Backup nån?

Discussion in 'Optimus 2X - Allmänt' started by winzhangout, Mar 25, 2011.

1. winzhangout

winzhangout Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Skriver här med någon som vet hur man gör den backup alla talar om att man skall göra innan man börjar pyssla med Pauls kernel osv?? Har verkligen ingen aning om hur med titanium eller nandroid och hur gör man sen isfl?

2. Donre

Donre Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

För att göra en nandroid backup behöver du ha clockworkmod på telefonen. Om du har det är det bara att gå in i recovery och därifrån välja backup.
    Vill du göra en titanium backup får du köpa appen och sedan bara göra en backup på det du behöver typ sys data och alla appar.

Fiddelito likes this.
  3. Fiddelito

Fiddelito Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

När man har gjort en backup... Vad sen? Ligger backupen i telefonen på nått sätt eller ska man kopiera nått till datorn?

4. mrBira

mrBira Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker du ska göra en nandroid backup oxå, om du inte redan gjort det.
    nandroid hamnar på ditt externa minneskort medans titanium hamnar på ditt interna sd.
    Mappar: clockworkmod/backup/<datum>
    och TitaniumBackup

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Fiddelito likes this.
  5. Fiddelito

MINA ENHETER

Är nog inte riktigt med på hur du menar... Titanium har jag syncat med dropbox, så det e klart... I ClockworkMod har jag gjort en backup som hamnade på mitt externa minneskort.... Bör jag göra något mer? Vad menas med nandroid backup?

Tack på förhand

6. Flexxy

Flexxy Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

En Nandroid backup är egentligen en backup på hela telefonen. Så skulle du göra något fel när du leker med ROMs så kan du gå tillbaka till recoveryn, och därifrån hämta tillbaka den Nandroid backup du gjort förr, då installerar telefonen helt om sig och blir precis som den var när du du gjorde backupen första gången.

Ett exempel: säg att du gör en Nandroid backup via clockwork recovery just nu. Den backup-filen lägger sig på minneskortet i Clockwork-mappen.
    Imorgon lanserar någon en custom-Rom och du väljer att flasha in den i telefonen(också via clockwork recovery), något går fel, den nya ROMen du lagt in är inte så bra som du trodde eller att den helt enkelt inte flashats rätt så telefonen funkar inte som du ville.
    Då går du tillbaka till recoveryn(som man mer eller mindre alltid kan komma åt) och återinstallerar din backup.
    Woops så är alla inställningar, apps, allt möjligt installerat tillbaka i telefonen precis som den va när du gjorde din backup.

Edit : Gjorde den läsbar.

Last edited: Mar 26, 2011
    Fiddelito likes this.
  7. Fiddelito

MINA ENHETER

amen faaan vad sweet. Då jag har gjort en backup som ligger på mitt externa SD-card så kan jag ju vara lugn i brallan. Tack för utförligt och bra svar! :)

8. Flexxy

MINA ENHETER

Jupp, helst sjukt imponerande att Paul på modaco fixade allting på mer eller mindre 1 dag.

Enda nackdelen med detta är att man kommer logga in på Modaco/XDA varannan minut för att kolla om någon släppt någon intressant ROM, typ en Cyanogen 7 eller nåt.

9. Fiddelito

MINA ENHETER

Vad tror du jag sitter å gör just nu? ^^

10. dyrken

dyrken Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Om man aldrig har hållit på med Roms /flash ska man vänta tills de kommer bättre roms?

Skickat från min uber ox2

11. Fiddelito

MINA ENHETER

Jag har aldrig hållt på... Detta e typ min 2a eller 3e dag jag läser om det.. Va bara frågvis och läs MYCKET så lär du dig... Allt går att ordna om det skulle krångla till sig ;-)

Idag har jag fixat clockworkmod, har fixxat nvflashdrivruterin på datorn, har installerat ny baseband på telefonen... Allt har funkat efter lite pillande :)

Ska vänta på Pauls ROM som kommer på måndag enligt honom själv, sen slänger jag in den med.

http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=12401135&postcount=42

Kötta på!

12. Flexxy

MINA ENHETER

Blev dubbla svar men lämnar kvar det ändå

Det man kan göra är att läsa på ordentligt och kanske lägga in Clockwork Recovery, vilket egentligen är väldigt lätt.

Du kan även passa på att göra en Nandroid backup via recoveryn så att du har det fall ifall.

Har du inte rootat din telefon så är det ju det första du behöver göra. Finns en klistrad tråd om det här på forumet som är helt klockren.

Det som kanske är lite svårare är att flasha nytt baseband, alltså radio på telefonen. Det har jag inte gett mig på att göra än, mest för att jag inte orkat. Men enligt ovanstående så gör det en stor skillnad i batteritid(om det inte var wipe i cachen som gjorde det).

13. dyrken

dyrken Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för svar. Har roota och tagit bort massa skit de funkade bra. Men man måste fixa ett sd för att kunna göra nandroid grejen? För de lägger sig där?

14. Fiddelito

MINA ENHETER

Korrekt

15. dyrken

dyrken Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Okey får ta och köpa ett :-).