bäst 3g täckning

Diskussion i 'Magic' startad av jokke, 30 maj 2009.

1. jokke

jokke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har en 2 år gammal telefon och har aldrig visat något som helst intresse för 3g, tills nu... :)

så jag undrar, vilken operatör är det som har bäst täckning och hur mycket skiljer det sig mellan de olika svenska operatörerna, främst i stockholm för det är där jag bor :)

2. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    I Stockholm tror jag inte det spelar så jättestor roll vilken operatör du väljer, där lär alla ha hyfsat väl utbyggt nät. Beror nog iofs lite på hur centralt i Stockholm det är också, ute i förorterna kanske det är lite värre.. Har iaf sällan haft problem med 3G-täckningen när jag varit i Stockholm med Tele2-mobil.

Annars kan det väl variera en del över landet. Själv har jag varit rätt missnöjd just med 3G-täckningen hos Tele2 (som ju ändå byggt 3G-nät ihop med Telia). Här hemma i Örebro (bor hyfsat centralt, max 15 min gångväg till centrum) så har jag sällan ens 3G-täckning i lägenheten, eller oftast väldigt dålig sådan och om 3G-ikonen väl lyser på telefonen så slocknar den nästan jämt och går över till GPRS så fort man kopplar upp telefonen mot något. Detta visserligen med en SonyEricsson w890 som har fått en del skit just för att den har relativt dålig mottagning, men jag har provat med ett kontantkort från 3 i samma telefon och då tappar jag aldrig 3G-mottagning hemma.

Har även provat när jag åker tåg i mälardalen, då har jag med Tele2 haft 3G-täckning typ 10% av vägen, GSM-täckning kanske runt 60% och resterande del ingen mottagning alls. Med 3 på samma sträckor har det väl varit ungefär lika stor del som jag inte haft någon mottagning, men när jag väl har haft mottagning har det varit till 80-90% 3G-mottagning.

Tittar man på lite täckningstester som gjorts så tror jag Telia och Tele2 hävdades ha bäst 3G-nät runt 2004 någonting, sen året efter så utsågs 3 till att ha bäst 3G-nät och tittar man på förra årets täckningstest där man inte testar 3G-nät specifikt men delar upp på röstsamtal och mobilt bredband så ansågs Telia vara bäst på röstsamtal och 3 på mobilt bredband. (Och mobilt bredband bör väl förutsätta 3G-täckning om man ska kunna säga att det är användbart.. röstsamtal går ju bra oavsett om det är 3G eller GSM). Nytt resultat av Mobils täckningstest ska tydligen presenteras om ett par veckor (den 17e juni), så det återstår väl att se om något har förändrats då.

Men tester etc ger ju aldrig hela sanningen riktigt, det bästa är nog att testa själv i de områden man rör sig, alternativt kolla med andra som befinner sig i samma områden.. För som sagt, operatörerna är olika starka på olika platser.

3. jokke

jokke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

17:e juni, ska se om man orkar hålla sig tills dess.

Det skulle va helt klart intressant att testa själv, men det är väl aningen bökigt om man nu ska köpa magic med ett data abb =/

hoppas att det är som du säger, inget större skildnad runt om i stockholm.