Backupserver/NAS?

Diskussion i 'Off Topic' startad av hackan, 10 sept 2009.

1. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Eftersom sektionen heter Off-topic, och verkar finnas gott om kunnigt folk här, så tänkte jag chansa på att höra om en sak jag funderat på. Blir ganska långt inlägg, men hoppas att någon orkar med att läsa.

Det är så att jag med handen på hjärtat inte är så duktig på att ta backup på mina hårddiskar. Jag har precis flyttat, och tänkte då försöka göra något åt det samtidigt som jag rensar ut lite av mina äldre datordelar jag samlat på mig.

Min fundering är om jag kan bygga något i stil med Windows Home Server, så jag kan få backup på mina datorer på ett enkelt sätt, och när jag ändå håller på ha det som någon form av NAS (nätverkslagring) för musik, filmer, bilder osv. Jag har ett antal hårddiskar liggandes som är av varierande storlek, som jag tänkte använda för att spara in en del kostnader. Det skulle vara trevligt att kunna ladda in ett helt OS via nätverket också, typ PXE-boot av något slag, men det är väl snarare en kul-att-testa-sak, och inte nödvändigt.

Förutsättningar:

Datorer/hårdvara
    • En bärbar som för tillfället kör Windows Vista Home Premium, men ska troligen få köra Windows 7 Professional inom kort.
    • En stationär dator som används för spel, och eventuellt kopplas till TV/skärm för filmvisning och musikuppspelning. Mer kraftfull än den bärbara men på gränsen för att klara Full-HD-material. Kör Windows XP men ska även den troligen få Windows 7 och/eller Ubuntu.
    • Två äldre datorer som är funktionsdugliga (står som reserv, min bror skulle ha fått en men det har inte blivit av), samt en mängd äldre hårdvara, bland annat hårddiskar av varierande storlek (inga identiska vad jag vet, så RAID kan bli problematiskt), samt två 5.25" HDD-dockor med IDE-anslutning så man kan plocka in/ut olika 3.5" hårddiskar. Ungefärlig prestanda: ~1.5Ghz Single-Core (P4 eller AMD Sempron tror jag det är, eller däromkring), ca 512MB RAM, plats för minst 4 hårddiskar, kanske fler om jag kompletterar med kontrollerkort.

Programvara
    • Windows Server 2008 Enterprise - har licens till detta (via skolan), vilket gör det till ett alternativ.
    • Ubuntu/Linux av något slag - gratis är gott?

Jag har suttit lite i Ubuntu tidigare, så jag är inte rädd för att använda det, men har inte allt för stor kunskap.

Det blir väl i stort sett så att jag vill ha alla möjliga funktioner, till ett så lågt pris som möjligt.