorde bara en uträkning utifrån hur många poäng du skrev att du hade kvar.

    Jag har "stått ut" för att det trots allt är gratis och att jag ju själv kan avgöra om jag ska lägga ner 100-tals timmar i reklamtittande. Det kostar ju inget att försöka samla poäng nån gång då och och se om man lyckas. Lite grand som att köpa lotter.....
     
  12. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Detta är andra gången inom en vecka där någon frågar om råd om billigt kontantkort/abonnemang där det blir massa bråk om något helt irrelevant. Kan vi inte hålla oss till att tipsa om billigt abonnemang/kontantkort utan att behöva starta bråk?
     
    inact_0033, inact_0025, geobjork och 2 andra gillar detta.