Bärbar dator för ca 8000-12000kr

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Obiti, 7 aug 2021.

1. Obiti

Obiti Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Hej.

Söker mig en ny laptop som kommer att användas till lite blandade saker. Men mestadels vanligt surfande, streaming kanske lite spelade Lol eller kommande diablo.

Jag studerar teknik på högskola så kan va skönt att ha en dator som inte är alls för tung och klumpig tänker mig en 14-15'' och som är väl byggd och inte har massa lysande saker på sig.

Jag har dock redan beställt en Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14"
    https://www.elgiganten.se/product/da...dator-r5h16512

Beställde den för att processorn verkar vara väldigt bra samt att den är liten och smidig. Men jag har ångrat mig lite och har hittat några fler kandidater som är här nedan:

https://www.dustinhome.se/product/50...e-15-base-2020

https://www.mediamarkt.se/sv/product...0-1323761.html

https://www.inet.se/produkt/1966113/...n-7-16gb-512gb

Vad tror ni om dessa datorer?

Mvh

2. Obiti

Obiti Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Någon som har tips ? :)

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, så vad du är ute efter är alltså en dator med en lite kraftfullare GPU utan att göra avkall på portabilitet?

Vad är minimikravet för prestanda vad beörör GPU:n? GTX 1650?

En nackdel med GTX 16xx visavi låt säga RTX 3xxx är att du går miste om DLSS, som är rätt värdefullt, även om antalet DLSS-titlar är rätt få i dagsläget.

Kanske skulle man kika på något med RTX 3060? Avser du spendera 10k kan man nog få fram en maskin med RTX 3060. Kanske särskilt en Lenovo eftersom du kan utnyttja studentrabatt parallellt som du kan spara in en tusenlapp på att inte välja till något OS (en W10-licens hittar du billigt lite här och var).

Du nämner samtidigt att du läser teknisk linje, och då får man förmoda att du kommer spendera en del tid dels med ordbehandling och dels med programmering/i en editor. Av denna anledning kan det finns skäl att titta på en display med 16:10 eller 3:4-höjd/bredd-förhållande. Vad berör produktivitet är det fantastiskt fint i det hänseendet, i varje fall enligt min uppfattning, med antingen 16:10 eller 3:4.

Last edited: 7 aug 2021
    Kristy gillar detta.
  4. Obiti

Obiti Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Du fick till det i ord vad ja söker! Som du skrev så söker jag en bärbar dator med lite kraftigare GPU men som gärna får vara ganska så portabel. Jag hade nog klarat mig bra på GTX 1650 eller 1670.

Eftersom jag inte kommer att lägga så mycket tid på spel. Tycker att det kan vara bra med en liten GPU som kanske gör programmering samt CAD lite lättare.

Jag fastnade för just Razer Blade 15 base för att den verkar ha det som jag är ute efter samt att den är ganska diskret. Har kollat på Lenovos Legion 5 men tycker den är lite för mycket rymdskepp. Har ingen erfarenhet utav 16:10 är det skor skillnad?

Mvh

5. Dnsssm

Dnsssm Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    MacBook Air 2020 med M1-SoC. Läs på om hur M1:s unified memory, RAM fungerar i verkligheten. Det kan bli ett dyrt misstag att stirra sig blind på att instegsmodellen bara har 8 GB - men detta är inte jämförbart med MacBooks som använt Intel x86-system öht. Jag blev själv djupt förvånad över att detta faktiskt stämde. Måste jag göra en rak jämförelse, något jag tycker är svårt med M1 vs x86 på alla sätt och vis, skulle jag säga att den uppför sig snarare som 16 GB i traditionella mått (minst 16).

6. skythread

skythread Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    553
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Finns Ideapad 5 Pro som är väldigt trevlig. Hade nog köpt den själv ifall jag skulle köpa någon ny bärbar idag.
    Lenovo IdeaPad 5 Pro - 14" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB | 90Hz - Inet.se
    16:10 2880x1800 90Hz 100% SRGB och viktigast av allt 400 cd/m2. 300 är allt för litet för en bärbar ifall man ska använda den i ljus miljö. Som det oftast är i Universitet. Sitter du vid ett fönster med sol så kommer du ha svårt att se.

Finns även 16" version. Den har H varianten av processorn istället. Som är lite kraftfullare, men lite sämre skärm. Samma pris, så en övervägning man får göra. Finns även med gtx 1650 grafikkort men då går den upp till 14 tusen som är lite utanför din budget tyvärr. Finns Gaming bärbara som är mer prisvärda i så fall. Men dem är oftast klumpigare.

EDIT: 16" varianten finns på Lenovo egna hemsida, där du kan registera dig som student eller använda rabattkod genom Mecenat för att få rabatt. Tänk på att dem kan ge olika mycket så pröva båda, ena inloggad och andra genom inkognito för bäst pris. 16" med 120Hz panel och RTX 3050 finns för 11 600 kronor om man loggar in (ordinare 14 500).
    IdeaPad 5 Pro Gen 6 (16" AMD) | 16" bärbar dator för underhållning | Lenovo Sverige

14" varianten bör dyka upp inom kort.

Last edited: 16 aug 2021
    bernard gillar detta.